Unul dintre cele mai sever afectate sectoare ale economiei romanesti este industria auto. Inca de anul trecut, producatorii autohtoni si dealerii s-au plans de problemele cu care se confrunta, in conditiile in care romanul, cu bugetul secatuit din cauza crizei, nu mai este interesat sa-si cumpere o masina ori sa o schimbe pe cea veche din garaj cu una noua. Nici bancile nu le-au fost de mare ajutor, in conditiile in care au inasprit conditiile de creditare.
Nici importatorii de masini second-hand nu o duc mai bine. Daca pana anul trecut, judetul Salaj abunda in astfel de afaceristi, in prezent acestia s-au vazut nevoiti sa renunte ori sa se reprofileze.
Pe ansamblu, estimeaza reprezentantii din domeniu, industria auto a cunoscut un declin de peste 60 la suta. Pentru a stimula vanzarile, dealerii auto vin cu oferte care mai de care mai atractive. Pe linie de discounturi, in randul operatorilor se da o batalie crancena. Reducerile de pret incep de la 1.000 de euro si, in functie de tipul masinii, pot ajunge la 9.000 de euro. Pentru a cuceri clienti, platesc TVA-ul si garanteaza finantarea pentru orice venit.
Cum sa-ti schimbi rabla cu o masina noua?
Daca vrei sa scapi de vechea masina si sa devii proprietarul autoturismului mult visat, poti sa beneficiezi de sprijinul financiar al statului, in valoare de 3.800 de lei. Conditia esentiala este ca masina sa fie mai veche de 10 ani.
1. Te inscrii la un producator validat, care iti elibereaza o nota de acceptare, cu o valabilitate de 30 de zile calendaristice
2. Predai autoturismul uzat spre casare unui operator economic actorizat, de unde primesti certificatul de distrigere al masinii.
3. Radiezi vechiul autoturism
4. Achizitionezi masina noua de la producatorul din lista Fondului de Mediu, caruia ii prezinti un dosar cu copie a buletinului/cartii de identitate, copie legalizata a certificatului de inmatriculare, copie legalizata a certificatului de distrugere a masinii, originalul certificatului de radiere. originalul notei de acceptare eliberata de producatorul validat.
5. Prima de 3.800 de lei va fi virata in contul de trezorerie al producatorului auto, urmand a fi scazuta din pretul de achizitie al autoturismului nou.
Vanzari injumatatite
Vanzarile de autoturisme noi au scazut in primele sapte luni din 2009 cu 52,5 la suta, la 82.821 unitati, fata de perioada similara a anului trecut, cand erau raportate 174.414 unitati, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania. Cel mai bine stau Dacia, urmata de Skoda, Hyundai si Kia.
Conform unui studiu realizat de compania de consultanta AlixPartners, abia in 2014 este de asteptat ca vanzarile de autovehicule sa ajunga la nivelul inregistrat inainte de criza. In opinia sursei citate, principala cauza a crizei actuale este data de problema supracapacitatii de productie, motiv pentru care recomanda ca solutie adaptarea capacitatii la volumul vanzarilor.