decembrie 5, 2025

Ridicarea maşinilor continuă la Zalău

imagine-articol0_45410

Hotărârea judecătorească de marţi a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ICCJ) care dispune că maşinile parcate neregulamentar nu pot fi ridicate în baza unei decizii a consiliului local creează derută printre şoferi. Mulţi au sperat că de a doua zi nu le va mai putea fi ridicată maşina parcată în locuri nepermise. 

Judecătorii spun că este necesara o reglementare unitară, în sensul că, după ce decizia magistraţilor va fi admisă, Guvernul va trebui să elaboreze un regulament de aplicare unitar, la nivelul întregii ţări, a prevederilor Ordonantei de Urgenta 195/2002, potrivit Avocatului Poporului, Victor Ciorbea.
La nivel naţional există doar un act normativ – Ordonanta de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 – care interzice parcarea sau staţionarea în anumite locuri, însă nu există un regulament de aplicare care să arate ce se întâmplă cu maşinile care sunt parcate ilegal. Primăriile, prin consiliile locale, au emis hotărâri prin care au decis cum procedează în acest caz, pe raza localităţii.
Administratorul public al municipiului, Radu Nistorescu, a declarat ieri pentru Graiul Sălajului că măsura este încă în vigoare, până când guvernul va lămuri prin hotărâre de guvern cum se va proceda cu maşinile parcate ilegal. „Este o lipsă de reglementare şi ar trebui ca guvernul să clarifice acest lucru. Există o lege care spune că ai voie să ridici maşinile şi nu spune cum”, afirmă Nistorescu.

Primăria Zalău se alege cu 14 la sută din tarifele percepute de cei de la „ridicări”

La nivelul municipiului Zalău, maşinile care parchează ilegal sunt ridicate de către societatea comercială Doralex Euro SRL, împreună cu un agent de la Poliţia rutieră. Conform Hotărârii de Consiliu Local nr. 59 din 2009, tarifele pe care societatea le percepe pentru activităţile de ridicare, transport, depozitare şi pază autovehicule sunt de 100 de lei pentru ridicare stop_coloana (fără transport) şi de 200 de lei cu ridicare şi transport până la locul de depozitare pentru autoturism. În cazul remorcilor tarifele sunt de 60 de lei pentru ridicare (fără transport) şi de 80 de lei pentru ridicare şi transport la locul de depozitare. Firma mai percepe 10 lei pentru fiecare oră care trece până când proprietarul maşinii merge să o ridice din depozitul societăţii.
Pe parcursul anului trecut, nu mai puţin de 775 de autovehicule au fost ridicate şi transportate de către operatorul Doralex Euro la depozitul societăţii, ne-a declarat Manuela Ghiuruţan, purtător de cuvânt al Primăriei Zalău. Din sumele pe care le percepe operatorul, doar 14 la sută revin primăriei, potrivit reprezentantei administraţiei locale.

Trei din patru maşini nu au unde parca

Principalul motiv pentru care şoferii zălăuani parchează în locuri nepermise este lipsa locurilor de parcare, mai ales în zone aglomerate, unde oamenii trebuie să se oprească temporar pentru a rezolva anumite probleme. O astfel de zonă este Spitalul Judeţean de Urgenţă, unde operatorul care ridică maşini este solicitat aproape zilnic.
Deşi avem peste 20.000 de maşini înmatriculate la nivelul municipiului, numărul de locuri de parcare este de aproximativ 4.500, care se împart în parcari de reşedinţă şi parcari publice. Asta înseamnă că trei din patru maşini nu au unde parca sau parcheaza pe spaţii unde riscă amenzi.