decembrie 5, 2025

Zălăuanii sunt in pericol de fiecare dată cand trece un TIR prin oraș

imagine-articol0_45927

Zalăul își revine din șocul accidentului din Brădet petrecut luni seara, când un TIR care a venit fără frâne de pe Meseș a făcut prăpăd și numai norocul a făcut ca nimeni să nu-și piardă viața. Și nu e primul TIR care vine fără frâne spre Zalău. Au fost și morți în alte rânduri. Suntem ca într-un oraș în care nu știi când pică bomba.
Dar pericolele care pândesc traficul în municipiul Zalău nu vin numai de pe Meseș, de pe drumul european E81. Ele sunt și în interiorul urbei, mai ales acolo unde străzile sunt folosite drept centură ocolitoare pentru autovehiculele de mare tonaj. Și aici mă refer la străzile Coposu, Kossuth, Gh. Lazăr, Tudor Vladimirescu.

Semafoare “inteligente” în pantă

Pe strada Kossuth, de pildă, deasupra Parcului Central, în dreptul unei intrări la cimitir sunt instalate patru semafoare care dirijează circulația pe strada Kossuth, dar și pe strada către cimitir. Mai în glumă mai în serios cineva spunea că sunt foarte utile aceste semafoare, mai ales pentru fantomele care ies noaptea la plimbare, pentru a nu fi accidentate, sau, Doamne ferește, chiar omorâte de vreun șofer neatent. Conducătorii auto, mai ales cei cu mijloace de transport de mare tonaj nu sunt de aceeași părere. Semafoarele sunt așezate pe un drum în pantă. E greu și deranjant, ba chiar periculos, să pui în mișcare ditamai TIR-ul după ce a oprit în urcare la stop și a stat câteva minute să constate că nimeni nu trece pe zebră. Aici, lumea e de părere că a fost un exces de zel, sau de ce o fi fost.
La intersecția străzilor Gheorghe Lazăr cu Tudor Vladimirescu (lângă Tribunal) au fost instalate alte semafoare “inteligente”, care după părerea celor aflați în trafic “încurcă circulația, creează ambuteiaje și cozi interminabile”. Ba unii spun de-a dreptul că semafoarele “inteligente” au fost prost amplasate. Și au un argument valabil. De când e lumea lume, strada Gh. Lazăr a fost drum cu prioritate. Este și acum. Numai că prioritatea nu o mai dă semnul linia îngroșată, ci “inteligența” semafoarelor. Așa se face că indiferent dacă de pe Gheorghe Lazăr coboară sau urcă autovehicule, cel ce va circula pe strada T. Vladimirescu va trebui să oprească la culoarea roșie. Se întâmplă să stai câteva minute la semafor fără ca pe Gh. Lazăr să circule vreo mașină care ar intra pe str. T Vladimirescu. E timpul mort pe care ți-l creează în trafic semafoarele inteligente. Să presupunem că de pe strada Gh. Lazăr coboară un TIR încărcat, că doar strada ține loc de centură ocolitoare. E destul de abruptă coborârea, iar dacă semaforul e roșu, TIR-ul de 45 de tone trebuie să oprească. Dar dacă, Doamne ferește, TIR-ul rămâne fără frâne (că mai știm cazuri) și în fața lui mai stau câteva autoturisme în așteptare? Le-ar terciui pe toate, cu tot cu șoferi și pasageri. Dar până nu se întâmplă nu e adevărat. Deloc nu e de dorit să se întâmple, așa că n-ar strica puțină precauție. stop_coloana Suntem în asentimentul multor conducători auto care susțin că aceste semafoare trebuie desființate de la intersecția străzilor Gh. Lazăr cu T. Vladimirescu. Sau puse pe intermitent precum surorile lor, inteligente și ele, de lângă Prefectură.

TIR-urile “defilează” prin oraș spre supermarket-uri

Centura ocolitoare vine din Brădet până în zona Astralis și de acolo TIR-urile au liber pe bu-levard. Pe aici trec mijloacele de transport de mare tonaj care aduc marfă la supermarketul Kaufland. Ele nu urcă pe strada Simion Bărnuțiu, pentru că au restricție. Coboară pe bulevard, apoi o iau pe strada Industriilor până la întâlnirea cu S. Bărnuțiu. În dreptul Spitalului Județean, TIR-urile trec pe strada Sf. Vineri și au un spațiu special amenajat pentru parcarea și descărcarea TIR-urilor. Aprovizionarea la Careffour se face pe strada Unirii, iar Unicarm își are rampele proprii de descărcare a mărfii. Pentru toate aceste mijloace de transport de mare tonaj care pleacă sau vin în Zalău, centura oco litoare ar fi necesară ca aerul pentru plămâni.
Prefectul cere Armatei să facă loc șoselei ocolitoare și discută devierea traficului greu pe o rută care ocolește Zalăul
L-am abordat ieri pe Ionel Ciunt, prefectul județului, pentru a afla ce va intreprinde reprezen-tantul Guvernului în teritoriu pentru urgentarea demarării construcției la cea de-a doua parte a centurii ocolitoare a Zalăului.
“Evenimentul de luni arată cât de mare nevoie este de finaliza-rea investiției privind centura ocolitoare a Zalăului. În acest sens voi informa Ministerul Apărării Naționale privind riscurile existente privind siguranța circulației și voi solicita urgentarea strămutării poligonului din Zalău în Crasna. Până atunci, luni o să am o întâlnire cu reprezentanții Drumurilor Naționale, Poliției Rutiere, ISU, Primăriei Zalău și Consiliului Județean în care vom analiza posibilitatea devierii circulației pentru traficul greu pe ruta Românași – Creaca – Zalău”, a spus prefectul.
Două inițiative lăudabile, numai că pentru strămutarea poligonului de la Zalău la Crasna sunt necesare exproprieri de trerenuri, aducerea cărților funciare la zi, găsirea proprietarilor, activități care necesită răbdare și timp. Cât despre devierea rutei pe traseul Românași – Creaca – Zalău, precizăm că drumul județean 191C (Creaca – Zalău) nu este pregătit pentru traficul greu. Postamentul său a fost realizat pentru mijloace de transport de maxim 30 de tone. Într-o jumătate de an se alege praful și pulberea de el. Noroc că e prins într-un plan de modernizare pentru anul următor. Dar tot centura ocolitoare este salvarea.