Primarul a explicat cum s-a ales orasul cu autobuze noi si proaste


În sedinta Consiliului Local Zalau din data de 5 octombrie s-a iscat o adevarata cearta intre consilieri privind achizitia autobuzelor pentru resedinta judetului Salaj. Descalcind discutiile din procesul verbal al sedintei, am aflat si cum s-a pricopsit de fapt Zalaul cu “modernele” autobuze BMC – printre cele mai noi achizitionate, chiar daca nimeni nu le-a vrut. 

Discutia pe tema autobuzelor s-a iscat cand s-a ajuns la proiectul de hotarare privind modificarea bugetului Transurbis. Atunci s-a discutat si despre cum va reusi Primaria sa inlocuiasca autobuzul distrus in teribilul accident din Bradet din vara, cand un TIR care cobora Mesesul fara frane a intrat in plin in parcarea Transurbis din Bradet.
Primul care a ridicat mingea la fileu a fost “migratorul” Raul Dragos, fost presedinte al tineretului PNL Salaj, acum membru al celui mai mic partid parlamentar, ALDE. „As avea ceva de adaugat vis-a-vis de suma alocata pentru cumpararea autobuzelor, banuiesc ca la suma asta se vor cumpara autobuze second hand, cele care vor fi cumparate, da?”. Chiar daca exprimare e deficitara, din discursul consilierului se intelege ca il intreaba pe primarul Capilnasiu daca are de gand sa cumpere autobuze noi sau la mana a doua.
Cel care a replicat consilierului in sedinta nu a fost insa primarul, ci directorul economic al Trasnurbis, Sjoka Attila, fost viceprimar al Zalaului, care i-a transmis lui Raul Dragos: „Dupa cum stiti, a avut loc un accident in urma cu cateva luni, in care a fost implicat un autobuz nou (…) Dumneavoastra veti hotari ce autobuze vom cumpara, deocamdata introducem actele pentru a recupera banii, suma de 50.000 de euro trebuie recuperata”, a spus directorul economic al Transurbis.
A urmat apoi replica lui Radu Capilnasiu, care i-a aratat consilierului Raul Dragos ca el ar fi trebuit sa stie ca face parte dintr-o structura administrativa care hotaraste cum se cheltuiesc banii Transurbis. “As vrea sa completez, banii vor veni la bugetul local, nu intra in bugetul Transurbis-ului, Consiliul Local va hotara ce se va intampla cu banii respectivi. Dauna este a Consiliului Local”, a spus Capilnasiu.
În apararea lui Raul Dragos a sarit insa vechea colega din PNL si noua colega din ALDE Rodica Muresan, pentru ca a “migrat” exact ca Dragos. Muresan a incercat sa-i sensibilizeze pe consilierii locali ai puterii sa “se gandeasca la cetateni” si sa incerce sa le cumpere autobuze noi. Rodica Muresan are in atributia de consilier local dreptul de a depune un proiect de hotarare, asa cum a mai facut in timpul cand Daniela Cota era viceprimar, prin care sa propuna cumpararea de autobuze noi. Rodica Muresan nu a facut asta, ci a vorbit la modul relativ, folosind cuvinte precum “poate” sau “ar trebui”. „Poate ca ar trebui sa ne gandim si la cetatenii din Zalau si sa cumparam niste autobuze noi, sa le prindem in buget pe anul viitor. Decat sa tot cumparam second-uri, sa cumparam niste autobuze noi, cumparam doua-trei, dar stim ca sunt noi si foarte bune”, a spus in sedinta Rodica Muresan. stop_coloana Desigur, fiecare dintre consilieri a fost votat ca de fiecare data cand merge in Consiliul Local sa se gandeasca la cetateni, nu doar din cand in cand si cu “poate”.

Primarul a explicat cum s-a ales orasul cu autobuze noi si proaste

Propunerea Rodicai Muresan l-a determinat pe primarul Radu Capilnasiu sa explice in sedinta care e treaba cu autobuzele noi si sa arat cum, chiar daca nu a vrut nimeni, Consiliul Local a achizitionat autobuze BMC, asta din cauza ca legea achizitilor publice nu corespunde cerintelor administrative si ca toate contractele se atribuie firmelor care au cel mai scazut pret, chiar daca firma respectiva are cele mai proaste servicii.
„Din pacate avem experienta cu autobuzele noi, BMC-urile care au fost cumparate prima data si care au deja 5 ani de zile. Efectiv crapa caroseria. Asta, in urma licitatiei care a avut loc si a achizitiei care s-a facut pe temei legal si cu conditii care au fost impuse la un moment dat. CNSC-ul (n.r. – Consiliul National de Solutionare a Contestatilor) a avut o solicitare chiar la Caietul de Sarcini, cred ca de vreo doua ori s-a refacut Caietul de Sarcini atunci, pentru a se scoate acele conditii care se considerau a fi discriminatorii. Din pacate, trebuie sa recunoastem, arata foarte bine, dar sunt foarte proaste”, a spus Radu Capilnasiu.
Sjoka Attila l-a completat pe prim-edil, mai ales ca in momentul cand au fost cumparate autobuzele facea parte din legislativul zalauan. „Este asa cum spune domnul primar, cheltuielile cu autobuzele noi sunt mult mai mari decat cele pentru autobuzele second hand, piesele de schimb sunt mai scumpe decat cele second hand”, a spus Sjoka.
Capilnasiu a explicat ca Primaria Zalau vroia sa cumpere autobuze Mercedes, dar nu s-a putut pentru ca BMC a castigat licitatia cu cel mai mic pret. „Ei au castigat licitatia, nu ai ce sa faci. Nu poti sa spui ca vrei Mercedes, daca licitatia o castiga altcineva”, a spus Capilnasiu.
Rodica Muresan a sugherat – conform unei practici care nu ne este straina – sa „punem niste conditii pe care ceilalti nu le pot indeplini”. Capilnasiu i-a explicat din nou ca a fost nevoie sa schimbe de mai multe ori caietul de sarcini. „Dupa cum am mai spus, au fost puse conditii, unele au fost considerate discriminatori, spre exemplu s-a cerut ca geamul din dreapta sa fie dezaburit nu numai cu aer, ci si electric, si s-a considerat ca este abuziva clauza. Avem in vedere achizitia de autobuze noi, pe cat posibil, vom vedea care va fi sansa de a achizitiona, inclusiv pe partea de dotari, vom incerca sa cumparam autobuze noi”, a explicat Radu Capilnasiu.