Firma salajeana Consinit nu a pus nici un centimetru de asfalt pe tronsonul de autostrada Suplacul de Barcau – Borș
Daca în zece zile nu vor începe lucrarile, CNADNR va rezilia contractul de execuție în valoare de 700 mil. lei
Contractul atribuit de CNADNR, consorțiului de firme din care face parte și firma salajeana Consinit, pentru realizarea tronsonului de autostrada Suplacul de Barcau – Borș, va fi reziliat, daca constructorii nu se apuca de construcție în zece zile, conform Ziarului Financiar. Contractul are o valoare de 700 de milioane de lei și a fost atribuit în luna mai a anului trecut consorțiului de firme Corsan Corviam Construccion – Consinit – Road Consulting și Design Solution, Via Design. Banii sunt platiți integral din bugetul de stat.
Tronsonul de doar 60 de kilometri, ce începe chiar de la granița Salajului cu județul Bihor, dintre Suplacul de Barcau – Borș, realizat în proporție de 50 la suta de compania americana Bechtel, se transforma într-o lucrare horror, odata cu întreaga autostrada Transilvania. La 13 ani de la semnarea contractului între CNADNR, compania româna de autostrazi, și gigantul american Bechtel (decembrie 2003) pe autostrada Transilvania, care trebuia inaugurata în decembrie 2012 pe întreaga lungime de 415 km, se circula pe doar 52 km, între Câmpia Turzii și Gilau. În martie 2013, când contractul cu americanii pentru autostrada Transilvania era reziliat, tronsonul Suplacu de Barcau – Borș, aflat la 50 la suta stadiu de execuție, intra în conservare. Timp de trei ani și jumatate, nimic nu s-a mai întâmplat, în ciuda faptului ca, în primavara lui 2015, asocierea de firme Corsan Corviam Construccion – Consinit – Road Consulting și Design Solution, Via Design a câștigat licitația pentru continuarea lucrarilor, pentru 701 mil. lei (157 mil. euro), bani proveniți în întregime din bugetul de stat, întrucât autostrada Transilvania nu poate fi finanțata din banii UE, nefiind situata pe coridoarele de transport paneuropene.
Autostrada trebuie sa fie gata în mai puțin de un an
Asocierea de firme din care face parte și firma salajeana Consinit, trebuia sa începa lucrarile în iulie 2015 și sa le finalizeze în iulie 2017. Potrivit Ministerului Transporturilor, CNADNR a emis ordinul de începere pentru proiectarea și execuția lucrarilor stop_coloana în iunie 2015. Cu toate acestea, ultima varianta a proiectului tehnic a fost transmisa de constructor pentru avizare la CNADNR abia la începutul lui august 2016. CNADNR a acordat și avansul aferent acestui proiect, iar antreprenorul a promis ca va începe sa lucreze, lucru care nu s-a întâmplat: “Stadiul de execuție pe acest contract este în continuare zero la suta”.
Ministrul transporturilor Sorin Bușe, spune ca parteneriatul nu mai poate continua în aceste condiții: “Daca pâna în data de 15 septembrie constructorul nu va demara lucrarile la capacitate optima, nu eliminam varianta rezilierii, pentru ca ne dorim ca acest proiect sa progreseze”, spune ministrul citat de Ziarul Financiar. Doar ca rezilierea contractului va însemna alți doi ani pentru negocierea unei noi înțelegeri. Nu ar fi improbabil așadar ca autostrada Transilvania sa nu fie gata la nici 20 de ani de la debutul lucrarilor, în condițiile în care pe unele segmente la aceasta ora se fac sau se refac „studii de fezabilitate“.
S-a semnat contractul pentru Tunelul din Meseș
Singurul tronson de autostrada pe care se circula este Câmpia Turzii – Gilau, lung de 52 de kilometri. Salajenii însa se vor putea urca în scurt timp pe autostrada de la Nadașelu, județul Cluj. Tronsonul Gilau – Nadașelu de 8,7 kilometri este în stadiu de execuție de 80 la suta și va fi finalizat anul acesta. Tronsonul Nadașelu – Mihaiești de 16,8 kilometri trebuia sa fie terminat în 2017. La aceasta data, stadiul de execuție este zero. Tronsonul Mihaiești – Suplacul de Barcau, de 80 de kilometri este în stadiul de revizuire a studiului de fezabilitate. Autostrada Transilvania este prevazuta cu un tunel care sa strabata meseșul. Tunelul ar trebui sa aiba 2,4 kilometri lungime. Contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate a fost semnat în aprilie 2016, conform Ziarul Financiar.
