Şoferul descrie pentru Graiul Sălajului momentele de groază ale accidentului
Luni seara, la ora 18.00, a fost prăpăd în Brădet. Un TIR încărcat cu 24 de tone de ţaglă (bare de metal din care se prelucrează ţevile) a rămas fără frâne în timp ce cobora Meseşul. Greutatea totală a vehiculului era de 45 de tone. A intrat în plin în parcarea Transurbis situată vis a vis de Hanul Drumeţilor. A luat pe sus tot ce a prins în cale, iar barele uriaşe de fier aruncate din remorcă la impact au făcut prăpăd în jur. Zgomotul a fost înspăimântător, scena era de groază. A fost o minune că nu a murit nimeni. O spun toţi cei care au văzut imagini de la faţa locului.
Şoferul TIR-ului a relatat ieri reporterului ziarului nostru amănuntele şocante ale accidentului. Marius are 34 de ani, este din municipiul Vulcan, judeţul Hunedoara
“Când mă aflam în dreptul benzinăriei de la intrarea în oraş am rămas fără frâne. I-am spus soţiei să îşi pună centura de siguranţă că nu mai avem cum să scăpăm cu viaţă. Dar am rămas sigur pe mine, am început să fac semne disperate către oameni să se tragă din calea mea. Am vrut prima dată să trag în spaţiul gol de după Hanul Drumeţilor, pe stânga, acolo, dar nu eram sigur ce este. Am vazut case şi am zis că nu e bine. După aia am zis că singura şansă este să intru în panoul publicitar, că poate mă opreşte, şi aşa am făcut. Am intrat în panou, dar din păcate nu m-am oprit; am intrat în autobuzul parcat şi, înainte de impact, am tras tare de volan la dreapta să intre cabina în autobuz şi încărcătura să se duca liber, să nu intre peste noi în cabină. Eu am ieşit singur din maşină. Mi-am spart geamul. Tot eu mi-am scos şi nevasta din cabină. Am dat scaunele maxim în spate, pentru că erau toate peste ea. Cu greu mi-am scos soţia din maşină si am dat-o medicilor.
Sunt şi acum în stare de şoc şi nu pot să-mi revin. Sunt cu moralul la pământ, sunt terminat psihic. Nu pot să cred că am scăpat cu viaţă şi că nimeni nu a fost rănit, că nevasta mea e bine. Deci, Doamne fereşte, eu am crezut că murim. I-am zis şi soţiei că murim, că nu avem nici o şansă. Sunt fericit că am scăpat cu viaţă şi eu şi nevasta mea. Bine că nu a murit nimeni când au ieşit ţevile care au căzut peste maşini.
Am permis de profesionist din 2002. Firma de transport este din Călăraşi, se numeşte Intelrom. Patronul să despăgubească, el sş plşteascş pagubele. Eu nu o să îi mai cer nici o daună, pentru că nu aveam voie să o transport pe nevasta mea în cabină. Mă bucur că am scăpat cu viaţă. Încărcătura avea 23 de tone şi 800 de kilograme şi o duceam la Tenaris Silcotub.
Sincer să spun, eu cred că o să mă las de şoferit pe camion. E greu, bani puţini, mănânci tot pe cabina; uite, îţi şi rişti viaţa sau rişti să omori pe cineva. O să mă fac agent de pază, că e mai sigur, nu îmi mai risc viaţa şi o să fie bine.”
Scena dezastrului
În zona în care s-a produs luni seara nenorocirea se lucra ieri după masă la ora 16.00 la degajarea terenului de resturile accidentului.
La spălătoria auto peste care au zburat uriaşele bare de fier din remorca TIR-ului, angajaţii şi responsabilii din firmă nu au fost dispuşi să spună prea multe. Patronul era derutat în legătură cu felul în care îşi va putea recupera paguba. Din alte surse am aflat că barmanul a tras o spaimă groaznică. Explicabil. TIR-ul şi autobuzul târât de acesta au trecut la câţiva metri de clăsirea barului şi de terasă. Clienţii au fost şi ei îngroziţi, dar şi ceilalţi angajaţi din spălătorie au trăit momente de panică.
Câţiva trecători îşi dădeau importanţă în timp ce “admirau” scena şi explicau ce ar fi făcut ei în locul şoferului.
Mai mulţi muncitori cu utilaje degajau resturile autobuzului şi ale TIR-ului. O macara ridica vehiculele avariate devenite inutilizabile. Barele grele de metal erau mutate cu ajutorul unui stivuitor. Utilajul companiei Tenaris a fost transportat la faţa locului după ce şoferului care îl conducea iniţial poliţiştii de la rutieră i-au luat permisul pentru că a vrut să vină cu el prin oraş.
Soţia şoferului a rămas internată
Mariana Ortelecan, sociolog în cadrul Spitalului Judeţean, ne-a declarat ieri că şoferul de 34 de ani a fost diagnosticat cu traumatism minor. Soţia şoferului, în vârstă de 29 de ani, a fost diagnostisticată cu fractură radius stâng, fractură piramidă nazală şi tratată de echipa medicală din “Urgenţă”, după care a fost internată în secţia Ortopedie.
TIR-ul nu avea asigurarea RCA
Firma căreia îi aparţinea TIR-ul nu avea asigurare RCA valabilă pe maşină, ci doar pe remorcă, spune Maria Cristea, purtător de cuvânt al IPJ Sălaj. În aceste condiţii, demersurile pentru recuperarea pagubelor ar putea fi anevoioase. stop_coloana Cercetările în acest caz sunt continuate de Biroul Rutier al Poliţiei Municipale Zalău. IPJ mai spune că şoferul hunedorean este cercatat pentru vătămarea din culpă a soţiei sale, care se afla în cabina TIR-ului, Ana C, de 29 de ani.
Transurbis a pierdut un autobuz pe care a dat 170.000 de euro
Dan Ruzici, managerul Transurbis, ne-a declarat ieri că şoferul autobuzului pe care TIR-ul l-a făcut praf era în stare de şoc. Acesta avea ceva neclarităţi la programul curselor şi şi-a chemat colegul să lămurească situaţia. Trebuiau să fie amândoi în autobuz la ora coliziunii. A avut noroc că colegul său a întârziat şi astfel au scăpat teferi.
Managerul Transurbis spune că autobuzul este avariat complet, nu mai poate fi utilizat. Acesta aparţine primăriei Zalău, fiind concesionat prin contract de delegare către Transurbis. Autobuzul este unul dintre cele mai noi vehicule de care dispune firma de transport în comun. Face parte din cele cinci autobuze noi achiziţionate de Primăria Zalău în 2010, la valoarea de 170.000 de euro fiecare. “Am avut discuţii cu asiguratorii, să vedem care este valoarea estimată după cinci ani de folosire. O să facem demersuri pentru recuperarea prejudiciului”, a spus Ruzici.
Şase autoturisme aflate în incinta spălătoriei auto de lângă parcarea Transurbis au fost avariate, dintre care patru au fost avariate grav. Şoferii care şi-au lăsat maşinile la spălat au avut un şoc când au mers să le recupereze. Nici una nu avea asigurare CASCO.
Primarul Căpîlnaşiu cere prefectului să-l ajute să facă şoseaua ocolitoare
Primarul Zalăului, Radu Căpîlnaşiu, spune că va intensifica demersurile către Guvern pentru realizarea celui de-al doilea tronson al centurii ocolitoare a municipiului, după accidentul teribil de luni seara.
“A fost o minune ieri (luni – n.r.) că nu au fost persoane decedate. Au fost pagube materiale, autobuzul Transurbis a fost daună totală, dintre maşinile care erau la spălătorie una a fost daună totală, celelalte au fost avariate. Ce s-a întâmplat readuce în prim plan problema centurii ocolitoare. Am vorbit din nou cu domnul prefect să facă demersuri la Guvern pentru deblocarea situaţiei cu poligonul Aghireş, pentru realizarea acelei solicitări a Ministerului Apărării cu creşterea gradului de siguranţă la Poligonul Crasna pentru a se putea continua lucrările la şoseaua ocolitoare. Este un obiectiv cuprins în Master Planul Ministerului de Transporturi, iar când se va da drumul la lucrări să poată fi cuprins şi acest obiectiv. Nu se mai poate aşa. Nu este an să nu avem un astfel de accident. Ştim că au mai fost probleme, acel accident cu Muzeul, apoi pe strada Kossuth unde trei tiruri – cu mălai, cu fier vechi şi cu lapte – s-au răsturnat în curtea domnului Abrudan (Ioan Abrudan, directorul Şcolii Mihai Eminescu, fost inspector general – n.r.). Vom încerca să accelerăm importanţa realizării şoselei de centură a municipiului. Chiar m-am gândit să strâng semnături de la cetăţeni. Nu vreau să ajungem să închidem oraşul să fim apoi acuzaţi, dar nici să tot riscăm viaţa oamenilor. De atâtea ori am bătut drumurile ministerelor, că nu mai ştiu ce să fac. Să mă pun în genunchi?”, ne-a declarat ieri primarul Zalăului.
L-am întrebat pe Radu Căpîlnaşiu dacă nu există o altă variantă pentru construcţia şoselei ocolitoare. Primarul spune că proiectul centurii este prevăzut ca şoseaua să treacă prin spatele poligonului, dar asta ar împiedica realizarea exerciţiilor de tragere cu arma. Mai mult decât atât, pe zona poligonului este prevăzută construcţia unui baraj de retenţie a apelor pluviale care vin de pe Meseş, pentru a se evita inundarea municipiului. Zidul barajului ar trebui să fie de 14 metri înălţime.
TIR-urilor nu le prieşte prin Zalău
Dintre accidentele cu vehicule grele, cel mai grav a avut loc în 2002, în condiţii similare. Atunci un TIR care transporta fier-beton a rămas fără frâne la coborâre de pe Meseş şi s-a oprit în Muzeul Judeţean. Patru persoane au murit.
Curba de pe strada Kossuth, cunoscută drept “curba lui Abrudan” (acolo locuieşte Ioan Abrudan, directorul Şcolii Mihai Eminescu) este un pericol pentru TIR-uri şi pentru cei care trec prin zonă. Trei TIR-uri s-au răsturnat în ultimii ani la poarta casei fostului inspector şcolar general Ioan Abrudan, din cauza soşelei înclinate.
