decembrie 5, 2025

Pretul pe kilometrul de autostrada este de trei ori mai mic decat pe vremea contractului cu americanii de la Bechtel

imagine-articol0_51704

Preturile de executie a lucrarilor la autostrada A3 au scazut vertiginos fata de perioada în care la Autostrada Transilvania lucrau americanii de la Bechtel. De la o medie de 17 de milioane de euro pe kilometru pentru portiunile Gilau – Câmpia Turzii si Suplacu de Barcau – Bors, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR) a ajuns sa plateasca între 4 si 7 milioane de euro pe kilometru pentru noile lucrari, conform portalului autostrada-transilvania.ro. 

Tronsoanele cele mai scumpe sunt pâna acum Gilau – Câmpia Turzii (singurul finalizat din A3) si Suplacu – Bors (realizat pe jumatate), pentru care statul român a platit în total americanilor de la Bechtel 1,4 miliarde de euro, inclusiv penalitati de întârziere.
Primul tronson a fost facut initial pâna la Turda, apoi prelungit pâna la Câmpia Turzii, dar fara a se mai realiza apoi conectarea la municipiul Cluj-Napoca sau la varianta Vâlcele – Apahida, de ocolire a resedintei de judet.
Celalalt tronson, Suplacu – Bors, început de Bechtel, cel de pe teritoriul judetului Bihor, se gaseste acum la un stadiu fizic de realizare de 52,1 la suta, conform CNADR. Acesta trebuia sa fie terminat de asocierea Corsan, din care face parte si firma salajeana Consinit, iar în costul de 701 milioane de lei, fara TVA, este inclusa si proiectarea. Ordinul de începere s-a dat în mai 2015. Proiectarea trebuie sa dureze trei luni, executia 21 de luni, garantia fiind de 30 de luni. Portiunea Ogra – Iernut este câstigata de asocierea Geiger Transilvania – Wilhelm Geiger, cu 55,7 milioane de lei (47,4 milioane de la UE, 8,3 milioane de la stat). S-a început în primavara lui 2015 si trebuie sa fie terminata în 12 luni;
Portiunea Chetani – Câmpia Turzii va fi facuta de Straco – Specialist Costruction si Total Road, pentru 279 de milioane de lei (237,7 de milioane de la UE, 41,9 milioane de la stat).
Tronsonul Gilau – Mihailesti revine sa fie facut de Spedition UMB si Tehnostrade, pentru 258 de milioane, totul de la stat, cu 6 luni proiectare si 18 luni executie (o alta sectiune de aici se afla cu antreprenor în curs de desemnare, estimarea de cost fiind de 687 milioane lei). stop_coloana
Toate aceste contracte includ si partea de proiectare. Pentru alte doua portiuni antreprenorii trebuiau sa se ocupe doar de realizarea drumului. Târgu-Mures – Ungheni urma sa fie realizat de Lemacons, Vega 93 si Arcada cu 179 de milioane de lei (152,8 de milioane de la UE, 26,9 milioane de la stat), cu termen de executie de 12 luni de la data de 11 martie 2015 si garantie de 2 ani. Dar contractul a fost reziliat la cererea constructorului din lipsa autorizatiilor, avizelor si exproprierilor. Ungheni – Ogra revine asocierii dintre Strabag si Stratco, cu 55,7 milioane de lei (47,4 milioane de la UE, 8,3 milioane de la stat).

Este în pregatire tronsonul de autostrada din Salaj

Tronsonul Mihailesti – Suplacu de Barcau (80 km – care va traversa Salajul) figureaza la CNADNR ca fiind în pregatire. Portiunile Topa Mica – Zimbor, Zimbor – Poarta Salajului, Zalau – Nusfalau si Nusfalau – Suplacu de Barcau aveau ca termen de elaborare mai 2015, iar tunelul Meses din cadrul subsectiunii Poarta Salajului – Zalau, avea termen de elaborare aprilie 2016. Toate aceste termene sunt deja depasite si nu se stie când se va începe lucrarea propriu-zisa.
Proiectul autostrazii Brasov – Bors a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat pâna în 2012. Contractul a suferit mai multe modificari, fiind reziliat în 2013. Ulterior s-au dat noi termene de finalizare, ultimul estimat fiind anul 2020. Din soseaua Brasov – Bors, de 433 km, sunt finalizati 52 km, conform autostrada-transilvania.ro.