decembrie 5, 2025

Firma salajeana Consinit s-a apucat de turnat asfalt pe tronsonul de autostrada Suplacul de Barcau – Bors

imagine-articol0_52290

Seful Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din România, Catalin Homor, a anuntat ca lucrarile s-au reluat pe tronsonul Suplacul de Barcau – Bors dupa ce vineri a inspectat santierul Autostrazii Transilvania, pe tronsonul Suplacu de Barcau – Bors, dar spune ca va veni în continuare în controale, pentru a se asigura ca merg mai departe.

„Am fost sa vad santierul de la Suplacu de Barcau – Bors, pentru care Antreprenorul (n.r. – printre care sI firma salajeana Consinit) promisese mobilizarea pentru data de 16 septembrie. Putem spune ca au fost demarate lucrarile pe acest santier, ca s-a facut un pas, prin faptul ca au fost aduse utilaje si muncitori care s-au apucat de lucru. Însa, voi merge în continuare în control, pentru ca este clar ca în România, la noi, ca lucrarile sa mearga, trebuie sa monitorizam îndeaproape si permanent realizarea obiectivelor. Subliniez ca timpul care se scurge în gol, fara activitate sustinuta, serioasa pe santier, este atât în defavoarea Antreprenorului, cât mai ales a obiectivului. Voi reveni peste 2 saptamâni sa verific daca angajamentele pe care si le-au luat Antreprenorii vor fi duse la îndeplinire si sa ma asigur ca se pastreaza ritmu”, a declarat Homor, potrivit unui comunicat transmis duminica de CNADNR, citat de Bihoreanul.
Documentul aminteste ca tronsonul de autostrada Suplacu de Barcau – Bors are o lungime de 60,25 km, lucrarile fiind executate de Asocierea Corsan – Corviam Construccion SA & SC Consinit SRL & SC Road Consulting & Design Solution  SRL & SC Via Design SRL.

Consinit era la un pas de a pierde contractul

Contractul atribuit de CNADNR, consortiului de firme din care face parte si firma salajeana Consinit, pentru realizarea tronsonului de autostrada Suplacul de Barcau – Bors, era la un pas de a 1fi reziliat, daca constructorii nu s-ar fi apucat de constructie luna aceasta. Contractul are o valoare de 700 de milioane de lei si a fost atribuit in luna mai a anului trecut consortiului de firme Corsan Corviam Construccion – Consinit – Road Consulting si Design Solution, Via Design. Banii sunt platiti integral din bugetul de stat. 

Tronsonul de doar 60 de kilometri, ce incepe chiar de la granita Salajului cu judetul Bihor, dintre Suplacul de Barcau – Bors, realizat în proportie de 50 la suta de compania americana Bechtel, se transforma într-o lucrare horror, odata cu întreaga autostrada Transilvania. La 13 ani de la semnarea contractului între CNADNR, compania româna de autostrazi, si gigantul american Bechtel (decembrie 2003) pe autostrada Transilvania, care trebuia inaugurata în decembrie 2012 pe întreaga lungime de 415 km, se circula pe doar 52 km, între Câmpia Turzii si Gilau. În martie 2013, când contractul cu americanii pentru autostrada Transilvania era reziliat, tronsonul Suplacu de Barcau – Bors, aflat la 50 la suta stadiu de executie, intra în conservare. Timp de trei ani si jumatate nimic nu s-a mai întâmplat, în ciuda faptului stop_coloana ca, în primavara lui 2015, asocierea de firme Corsan Corviam Construccion – Consinit – Road Consulting si Design Solution, Via Design a câstigat licitatia pentru continuarea lucrarilor, pentru 701 mil. lei (157 mil. euro), bani proveniti în întregime din bugetul de stat, întrucât autostrada Transilvania nu poate fi finantata din banii UE, nefiind situata pe coridoarele de transport paneuropene.

Autostrada trebuie sa fie gata in mai putin de un an

Asocierea de firme din care face parte si firma salajeana Consinit trebuia sa începa lucrarile în iulie 2015 si sa le finalizeze în iulie 2017. Potrivit Ministerului Transporturilor, CNADNR a emis ordinul de începere pentru proiectarea si executia lucrarilor în iunie 2015. Cu toate acestea, ultima varianta a proiectului tehnic a fost transmisa de constructor pentru avizare la CNADNR abia la începutul lui august 2016. CNADNR a acordat si avansul aferent acestui proiect, iar antreprenorul a promis ca va începe sa lucreze, lucru care nu s-a întâmplat: „Stadiul de executie pe acest contract este în continuare zero la suta”.

Ministrul transporturilor Sorin Buse spune ca parteneriatul nu mai poate continua în aceste conditii: „Daca pâna în data de 15 septembrie constructorul nu va demara lucrarile la capacitate optima, nu eliminam varianta rezilierii, pentru ca ne dorim ca acest proiect sa progreseze”, spune ministrul citat de Ziarul Financiar. Doar ca rezilierea contractului va însemna alti doi ani pentru negocierea unei noi întelegeri. Nu ar fi improbabil asadar ca autostrada Transilvania sa nu fie gata la nici 20 de ani de la debutul lucrarilor, în conditiile în care pe unele segmente la aceasta ora se fac sau se refac „studii de fezabilitate“.

S-a semnat contractul pentru Tunelul din Meses

Singurul tronson de autostrada pe care se circula este Campia Turzii – Gilau, lung de 52 de kilometri. Salajenii insa se vor putea urca in scurt timp pe autostrada de la Nadaselu, judetul Cluj. Tronsonul Gilau – Nadaselu de 8,7 kilometri este in stadiu de executie de 80 la suta si va fi finalizat anul acesta. Tronsonul Nadaselu – Mihaiesti de 16,8 kilometri trebuia sa fie terminat in 2017. La aceasta data, stadiul de executie este zero. Tronsonul Mihaiesti – Suplacul de Barcau, de 80 de kilometri este in stadiul de revizuire a studiului de fezabilitate. Autostrada Transilvania este prevazuta cu un tunel care sa strabata mesesul. Tunelul ar trebui sa aiba 2,4 kilometri lungime. Contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate a fost semnat in aprilie 2016, conform Ziarul Financiar.