Sunt vizate persoanele fizice cu venituri mari care prezintă risc fiscal ridicat
ANAF le-a pus gând rău celor care au făcut averi uriașe, dar păcălesc bugetul de stat și îi păcălesc practic pe contribuabilii onești, periclitând funcționarea statului și făcându-se vinovați de subfinanțarea unor piloni sociali cum este Învățământul și Sănătatea. Fiscul anunță că începe controlul averilor, o măsură mult așteptată de altfel de societate. ANAF expune foarte transparent într-un comunicat modul în care va face acest control și metodele pe care le va folosi pentru a aduce la buget banii care se cuvin societății. Este un material foarte interesant, în care cei care se simt cu musca pe căciulă sunt conștientizați de ce îi așteaptă, iar cei care se simt curați vor aprecia măsurile avute în veere de ANAF. Expunerea detaliată și infograficul care o însoțește arată măsura în care în România se încearcă sustragerea de la plățile către buget și modul în care ANAF va reuși să determine corectarea acestui mare neajuns. Inițiativa ANAF este binevenită în contextul în care se încearcă adoptarea unui nou Cod Fiscal, menit să relanseze activitatea economică în România, dar sunt semne de întrebare legat de sustenabilitatea acestuia. Eradicarea evaziunii ar veni în întâmpinarea prevederilor de relaxare fiscală, astfel încât angajatorii onești să poată beneficia de acestea, să poată să își crească business-urile și să ofere mai multe locuri de muncă, sub o presiune fiscală mai mică. (E.Farcaș)
“După 25 de ani în care inechitatea, sub toate formele ei, a marcat evoluția României și a românilor, a venit momentul să schimbăm această stare de fapt, măcar în domeniul fiscalității. știu foarte bine că așteptările de la ANAF sunt foarte mari în această perioadă și oamenii își doresc să vadă lucrurile schimbate peste noapte. Din păcate, mai avem încă nevoie de răbdare, din cauza capacității administrative limitate. De la preluarea mandatului (aprilie 2013), am restructurat mecanismele de combatere a evaziunii fiscale, iar astăzi, Antifrauda și Inspecția Fiscală scot din piață firmele fantomă și destructurează lanțuri de firme evazioniste zi de zi. Mentalitatea privind obligativitatea emiterii bonului fiscal s-a schimbat radical. Acum a venit momentul, după doi ani de pregătiri laborioase, să apăsăm și mai tare pedala luptei împotriva evaziunii, inclusiv pe segmentul persoanelor fizice. Fie ele personalități ale vieții publice, maneliști, cămătari etc, cu toții fiind pentru noi doar contribuabili cu obligații declarative. Cu toții vor trebui, mai devreme sau mai târziu, să facă dovada fiscalizării veniturilor cu care și-au construit averile.”
Gelu Ștefan Diaconu, președinte ANAF
Direcția Verificări Fiscale din ANAF a demarat “Programul de asigurare a conformării fiscale a persoanelor fizice cu risc fiscal” (PFRF).
Decizia a fost luată de conducerea ANAF ca urmare a analizelor de risc fiscal efectuate de Direcția Verificări Fiscale asupra persoanelor fizice, în cadrul programului de asi-gurare a conformării fiscale a persoanelor fizice cu averi mari (PFAM), pe baza datelor disponibile privind veniturile declarate și alocările de fonduri (creșteri patrimoniale, achiziții, creanțe, cheltuieli etc.), în urma cărora au fost identificate și alte persoane fizice decât cele din grupul PFAM care prezintă risc fiscal ridicat (risc de nedeclarare a unor venituri semnificative și sustragere de la plata impozitelor aferente).
În eșantionul de risc PFRF intră persoanele fizice cu avere afișată semnificativă (imobile, autoturisme de lux, alte bunuri de mare valoare, creanțe din creditări acordate companiilor și/sau persoanelor fizice, depuneri semnificative în conturi bancare din România sau din străinătate, cheltuieli personale ridicate) nejustificată de veniturile declarate.
Programul PFRF vizează verificarea veniturilor și a declarării acestora începând cu anul 2011, întrucât doar pentru acestea se poate aplica atât regula de impozitare a veniturilor a căror sursă nu a fost identificată, cât și procedura de verificare, conform normelor stabilite de legiuitor. Subliniem faptul că ANAF este o agenție de aplicare a legii, fără atribuții în inițierea și aprobarea actelor legislative.
Metodologia de verificare a situației fiscale personale
Potrivit prevederilor Capitolului III Dispozitii speciale privind verificarea persoanelor fizice supuse impozitului pe venit din cadrul Titlului VII Inspectia fiscală al Codului de procedură fiscală (art. 1091 – 1094 din O.G. nr. 92/2003, cu modificările si completările ulterioare) precum si ale H.G. nr. 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, cu modificările si completările ulterioare, verificarea situatiei fiscale personale a persoanelor fizice presupune parcurgerea unei serii de etape, respectiv:
– analiza de risc fiscal;
– selectarea persoanelor care vor fi supuse verificărilor fiscale prealabile documentare;
– verificarea prealabilă documentară efectuată asupra persoanelor selectate – se desfăsoară la sediul organului fiscal, fără notificarea contribuabilului, pe baza informatiilor si documentelor detinute sau obtinute de administratia fiscală;
– verificarea fiscală a persoanelor pentru care verificarea fiscală prealabilă documentară a constatat existenta diferentei semnificative, în sensul legii, între veniturile estimate pe baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate administratiei fiscale – se desfăsoară împreună cu contribuabilului si cu colaborarea acestuia.
1. Analiza de risc constă în următoarele activităti:
a) definirea caracteristicilor grupului persoanelor fizice cu potential risc de nedeclarare;
b) stabilirea surselor de date specifice acestui grup;
c) culegerea si formalizarea informatiilor;
d) elaborarea indicatorilor de risc specifici grupului;
e) stabilirea riscului minim acceptat de administratia fiscală;
f) procesarea si elaborarea listei persoanelor care depăsesc riscul minim;
g) propuneri pentru efectuarea verificării fiscale prealabile documentare
Riscurile de nedeclarare se ierarhizează în ordinea descrescătoare a acestora, cu respectarea conditiei riscului minim acceptat de administratia fiscală, stabilit potrivit prevederilor art. 1091 alin. (4) din Ordonanta nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările si completările ulterioare, ca fiind o diferentă mai mare de 10%, dar nu mai putin de 50.000 lei între veniturile estimate calculate în baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate de contribuabili sau de plătitorii de venit.
Finalitatea analizei constă în procesarea si elaborarea listei persoanelor fizice care depăsesc riscul minim acceptat de administratia fiscală (i.e. diferente semnificative între veniturile estimate de analiză si veniturile declarate) si elaborarea propunerilor pentru efectuarea verificării fiscale prealabile documentare.
Conform prevederilor art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, selectarea persoanelor fizice ce urmează a fi supuse verificării fiscale prealabile documentare se face din lista persoanelor care depăsesc riscul minim acceptat de administratia fiscală, în functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificărilor fiscale prealabile documentare.
2. Verificarea fiscală prealabilă documentară reprezintă ansamblul activitătilor desfăsurate de organele fiscale având ca obiect examinarea totalitătii drepturilor si a obligatiilor de natură patrimonială, a fluxurilor de trezorerie si a oricăror altor elemente relevante pentru stabilirea situatiei fiscale reale a persoanei fizice verificate, desfăsurate la sediul organului fiscal, fără notificarea contribuabilului, pe baza informatiilor detinute sau obtinute de administratia fiscală.
În acest sens se realizează următoarele activități:
a) solicitarea, în conditiile legii, de informatii de la autorităti și institutii publice;
b) analiza informatiilor si documentelor primite referitoare la situatia fiscală a persoanei fizice verificate;
c) confruntarea informatiilor obtinute cu cele din declaratiile fiscale depuse, conform legii, de persoana verificată sau, după caz, de plătitorii de venit ori terte persoane.
Astfel, se solicită informatii referitoare la persoanele fizice supuse verificării fiscale de la institutii cum sunt băncile, A.N.C.P.I., notarii publici, directiile de impozite si taxe locale, Directia înmatriculări vehicule din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, Registrul naval, Registrul aeronautic precum si de la persoanele fizice si juridice ce au avut raporturi economice sau juridice cu persoana verificată. De exemplu:
– de la institutiile bancare se vor obtine toate extrasele de cont bancar referitoare la perioada verificată,
– de la Autoritatea Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară se vor obtine toate proprietătile imobiliare pe care acestia le detin pe întreg teritoriul tării,
– de la notari publici se vor obtine contractele încheiate de persoana verificată si autentificate în perioada supusă controlului, având drept obiect bunuri, valori sau tranzactii,
– de la directiile de impozite si taxe locale se vor obtine informatiile privind bunuri mobile si imobile detinute, precum si cheltuielile realizate de persoanele verificate cu impozitele locale plătite,
– de la Directia înmatriculări vehicule din cadrul Ministerului Aface-rilor Interne se vor obtine datele privind autoturismele înmatriculate de persoanele verificate în perioada supusă controlului,
– de la registrul aeronautic si registrul naval se vor obtine toate înmatriculările de nave si aeronave. stop_coloana
– de la persoanele ce au avut raporturi economice sau juridice cu persoana verificată (în principal, societăți comerciale) se vor obtine informatii privind natura acestor raporturi, contractele încheiate, obiectul acestora, tranzactiile desfăsurate, valorile aferente tranzactiilor etc..
Prin verificarea fiscală prealabilă documentară (VFPD) se estimează astfel nivelul veniturilor realizate de persoana fizică verificată, care se compară cu veniturile din declaratiile fiscale si se stabileste dacă verificarea fiscală continuă sau încetează.
Dacă între venitul estimat în VFPD și venitul declarat este o diferență semnificativă în sensul art. 1091 alin. (4) din OG nr. 92/2003 privind codul de procedură fiscală (respectiv o diferență de 10%, dar nu mai puțin de 50.000 de lei), verificarea continuă și se emite persoanei în cauză avizul de verificare.
Rezultatele verificării fiscale prealabile documentare se consemnează într-un raport de verificare fiscală prealabilă documentară care contine toate constatările retinute de organul fiscal pe perioada desfăsurării verificării precum si propunerea de a continua verificarea sau de a înceta procedură de verificare.
3. Verificarea fiscală
În cazul în care rezultatul verificării fiscale prealabile documentare reprezintă o diferentă semnificativă între veniturile realizate de persoana fizică, calculate în baza situatiei fiscale personale, si veniturile declarate de aceasta sau de plătitorii de venit, conform art. 1091 alin. (4) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal comunică avizul de verificare persoanei fizice care a făcut obiectul verificării fiscale prealabile documentare.
În cadrul verificării fiscale se continuă procedura demarată în etapa anterioară, verificarea realizându-se cu colaborarea persoanei fizice verificate, si se urmăreste stabilirea bazei impozabile pentru impozitul pe venit, procedura finalizându-se cu emiterea deciziei de impunere sau, după caz, de încetare a verificării. Avizul de verificare este însotit de un extras din raportul de verificare fiscală precum si de Carta drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificării fiscale aprobată prin OMFP 544/2012. Odată cu comunicarea avizului se solicită persoanei verificate, în temeiul art. 1091 alin. (51) din Codul de procedură fiscală depunerea declaratiei de patrimoniu si venituri aprobată prin OMFP nr. 1504/2013.
Urmare primirii acestui aviz, persoana verificată are la dispozitie 60 de zile pentru a prezenta organelor de verificare documente justificative sau alte clarificări relevante pentru situatia sa fiscală. Perioada poate fi prelungită cu 30 de zile, o singură dată, la solicitarea scrisă si temeinic justificată a persoanei fizice, cu acordul organului fiscal. Prin clarificări relevante se întelege prezentarea de explicatii în legătură cu continutul unor documente justificative sau în legătură cu unele situatii de fapt.
În acelasi termen persoana fizică verificată trebuie să depună si declaratia de patrimoniu si venituri. Nerespectarea obligatiei de depunere a declaratiei constituie potrivit Codului de procedură fiscală contraventie si se sanctionează cu amenda de la 10.000 la 50.000 lei. Persoana fizică supusă verificării situatiei fiscale personale poate solicita o singură dată, în scris, amânarea datei începerii verificării, pentru motive justificate. În solicitare persoana fizică prezintă motivele pentru care solicită amânarea si, după caz, documentele justificative în sustinerea acestora. Cererea de amânare se solutionează în termen de maximum 5 zile de la data înregistrării acesteia. În situatia în care organul fiscal a aprobat amânarea datei de începere a verificării fiscale, comunică persoanei fizice data la care a fost reprogramată actiunea de verificare fiscală.
Locul desfăsurării verificării fiscale este sediul organului fiscal (sediul DVF sau al serviciilor regionale de verificări fiscale). La cererea persoanei fizice verificate, verificarea fiscală se poate desfăsura si la: a) domiciliul său, dacă persoana verificată este în imposibilitate fizică de a se deplasa;
b) domiciliul/sediul persoanei care îi acordă asistentă de specialitate sau juridică, dacă domiciliul acestei persoane reprezintă si sediul său profesional.
Solicitarea scrisă a persoanei fizice pentru desfăsurarea verificării la domiciliul său sau la domiciliul/sediul persoanei care îi acordă asistentă se depune la organul fiscal înainte de data începerii verificării fiscale înscrisă în avizul de verificare. Cererea se solutionează în termen de 5 zile de la înregistrare. Pentru efectuarea verificării la domiciliul persoanei fizice sau la domiciliul/sediul persoanei care îi acordă asistentă de specialitate ori juridică trebuie ca spatiul pus la dispozitia organului fiscal să fie adecvat pentru efectuarea verificărilor. Prin spatiu adecvat desfăsurării verificărilor se întelege asigurarea unui spatiu, în limita posibilitătii persoanei fizice, care să permită desfăsurarea activitătilor legate de controlul documentelor si elaborarea actului de control. Durata efectuării verificării fiscale este de maximum 6 luni, respectiv 12 luni în cazul în care sunt necesare informații din străinătate. Actiunea de verificare poate fi suspendată când este îndeplinită una dintre următoarele conditii si numai dacă neîndeplinirea acesteia împiedică finalizarea verificării fiscale:
a) pentru efectuarea unei expertize conform Codului de procedură fiscală;
b) pentru efectuarea de cercetări în vederea identificării persoanei fizice sau a stabilirii realitătii unor tranzactii; c) la solicitarea scrisă a persoanei fizice ca urmare a aparitiei unei situatii obiective, confirmată de organul fiscal desemnat pentru efectuarea verificării, care conduce la imposibilitatea continuării verificării. Pe parcursul unei verificări, persoana fizică poate solicita suspendarea acesteia doar o singură dată;
d) pentru solicitarea unor informatii suplimentare de la terte persoane sau de la autoritătile fiscale similare din alte state membre ale Uniunii Europene ori din state cu care România are încheiate conventii internationale pentru schimburi de informatii în scopuri fiscale; e) la propunerea structurii care coordonează activitatea de verificare fiscală a persoanelor fizice, pentru valorificarea unor informatii rezultate din alte verificări, primite de la alte autorităti sau institutii publice ori de la terti.
Data de la care se suspendă actiunea de verificare este comunicată persoanei fizice prin decizie de suspendare. Decizia de suspendare este act administrativ fiscal si poate fi contestată în conditiile Codului de procedură fiscală.
După încetarea conditiilor care au generat suspendarea, verificarea fiscală va fi reluată, data acesteia fiind comunicată în scris persoanei fizice.
În cadrul verificării fiscale inspectorii fiscali solicită, în conditiile legii, informatii, clarificări, explicatii, documente si alte asemenea mijloace de probă de la persoana fizică verificată si/sau de la persoane cu care aceasta a avut ori are raporturi economice sau juridice, discută constatările cu persoana fizică verificată si/sau cu împuternicitii acesteia si ajustează, dacă este cazul, baza impozabilă, prin utilizarea metodelor indirecte de control (Metoda sursei si cheltuirii fondului, Metoda fluxului de trezorerie sau Metoda patrimoniului).
Metoda sursei si cheltuirii fondului (MSCF) constă în compararea utilizărilor de fonduri cu sursele fondurilor si veniturile declarate în perioada supusă verificării. Alegerea MSCF ca metodă de stabilire a bazei impozabile ajustate poate fi determinată de anumite indicii: achizitii de imobile, alte active, cresterea soldului conturilor bancare, cheltuieli personale semnificative. Prin compararea utilizărilor de fonduri cu sursele acestora se determină eventualele venituri a căror sursă nu a fost identificată.
Metoda patrimoniului constă în determinarea venitului impozabil pe baza cresterii valorii patrimoniului net al persoanei fizice pe parcursul unui an fiscal. Cresterea sau descresterea valorii patrimoniului net se compară cu veniturile declarate în scopul determinării veniturilor neraportate sau al celor a căror sursă nu a fost identificată.
Metoda fluxurilor de trezorerie constă în analiza depunerilor în conturile bancare si financiare si a fluxurilor de numerar pentru a stabili miscările de disponibilităti bănesti si asocierea acestora cu sursele de venit și determinarea eventualelor venituri a căror sursă nu a fost identificată.
Rezultatul verificării se consemnează într-un raport scris, în care se vor prezenta constatările din punct de vedere faptic si legal.
Raportul va sta la baza emiterii deciziei de impunere sau, după caz, a unei decizii de încetare a procedurii de verificare, în cazul în care nu se ajustează baza impozabilă.
La raportul privind rezultatele verificării se anexează documentele care au stat la baza constatărilor, documentele întâlnirilor si orice alte acte care au legătură cu constatările efectuate în cauză. Documentele prezentate de persoana fizică verificată se predau organului fiscal, sub semnătură.
Dacă până la expirarea termenului de 60 de zile contribuabilul supus verificării nu prezintă documentele si clarificările necesare, se întocmește un raport de verificare si se emite decizia de impunere pe baza constatărilor din etapa de verificare fiscală prealabilă documentară. În cadrul verificării situatiei fiscale personale se folosesc o serie de formulare al căror model si continut a fost aprobat prin OPANAF nr. 393/2013.
Orice venituri constatate de organele fiscale, a căror sursă nu a fost identificată, se impun cu cota de 16%, conform art. 791 din Codul fiscal. Prin decizia de impunere se calculează și obligațiile fiscale accesorii (penalități, dobânzi).
Reiterăm faptul că atât regula de impozitare a veniturilor a căror sursă nu a fost identificată, cât și procedura de verificare descrisă mai sus se aplică pentru veniturile obținute începând cu anul 2011, conform normelor emise de legiuitor.
În cazul constatării de indicii care ar putea întruni elementele constitutive ale unei infracțiuni se sesizează organele de urmărire penală competente.
AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Serviciul comunicare, relații publice și mass media