Se ridica numeroase semne de intrebare despre cum a incheiat fostul primar al Zalaului, Radu Capilnasiu un contract care cheltui banii zalauanilor intr-un mod deficitar
________________________
Este binecunoscut modul in care, firmele subordonate Consiliului Local Zalau – Uzina Electrica, Citadin si DGADP(fosta ADP), cheltuiesc banii contribuabililor, precum si calitatea necorespunzatoare a multor lucrari executate de acestea. Dar aceasta nu este singura modalitate prin care banii din bugetul Primariei se cheltuiesc necorespunzator, modalitatile de gestionare proasta a banilor din buget fiind multiple, unul din cele mai relevante exemple fiind contractul incheiat intre Primaria Zalau si parteneriatul Uzina Electrica – Neon Lighting din Cluj-Napoca.
Pe 29 februarie anul acesta, notarul Crecan Augustin autentifica Asocierea dintre Uzina Electrica si o firma din Cluj-Napoca, S.C. LIGHTING S.R.L., asociere care avea ca si scop declarat, participarea la licitatia publica organizata de Primaria Zalau in vedere concesionarii gestiunii Serviciului Public de Iluminat din Municipiului Zalau, finalmente, cele doua asociate, cum era si de asteptat au castigat licitatia. Nu avea cum aceasta asociere sa nu aiba incuviintarea conducerii Primariei Zalau, aceasta din urma fiind unicul asociat al Uzinei Electrice Zalau.
Licitatia astfel castigata a generat, bineinteles, contractul de delegare prin concesiune a serviciului public de iluminat a municipiului Zalau numarul 2040 din 5 aprilie 2016. Contract care, probabil, trebuia incheiat pana nu se inceta mandatul vechii conduceri a Primariei Zalau, condusa de primarul PNL, Radu Capilnasiu.
Contractul este exclusivist; tarifele percepute
de parteneriat pot fi modificate din anul doi dupa
bunul plac al asociatiei
Contractul de delegare prin concesiune a serviciului public de iluminat a municipiului Zalau numarul 2040 din 5 aprilie 2016 are caracter de exclusivitate si este incheiat pe o durata de cinci ani de zile, preturile unitare pe tip de echipamente si lucrari find valabile doar in primul an din cei cinci ani de valabilitate a contractului, dupa aceea la „mica intelegere”, dezbatuta undeva in secret, departe de ochii curiosilor, se anuleaza conditiile initiale pe baza carora s-a castigat licitatia .
Se instaureaza monopolul pe banii zalauanilor
Unde mai este competitie atunci in urmatorii patru ani in conditiile unui contract exclusivist, sau acest lucru nu s-a dorit din start? Una din lipsurile cele mai grave din contract este aceea a lipsei unei valori certe, cu o corespondenta clara in bugetul anual al Primariei Zalau, caz mai rar si care, ar trebui sa conduca la anularea contractului – cine poate sti atunci, in aceste conditii contractuale, cate becuri se vor schimba, ce lucrari se vor face, cati stalpi se vor inlocui,etc . Totul poate fi „fara numar” la simpla apreciere a unor salariati , parti in contract, dat fiind faptul ca este trecut doar pretul pe bucata. stop_coloana
Parteneriatul va lua cati bani va vrea,
in contul Primariei va intra lunar doar
o redeventa de 963 de euro
Nu credem ca membrii Consiliului Local Zalau trebuie sa-si asume bugete anuale care trebuie sa nu fie foarte clar stabilite si mai ales, controlabile. Asa cum s-a intamplat. Conform contractului, Primaria Zalau va incasa o redeventa de nici 1.000 de euro pe luna. Redeventa fiind de 963 de euro pe luna, indiferent de valoarea lucrarilor. Interesant fiind faptul ca, valoarea redeventei este aceeasi pe toata perioada de valabilitate a contractului, respectiv, cinci ani de zile, singura posibilitate de modificare a acesteia, fiind in momentul in care se modifica tarifele unitare.
Concret, contractul suna astfel: „da, eu Primarie, iti pun la dispozitie totul si primesc in schimb o mie de euro pe luna, buna afacere sa tot fie, nu?”.
Schimbatul unui bec costa 3.206 lei
Cateva exemple de tarife din contract. Intretinere bec de iluminat public va fi 32,07 lei pe bucata. Înlocuire corp de iluminat LED 230w va fi 3.206,52 lei pe bucata.
De ce obiectivele de investitii in sectorul de iluminat public nu fac obiectul unor licitatii punctuale, astfel incat ele sa fie adjudecate prin competitie, la cele mai mici preauri, si nu asa cum s-au alocat prin acest contract toate investitiile din acest sector al Zalaului pe urmatorii cinci ani?
Era necesara o asociere, se intreaba cetatenii, pentru a intretine si realiza iluminatul public stradal si a folosi pentru 963,78 euro pe luna, intreaga retea a orasului Zalau ?
Este aceasta o modalitate „inteligenta” de a intra, prin asociere, in relatii contractuale cu bugetul Primariei Municipiului Zalau alcatuit din taxele si impozitele contribuabililor ?
Isi asuma Ionel Ciunt si Consiliul Local acest contract?
Avem convingerea ca noul primar al Zalaului, Ionel Ciunt, si Consiliul Local Zalau, vor gasi timpul necesar pentru analiza acestei asocieri si a contractului de concesiune prezentat, si ca vor dispune in consecinta. Acest contract este doar unul din multiplele exemple care ar trebui sa conduca de urgenta la reorganizarea fundamentala si masiva a celor trei firme detinute de Primaria Zalau – Citadin, Uzina Electrica si DGADP care au sarcini de intretinere si functionare a orasului si care „toaca banii” contribuabililor intr-un mod deficitar.