Ce-au avut şi ce-au pierdut oraşele Sălajului in cei 26 de ani de la inlăturarea comunismului
Cam toate studiile, inclusiv cele guvernamentale, arată că judeţul Sălaj este unul dintre cele mai slab dezvoltate şi cel mai prăpădit judeţ din Regiunea de Nord-Vest. Din datele Institutului Naţional de Statistică reiese de altfel limpede că Sălajul a avut o evoluţie lentă în cei 26 de ani de la căderea regimului comunist, dacă facem o analiză comparativă între anii 1990 şi 2014, ultimul pentru care există date complete, pentru a distinge clar diferenţa între ce a fost la momentul revoluţiei şi epoca actuală.
Cele patru oraşe ale judeţului – Zalău, Şimleu Silvaniei, Cehu Silvaniei şi Jibou – au avut şi ele aceeaşi evoluţie lentă, după modelul celei de la nivel judeţean. Administraţiile oraşelor sălăjene nu au putut să realizeze nici cât a reuşit modelul economic dinainte de 1989.
Străzile oraşelor sălăjene arată ca pe vremea
lui Ceauşescu, ba chiar mai rău pe alocuri
Străzile celor patru oraşe sălăjene nu arată cu nimic mai bine ca în urmă cu 26 de ani.
Cel mai prost s-a mişcat oraşul Cehu Silvaniei, care a reuşit performanţa de a moderniza un singur kilometru de stradă în plus faţă de 1990. În Cehu Silvaniei, în 1990 erau 20 de kilometri de străzi. Numărul kilometrilor de străzi a ajuns în 2014 la cifra de 25. Cu toate acestea, numărul de kilometri de străzi modernizate în 2014, comparativ cu 1990, este unul care te face să te întrebi dacă administraţia locală s-a preocupat sau nu de soarta oraşului. În 1990, din cei 20 de kilometri de stradă orăşenească, 12 kilometri erau modernizaţi complet. În timp ce în 2014, din cei 25 de kilometri de stradă, doar 13 kilometri sunt modernizaţi. Per ansamblu, deci, Cehu stă mai prost decât în 1990.
La Şimleu Silvaniei situaţia este ceva mai bună. În 1990, în Şimleu lungimea străzilor era de 48 de kilometri, iar în 2014 lungimea lor este de 60 de kilometri. În urmă cu 26 de ani, în Şimleu erau 30 de kilometri de străzi modernizate, în timp ce în 2014 erau 43 de kilometri modernizaţi. Concluzia este că în 1990 Şimleul avea 18 kilometri de străzi nemodernizate, iar în 2014 avea 17 kilometri nemodernizaţi. Are aşadar un kilometru modernizat mai mult decât aqcum 26 de ani.
De departe, cea mai bună evoluţie din acest punct de vedere a înregistrat-o oraşul Jibou. Jiboul anului 1990 avea 16 kilometri de străzi, din care 11 erau modernizaţi complet. În 2014, oraşul de pe malul Someşului are o lungime a străzilor orăşeneşti de 25 de kilometri, din care 24 sunt modernizaţi.
Dacă în 1990 în Zalău erau 74 de kilometri de străzi, din care 54 erau modernizaţi, în 2014 Zalăul are 159 de kilometri de străzi, din care 97 de kilometri sunt modernizaţi complet. Să privim însă corect lucrurile, chiar dacă la prima vedere pare că Zalăul stă mai bine din punct devedere al lungimii străzilor. Calculele arată că în 1990 Zalăul avea modernizate 73 la sută din străzi, iar în 2014 are modernizate doar 61 la sută, cu 12 la sută mai puţin aşadar. Regres.
Apa nu mai e ce a fost odată
Chiar dacă în oraşele din Sălaj a fost extinsă reţeaua de distribuire a apei, în toate a scăzut dramatic cantitatea de apă potabilă distribuită consumatorilor.
În Jiboul anului 1990, lungimea totală a reţelei de distribuire a apei era de 9 kilometri, în timp ce în 2014 era de 58 de kilometri, cu 49 de kilometri mai mult. stop_coloana În Zalău, în 1990 lungimea reţelei de alimentare cu apă era de 99 de kilometri, în timp ce în 2014 era de 143 de kilometri. În Şimleu Silvaniei lungimea reţelei de alimentare cu apă era în 1990 de 17 kilometri, iar în 2014 de 57 de kilometri. În Cehu Silvaniei, reţeaua de distribuire a apei măsura 20 de kilometri în 1990, iar în 2014 doar 28 de kilometri. Prin urmare, toate cele patru oraşe au câştigat kilometri buni de reţea, dar… A scăzut considerabil numărul de metri cubi de apă potabilă distribuit către consumatori.
În Zalău, în anul 2000, primul an de referinţă pentru acest indicator al Institutului Naţional de Statistică, se distribuiau 7.205.000 metri cubi de apă potabilă. În 2014, distribuţia a scăzut până la 3.655.000 de metri cubi. Practic s-a înjumătăţit.
O scădere drastică se înre-gistrează la Şimleu Silvaniei. În 2000, în Şimleu se distribuiau 1.189.000 metri cubi de apă potabilă, în timp ce în 2014 se mai distribuiau doar 378.000 de metri cubi.
Scădere s-a înregistrat şi în Jibou (1.200.000 de metri cubi în 2000 şi 335.000 de metri cubi în 2014), dar şi în Cehu Silvaniei (237.000 de metri cubi în 2000, respectiv 212.000 de metri cubi în 2014).
Adio autobuze
Cetăţenii sălăjeni au pierdut la capitolul mobilitate. Autobuzul a dispărut din trei oraşe sălăjene.
În anul 1990, în Şimleu Silvaniei erau 10 autobuze. Cehu Silvaniei avea şi el patru autobuze, iar Jiboul avea trei. Acum, fiecare dintre cele trei oraşe are 0 (zero) autobuze. Locuitoriin-au ce face decât să o ia la picior, pe principiul că mersul pe jos face piciorul frumos.
Zalăul este singurul oraş sălăjean în care populaţia este deservită de autobuze. Dar dacă în 1990 aveam 57 de autobuze şi microbuze, în 2014 mai avem doar 43. Cu 14 mai puţine; desigur, mai noi şi mai bine dotate.
S-au construit canalizări
În cele patru oraşe au apărut zeci de kilometri de canalizare
Zalăul a construit în 26 de ani nu mai puţin de 78 de kilometri de canalizare. Şimleu Silvaniei s-a ales cu 30 de kilometri de canalizare nouă.Oraşul Jibou s-a îmbogăţit cu 14 kilometri noi de canalizare. În Cehu Silvaniei s-au construit 9,8 kilometri de canalizare nouă.
Am scăpat de butelii
O situaţie aparte este statistica referitoare la lungimea reţelei de alimentare cu gaz. Marele câştig al orăşenilor din Sălaj este că au scăpat de butelii şi de plimbatul lor la încărcat sau la schimbat.
În anul 1990, în Şimleu Silvaniei, Cehu Silvaniei şi Jibou reţeaua de gaze număra 0 (zero) kilometri de conductă. În 2014, lungimea conductelor de gaz a ajuns la zeci de kilometri – Şimleu Silvaniei (29 de kilometri), Jibou (46 de kilometri), Cehu Silvaniei (34 de kilometri).
În Zalău, în 1990 exista conductă de gaz, dar lungimea reţelei era atunci de doar 26 de kilometri, în timp ce în 2014 era de 136 de kilometri.
