Cursuri de perfecționare in afara țarii la C.N. ”S. Barnuțiu” din Șimleu Silvaniei
În anul școlar curent, la C.N. Simion Barnuțiu din Șimleu Silvaniei se deruleaza un proiect Erasmus+, KA1, Promoting international collaboration, coordonat de domnul profesor dr. Mircea Braban, proiect ce cuprinde cursuri de perfecționare pentru cadrele didactice în țari ca Marea Britanie,Cipru sau Spania. Ultimul curs la care profesoare din unitate, Ioana Sîrca și Anca Mureșan, au participat, a tratat tema scrierii și managementului de proiect Erasmus+, intitulat Planning and management of successful ERASMUS+ projects, organizat de catre Agenția Esmovia. Training&Mobility din Valencia, Spania, în perioada 11-15 aprilie 2016.
Dintre obiectivele specifice ale acestui curs amintim înțelegerea modalitații de aplicare în cadrul progamului ERASMUS+, manageriat de Comisia Europeana (în cadrul școlilor și instituțiilor VET), dezvoltarea unor idei concrete de proiect în vederea unei colaborari la nivel european între școli, întreprinderi, instituții VET, completarea unui fomular de aplicare în contextul unui proiect, organizarea activitaților în cadrul proiectelor ERASMUS +, atingerea obiectivelor proiectului și rezultatele așteptate, monitorizarea, evaluarea rezultatelor, exploatarea și diseminarea lor, redactarea raportarilor în legatura cu evoluția activitaților.
Pe parcursul desfașurarii acestui curs, participanții au dobândit informații despre specificul acțiunilorcheie, KA 1 însemnând mobilitați individuale în vederea învațarii / a instruirii ( pentru elevi, studenți, personal didactic sau adulți care doresc instruirea într-un domeniu de activitate), iar KA 2 vizeaza mobilitați cu scopul cooperarii în vederea inovarii și a schimbului de bune practici. Cursul a oferit informații și despre alte acțiuni-cheie, de pilda KA 3 ce privește politici, reforme cu privire la dezvoltarea europeana în diverse domenii de activitate ( agricultura, turism etc.).
Cursanții au înțeles ca un proiect KA 1 presupune întotdeauna o abordare instituționala, gândita pe durata unui an sau doi, ca este necesar sa se porneasca de la un Plan de Dezvoltare Europeana (parte din formularul de aplicare) în care trebuie ilustrat modul cum activitațile de mobilitate planificate devin o strategie pe termen lung în vederea dezvoltarii și modernizarii școlii. Acțiunile KA 1 înseamna cursuri structurate/ traininguri/ activitați de tip jobshadowing/ observații în școli/ instituții din țari europene.Cu atât mai mult când se adreseaza cadrelor didactice, în urma participarii la astfel de cursuri în strainatate, personalul didactic implicat trebuie sa dobândeasca anumite competențe ( de management, de predareînvaț are-evaluare sau lingvistice) care sa stimuleze calitatea dezvoltarii și procesul de internaționalizare a școlii.
Despre KA 2, cursanții au putut descoperi ca cea mai relevanta acțiune pentru învațamânt o reprezinta parteneriatele strategice. Acestea ofera oportunitatea școlilor din diverse țari europene de a coopera cu scopul de a implementa practici inovative care sa duca la un proces de predare și instruire de calitate, la modernizare instituționala și la inovare sociala. De aceea, trebuie gândite activitați care îmbunatațesc cooperarea, care promoveaza dezvoltarea, testând sau implementând practici inovative în domeniul educației, activitați care faciliteaza recunoașterea și validarea deprinderilor și competențelor dobândite prin educație formala, nonformala și informala. În cazul unui astfel de parteneriat pot fi implicate școli normale sau vocaționale, durata este între 6 luni și 2 ani (în domeniul tineretului) sau între 2 și 3 ani ( alte tipuri de parteneriate).Un parteneriat strategic este transnațional și implica minimum trei organizații din minimum trei țari.
Indiferent despre care tip de acțiune este vorba, KA 1 sau KA 2, participanții la curs au putut observa cum se completeaza secțiunile unui proiect Erasmus+, au înțeles ca pentru un proiect cu șanse de aprobare este nevoie de o identificare corecta a nevoilor interne instituționale și corelarea lor cu obiectivele specifice, care, la finalul proiectului, trebuie sa se transforme în rezultate așteptate cu un impact dorit asupra celor implicați și asupra întregii școli. De asemenea, s-au furnizat informații legate de gestionarea eficienta a bugetului proiectului, s-a relevat importanța diseminarii în cadrul proiectului, recomandânduse crearea unui website/ a unei platforme electronice unde sa fie postate și arhivate toate activitațile desfașurate (întâlniri transnaționale, experimente, obiective culturale etc.). Un alt câștig concret dobândit de cei ce au participat consta în faptul ca, muncind pe grupe, au conceput o idee de proiect KA2, ce presupune un parteneriat strategic cu Turcia, având ca titlu The interference of Romanian and Turkish culture/ civilization.
De asemenea, participanții la curs au putut lua contact cu sistemul educațional spaniol. S-au organizat vizite de observație în doua școli vocaționale, specializate pe domeniul administrativ și cel informatic – IES Sant Vicent Ferrer din Algemesi, o localitate învecinata Valenciei și IES Serra Perenxisa. Sistemul educațional vocațional presupune doua trepte – cea inferioara, între 16 și 18 ani și cea superioara, între 18 și 20 de ani, opționala pentru elevi. Avantajul absolviriii treptei vocaționale superioare pentru elevi este ca sunt astfel admiși la facultate fara un examen de admitere.
Câștigul cultural s-a materializat într-o vizita la Museu Valencia de la Festa, Algemesi, un loc ce da marturie pe tot parcursul anului despre procesiunea atât religioasa, cât și profana ce are loc în zilele de 7 și 8 septembrie, închinata Sfintei Fecioare, La mare de Deu de la salut. În aceste zile, strazile din Algemesi devin neîncapatoare, se transforma într-un muzeu viu, în care nu exista spectatori, ci doar actori, localnici care devin protagoniștii unor procesiuni care îmbina tradiția, istoria, muzica și dansul locului. Festivalul anual din Algemesi face parte din Patrimoniul Mondial Unesco. Un alt obiectiv turistic ce atrage atenția printr-o arhitectura deosebita îl reprezinta El ciudad de las artes y las ciencias, un perimetru în care arta, știința și natura fuzioneaza în favoarea cunoașterii. El ciudad de las artes y las ciencias cuprinde Muzeul de științe Princep Felipe, Oceanograful, Emisferul și Palatul de Arte Regina Sofia.
Vom încheia prin a spune ca, pentru un cadru didactic, urmarea unui astfel de curs este bine-venita, deoarece îi formeaza aptitudini, competențe manageriale pe care și le va dezvolta în echipa de proiect pe care se presupune ca o va întemeia în calitate de coordonator al unui proiect european ce se dorește a fi de succes. În urma unei astfel de experiențe, putem vorbi, neîndoielnic, despre un câștig profesional dublat de unul cultural.
Autoare prof. Anca Ioana Mureșan și Ioana Sîrca
