Şeful Direcţiei Agricole Sălaj explică cum decurge comerţul in pieţele agroalimentare
Punerea în aplicare, începând cu data de 1 mai, a Legii nr.145/2014, privind stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol, dă multă bătaie de cap producătorilor care vor să-şi vândă marfa în pieţe. Lipsa atestatelor de producător şi a carnetelor de comercializare se sancţionează cu amenzi de până la 2.000 de lei. Pentru a aduce cât de cât lumină în această “nebuloasă”, l-am rugat pe ing. Valentin Duca, director executiv Direcţiei Judeţene Agricole Sălaj să facă câteva precizări pe marginea respectivului act normativ.
“Scopul acestei legi este de a-i proteja pe producători şi pe consumatori deopotrivă. Pe de o parte, consumatorul va şti ce cumpără, va cunoaşte provenienţa mărfii şi nu poate fi înşelat.
Pentru desfăşurarea unui comerţ legal producătorul are nevoie de două acte: atestatul de producător şi carnetul de comercializare.
Atestatul de producător este document eliberat pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi în propria gospodărie pentru obţinerea unor produse agricole care depăşesc necesarul de consum propriu şi sunt destinate vânzării pe piaţă.
Carnetul de comercializare este documentul utilizat de persoanele fizice care deţin atestat de producător, pentru exercitarea actului de comerţ cu ridicata sau cu amănuntul a produselor agricole obţinute în gospodăria proprie.
Administratorul pieţei este obligat să asigure minim 40 la sută din spaţi producătorilor care au atestat de producător şi carnet de comercializare.
Dacă producătorul decide să nu vândă marfa în piaţă, ci să o vândă intermediarilor, trebuie să elibereze către cumpărător fila din carnetul de comercializare. Cu această filă, co-merciantul merge la piaţă şi trebuie să deţină casă de marcat pentru eliberarea bonului fiscal.
Producătorul agricol, care vinde cu amănuntul în pieţe agroalimentare, târguri şi stop_coloana pieţe ambulante are obligaţia să scrie la sfârşitul fiecărei zile în fila din carnetul de comercializare, produsele agricole şi cantităţile vândute în ziua respectivă total.
Producătorul nu este obligat, pentru produsele vândute cu amănuntul, să elibereze cumpărătorului fila din carnetul de comercializare, înregistrările efectuându-se pe total şi cantităţi vândute la sfârşitul zilei.
Carnetul de comercializare se completează în trei exemplare: prima filă la cumpărător, a doua la producător, iar a treia filă se păstrează în carnet. Carnetele utilizate, conţinând al treielea exemplar se vor înapoia primăriei de care aparţin în termen de 15 zile lucrătoare de la ultima dată a utilizării ultimei file.
Producătorul agricol se adresează primăriei, unde solicită eliberarea celor două documente. Aceste documente se eliberează după ce se realizează o serie de verificări de către reprezentanţii primăriei şi de către Direcţia Agricole, respectiv Camera Agricolă, care verifică dacă producătorul deţine teren.
Subliniem faptul că nu este vorba de o dublă impozitare, aşa cum se vehiculează, întrucât producătorii agricoli persoane fizice sunt impozitaţi doar pe baza Normei de venit.
Pentru a veni în sprijinul producătorilor agricoli, Direcţia Agricolă primeşte cererea din teritoriu pe e-mail şi fax şi după întocmirea avizelor se trimit la primării. În acest fel se elimină deplasarea producătorilor agricoli la Direcţia Agricolă pentru eliberarea avizelor.
Pentru orice neclarităţi, vă pueţi informa la telefon 0260-661.336 – Direcţia Agricolă.
