Zalauanii nu au transport eficient catre marile orașe vecine, de care suntem de altfel dependenți
Zalaul nu este legat din punct de vedere al mijloacelor de transport în comun de nicio reședința de județ la orele de vârf. În special dimineața, când zalauanii ar merge la Oradea sau la Cluj-Napoca pentru a-și rezolva treburile, și seara, când oamenii s-ar întoarce de pe unde au plecat.
Daca situația spre Cluj-Napoca este puțin mai spre normal, spre Oradea situația este de-a dreptul jalnica. Un calator care vrea sa ajunga din orașul de pe Criș în Zalau nu are niciun mijloc de transport la dispoziție pentru a ajunge la ora 8.00 în Zalau, dar nu are nici cu ce sa mearga seara din Zalau spre Oradea sau din Oradea spre Zalau.
Consiliul Județean Salaj are însa o explicație pentru aceasta problema. Valeriu Crișan, vicepreședintele Consiliului Județean Salaj, ne-a spus ca „toate cursele interjudețene care leaga reședințele de județ sunt licențiate de la București, Consiliul Județean doar aproba ce s-a hotarât în prealabil la București”. „De exemplu, firma X spune ca vrea sa efectueze o cursa la ora 13.00 din Zalau spre Oradea. Firma respectiva se înregistreaza pe un site, își înregistreaza acolo toate datele, inclusiv tipul de mijloc de transport, iar autoritatea centrala hotaraște daca primește sau nu licența. Autoritațile județene și locale nu pot sa schimbe nimic din deciziile de la București”, spune Valeriu Crișan.
Spre Oradea, daca ai drum de dimineața din Zalau, ai noroc. Dar nu ai noroc suficient. Daca ai o întâlnire la ora 8.00, sigur o ratezi, din cauza ca singurul autobuz care deservește ruta Zalau – Oradea dimineața pornește la 5.45 din Zalau și ajunge la Oradea abia la 8.40. Situația e mai trista daca vrei sa vii din Oradea spre Zalau și sa ajungi pe ora 8.00. Singurul autobuz de dimineața dinspre Oradea spre Zalau ajunge în reședința Salajului abia la ora 10.00. Ar fi însa o alta varianta, mai complicata, stop_coloana dar mai rapida și mai practica. Daca vrei sa ajungi din Oradea la Zalau dis de dimineața o poți face circulând pe ruta Oradea – Cluj-Napoca – Zalau. Oradea – Cluj-Napoca mergi cu trenul și Cluj-Napoca – Zalau cu singurul autobuz care pornește din Cluj dis de dimineața. Durata calatoriei este puțin mai lunga decât pe ruta directa, dar costurile sunt aproape egale și ajungi mai devreme. Seara însa… Ultimul autobuz care merge din Zalau spre Oradea e la ora 17.00. Altul nu mai e. Așa ca daca vrei sa petreci o seara în orașul de pe Criș, dar nu ai mașina, trebuie sa te gândești ca tot prin Cluj e mai bine. Spre Baia Mare e „durerere”. Doar trenul din Jibou leaga Salajul de Baia Mare. Iar daca ai drum din Zalau în Baia Mare îți pierzi timpul și rabdarea pe calea ferata dintre Zalau și Jibou, stai apoi și aștepți cât te țin puterile în Gara Jibou legatura spre Baia Mare. Spre Satu Mare e puțin mai bine. E cam la fel cu ruta Zalau – Cluj-Napoca, deoarece prin Zalau trec toate autobuzele care fac legatura între Cluj-Napoca și Satu Mare.
Pâna când nu se va gasi o strategie de transport eficienta, Zalaul va ramâne un oraș marginalizat, ba chiar izolat, scos din aceasta izolare doar de cursele care tranziteaza orașul în drumul lor din Satu Mare spre Cluj-Napoca. |i tocmai ce scriam pe larg în ediția de ieri ca Zalaul este un oraș dependent de bunastarea pe care o împraștie în jurul lor reședințele județelor vecine. In care, iata, nici sa ajungem cum trebuie nu putem.
