Aventura cardului de sănătate in Sălaj
Şase sălăjeni au zis „nu” cardului de sănătate pe motive religioase, iar alţi 79 şi-au declarat cardul pierdut
Şase sălăjeni au refuzat cardul de sănătate din motive religioase, iar alte 79 de carduri au fost deja declarate pierdute, furate sau distruse, potrivit informaţiilor primite ieri de la Marius Tăutu, preşedintele Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj. De asemenea, au fost predate trei carduri greşite, prin imprimarea eronată la nivelul Imprimeriei Naţionale.
Cui îi este frică de card primeşte adeverinţă
Potrivit lui Tăutu, cei care nu doresc să utilizeze cardul de sănătate, din motive religioase sau de conştiinţă, pot primi o adeverinţă cu valabilitate de trei luni, care va înlocui cardul şi care va fi eliberată, la cerere, de CJAS Sălaj. De asemenea, preşedintele CJAS Sălaj a subliniat că „sistemul naţional nu obligă persoanele să folosească acest card dacă, din motive de conştiinţă, nu doresc să-l folosească”. „Dar, totodată, venim să specificăm că acest card de sănătate nu conţine date medicale, nu conţine alte date decât cele strict legate de identificarea persoanei în cauză”, spune Tăutu.
5.000 de carduri returnate
În prezent, la nivelul CJAS Sălaj au fost returnate 4.987 de carduri, din totalul de 165.103 carduri, câte au fost tipărite până în prezent pentru judeţul Sălaj. Potrivit lui Tăutu, majoritatea persoanelor care nu şi-au ridicat cardul sunt persoane plecate în străinătate. Din luna decembrie şi până în prezent s-au ridicat de la CJAS Sălaj 640 de carduri.
De asemenea, 221 de carduri au fost înmânate medicilor de familie pentru a fi distribuite prin cabinetele proprii. Cei mai mulţi medici care au acceptat deja să distribuie cardurile de sănătate sunt din mediul rural. „Pe 19 martie vom avea o întâlnire cu medicii de familie în care îi vom ruga să primească cardurile care sunt la nivelul Casei în prezent şi împărţite pe fiecare medic în parte în funcţie de lista proprie. În acest mod venim în sprijinul oamenilor, dar şi în sprijinul medicilor de familie, pentru a evita potenţialele conflicte care pot apărea începând cu 1 mai, când cardul va deveni obligatoriu”, comentează preşedintele CJAS Sălaj.
Cei care doresc să afle dacă la CJAS Sălaj i se găseşte cardul de sănătate sau a fost predat medicului de familie, pot să sune la CJAS Sălaj la numerele de telefon 0260.613.242 sau 0260.612.614, sau să se adreseze direct la CJAS Sălaj.
La nivelul medicilor de familie au fost activate până în prezent 25.778 de carduri. S-au evidenţiat 156 de carduri blocate, iar 413 carduri, spun medicii de familie, sunt inactive.
Activarea cardului
Cardul este iniţializat de către medicii de familie doar atunci când o persoană va avea nevoie de un anumit serviciu medical. Cu alte cuvinte, nu este necesar ca asiguratul să meargă special la medic pentru activarea cardului. stop_coloana Activarea cardului de sănătate se va face la orice furnizor de servicii medicale (cabinet de medicină primară, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima dată după primirea cardului.
Cardul devine obligatoriu de la 1 mai
Începând cu 1 mai, cardul va deveni singurul şi unicul instrument de validare a serviciilor medicale. Practic, de la această dată, orice pacient care se adresează unui furnizor de servicii medicale va trebui să prezinte cardul de sănătate pentru a beneficia de acele servicii. Singurii exceptaţi de la folosirea cardului sunt furnizorii de dispozitive medicale, serviciile de urgenţă şi transport sanitar.
Cardul naţional reprezintă şi mecanismul de stabilire a calităţii de asigurat. Cardul de sănătate va face legătura cu baza de date din sistemul de asigurări de sănătate şi va confirma sau infirma calitatea de asigurat a acelei persoane în momentul când va solicita serviciul medical.
„Cardul naţional va face puţină ordine în sistem prin faptul că nu vor putea fi furnizate servicii fără prezentarea cardului. Aşadar, validarea acelor servicii medicale, respectiv plata pe care o să o facă Casa de Asigurări de Sănătate către furnizorul de servicii medicale va ţine cont de folosirea cardului de sănătate. Orice serviciu furnizat în absenţa cardului nu va fi validat de către sistem şi, în consecinţă, nu va fi plătit de către Casă (…) Scopul utilizării cardului de sănătate este ca realitatea serviciilor care se furnizează în sistem să fie cea care va fi decontată de către fondul de asigurări de sănătate. Să nu ne mai întâlnim cu acele fraude în sistem, atât în ceea ce priveşte prescrierea unor reţete „false” sau, de exemplu, în spitale, unde cardul va fi folosit atât la internarea, cât şi la externarea pacientului, să nu existe perioade mai scurte sau mai lungi de spitalizare a unui bolnav. Cardul va autentifica atât data, cât şi ora internării şi externării. Prin acest mod se încearcă utilizarea cât mai eficientă a fondului de asigurări de sănătate, de a face o economie în sistem prin înlăturarea fraudei din sistem”, spune preşedintele CJAS Sălaj.
„Dorim ca, începând cu 1 mai, acest card să funcţioneze bine. Este adevărat că în momentul de faţă, în anumite perioade ale lunii, şi aici vorbim de 1 – 15 ale lunii, deci aproximativ prima jumătate din lună, când toată lumea lucrează în sistem, de la furnizori de servicii la Case care primesc raportări de servicii, sistemul fiind foarte încărcat apar acele erori de folosire a cardului. Erorile acestea sunt pasagere, pentru că acestea dispar după câteva zile de folosire a cardului. Însă cred că va dispărea această funcţionare greoiae a sistemului, deoarece s-au mai făcut îmbunătăţiri la sistem”, susţine Tăutu.
