Şoseaua şi calea ferată din Sălaj, văzute din maşina parlamentarului
Oamenii de afaceri locali spun că altfel ar arăta business-urile sălăjene dacă ar exista infrastructură. În lipsă, suntem izolaţi, ocoliţi de rutele comerciale importante şi de investitori.
Din lipsă de autostrăzi şi de drumuri de calitate, la Constanţa se ajunge 12-13 ore. Din Zalău faci nu mai puţin de 10 ore până în Timişoara. Iar calea ferată e altă pacoste. Trenul din Jibou spre Bucureşti merge cu o viteză de 40 de kilometri pe oră, în timp ce din Zalău spre Jibou merge cu doar 34 de kilometri pe oră. Motivul este infrastructura feroviară proastă şi trenurile de proastă calitate.
I-am rugat pe parlamentarii sălăjeni să ne expună punctul lor de vedere faţă de această nefericită situaţie.
Deputatul Lucian Bode spune că Sălajul stă bine la capitolul drumuri naţionale
Deputatul PNL Lucian Bode ne-a vorbit despre infrastructura comunală şi judeţeană, afirmând că sunt drumuri pe care este o aventură să conduci. Cu toate acestea, a lăudat drumurile naţionale care traversează judeţul, afirmând că Sălajul este pe primul loc în regiunea de nord-vest la capitolul drumuri naţionale şi europene. “Beneficind de fonduri de preaderare, fonduri din programul financiar european 2007 – 2013, autorităţile locale au reuşit în mare parte să îmbunătăţească infrastructura locală, adică drumurile comunale. Cei care au avut curajul să acceseze fondurile europene şi-au rezolvat problemele cu drumurile comunale. Desigur, au fost şi comune unde s-a stat doar cu mâna întinsă la guvern. Drumurile judeţene, arterele mari, sunt în acest moment într-o stare destul de bună. Să nu uităm că două drumuri judeţene au fost reabilitate pe fonduri europene, Ciucea – Vârşolţ şi Românaşi – Benesat. Ambele au costat 40 de milioane de euro. Cu toate acestea, avem drumuri judeţene deplorabile, pe care practic nu se poate circula, cum este drumul Valcău de Jos – Sâg. Este o adevătrată aventură să circuli pe astfel de drumuri. La drumuri europene şi naţionale Sălajul stă cel mai bine din regiunea de nord-vest. Are peste 100 de kilometri de drum naţional reabiltiat la standarde europene în perioada guvernării PDL, şi are un drum european, Satu Mare – Cluj, care este foarte bun. Problema rămâne la infrastructura mare. Lipsa autostrăzii este o problemă. În continuare, Guvernul României nu alocă niciun leu pentru tronsonul de autostradă care traversează Sălajul, am spus asta şi la adpotarea bugetului pe 2015. Guvernul nu alocă nici un leu nici pentru centura ocolitoare a Zalăului. Sunt două obiective extrem de importante în economia judeţului Sălaj”, a declarat deputatul Lucian Bode.
Bode s-a referit şi la infrastructura feroviară. “Am pus căruţa înaintea cailor. S-au investit enorm de mulţi bani în modernizarea gării din Zalău, obiectiv care nu era prioritar. Trebuia mai întâi stop_coloana modernizată reţeaua de cale ferată şi abia apoi modernizată gara din Zalău”, a declarat deputatul Lucian Bode.
Deputatul Iuliu Nosa spune că politica ne-a lăsat fără autostradă
Deputatul PSD Iuliu Nosa consideră că politica a îngreunat modernizarea infrastructurii din Sălaj şi recunoaşte fără rezerve că avem probleme în ceea ce priveşte infrastructura feroviară.
“Categoric ne-am fi dorit mai mult pe partea de realizare a unei infrastructuri mult mai bune, dar asta a fost capacitatea financiară a României şi, din păcate, sfera politicului şi-a pus amprenta pe ceea ce înseamnă dezvoltarea infrastructurii în judeţ. Aici mă gândesc cel puţin la Autostrada Transilvania, care în 2012 trebuia să fie finalizată conform programului semnat în 2004. Noi avem multe de făcut la nivel de drumuri judeţene. La nivel de infrastructură CFR s-a reuşit modernizarea gării din Zalău, dar mai este mult de lucru la ceea ce înseamnă cale ferată. Sper să se realizeze şi aceste lucruri şi să străbatem distanţa de la Zalău la Jibou într-un timp rezonabil, nu dublu decât cu maşina”, ne-a declarat deputatul PSD Iuliu Nosa.
Senatorul Vegh Alexandru crede că vom avea cale ferată de calitate “în următorii câţiva ani”
Senatorul UDMR Vegh Alexandru consideră că infrastructura rutieră din judeţul Sălaj este la un nivel ridicat. În schimb, lipsa autostrăzii rămâne o problemă. Vegh a vorbit şi despre neajunsurile insfrastructurii feroviare, pe care o consideră o prioritate de rezolvat în viitor. “Eu sunt optimist. Judeţul Sălaj, la capitolul infrastructură a evoluat foarte mult în ultima perioadă. Tronsoane principale bune, gen Răstoci – Aleşd, Cluj – Satu Mare, sunt foarte importante pentru sălăjeni. Că mai sunt anumite lipsuri este adevărat. Din punctul meu de vedere, nu suntem la coada clasamentului. Nu mi se pare normal să faci 12 ore până în Constanţa. Din păcate încă nu s-a realizat Autostrada Transilvania, ca să ajungem mai repede în sud. Dar, pe plan local, părerea me este că avem o infrastructură rutieră bună. Infrastructura feroviară nu este o problemă doar în Sălaj, ci la nivel de ţară. Pe viitor, infrastructura CFR ar trebui să aibă prioritate. Inclusiv Uniunea Europeană prioritizează acest obiectiv, de modernizare a infrastructurii feroviare. În următorii ani cred că se vor rezolva şi problemele feroviare”, ne-a declarat senatorul UDMR Vegh Alexandru.
