Ce fel de educație oferim copiilor noștri?!
Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) și ActiveWatch atrag atenția că, deși prevăzute prin lege ca fiind obligatorii, orele de educație rutieră lipsesc din școlile din România și cer ministrului Educației și ministrului Afacerilor Interne să le spună ce cereri trebuie adresate pentru ca această materie obligatorie să-și facă loc în școli.
“Au fost necesare 2.123.645 de cereri adresate Ministerului Educației și Cercetării Științifice pentru că ora de religie, declarată de Curtea Constituțională ca fiind opțională, să poată fi predată unui procent de 89,75 la sută dintre elevi. Solicităm ministrului Educației și ministrului Afacerilor Interne să comunice numărul de cereri ce trebuie adresate celor două ministere pentru ca educația rutieră, declarată de lege ca fiind obligatorie, să fie predată elevilor din unitățile de învățământ preșcolar, primar și gimnazial”, se arată într-un comunicat transmis de OPTAR și ActiveWatch.
Cele două organizații atrag atenția că, potrivit Ordonanței de urgență nr. 195 din 12 decembrie 2002 (Codul Rutier), în articolul 129 se precizează negru pe alb că “în unitățile de învățământ preșcolar, primar și gimnazial obligatoriu se desfășoară cel puțin o oră de educație rutieră pe săptămână, pe parcursul anului școlar”, iar în articolul 105 că este contravenție și se sancționează cu amendă nerespectarea obligațiilor de a efectua orele de educație rutieră în unitățile de învățământ. “Timp de 13 ani, ora de educație rutieră nu a avut nicio șansă, chiar dacă legea spune că ea trebuie să se desfășoare obligatoriu, cel puțin o oră pe săptămână. Conform opiniei multor angajați ai administrației locale și centrale, lipsa de educație rutieră este la baza multor evenimente din trafic. România este singura țară europeană unde elevii nu beneficiază de un sistem coerent de educație rutieră. Numărul de persoane moarte în accidente rutiere este de aproape două ori mai mare în România decât media europeană”, atrag atenția cei de la ActiveWatch.
Sălăjenii trimit copiii la ora de religie, dar ignoră nevoia educației practice
Claudia Boha, inspector școlar de religie în cadrul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Sălaj, ne-a transmis că în Sălaj s-au înscris 26.989 elevi pentru ora de religie, din cei 28.889 de elevi care au putut opta pentru această materie opțională, adică 93,42 la sută.
Am fost curioși să aflăm dacă măcar jumătate de elevi beneficiază de ora de educație rutieră, din moment ce este obligatorie prin lege.
Inspectorul responsabil cu activitățile educative de la ISJ Sălaj, Ildiana Jurca, ne-a comunicat că “nu există propriu-zis ore de educație rutieră, ci un proiect al activităților educative”. Proiectul respectiv prevede un plan de activități care se desfășoară fie lunar, semestrial sau anual, în parteneriat cu Poliția Rutieră din Sălaj.
Din activitățile propuse pentru acest an școlar aflăm că polițiștii merg lunar să informeze elevii în toate școlile din județ. Mai sunt prevăzute activități bilunare cu această tematică și sunt propuse trei activități semestriale.
“Accidentul rutier reprezintă una dintre cele mai grave forme de vătămare înregistrate la nivel mondial (…). După malformații congenitale și maladii (…), accidentul rutier se manifestă ca următoarea cauză care determină mortalitatea în rândul tinerilor, cele mai afectate categorii de vârstă sunt 5 – 9 ani, 10 – 14 ani și 15 – 19 ani” – sunt argumentate activitățile de educație rutieră propuse pentru elevii sălăjeni.
În ciuda multiplelor activități educative și de prevenire, conform Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Sălaj, pe raza județului, în 2014, s-au produs 158 accidente grave de circulație, care s-au soldat cu decesul a 21 de persoane și 169 răniți grav. De asemenea, în primele două luni din acest an au avut deja loc 22 de accidente grave, soldate cu patru morți și 22 de răniți grav.
Apropos de ora de religie, Inspectoratul sigur nu are statistici cu câți sălăjeni merg în iad sau în rai, câți devin mai buni pentru că participă la orele de religie. Nu știm nici cum sună argumentele pentru ora de religie.
S-a făcut atâta tam-tam pentru o oră opțională, s-au trimis acasă cererile pentru părinți ca să le semneze (să nu cumva să uite ei să vină la școală), dar nu umblă nimeni după părinți să semneze cereri să se facă educație rutieră în școli.
Avem religie în școli… și peste 100 de adolescente care au devenit mame
S-au făcut inclusiv spoturi publicitare și video cu personalități cunoscute pentru promovarera materiei opționale Religie. Și dacă tot suntem la capitolul discipline opționale pentru elevi, lipsesc cu desăvârșire campaniile pentru educația sexuală în școli, sau măcar pentru educația pentru sănătate, care este deja materie opțională.
În Sălaj, la categoria de vârstă cuprinsă între 15 și 19 ani, Direcția de Sănătate Publică (DSP) Sălaj spune că s-au înregistrat 183 de tinere însărcinate în anul 2010, în anul 2011 au fost 196 de cazuri, în 2012 s-au înregistrat 150 de gravide, pentru ca în anul 2013 să se înregistreze o creștere cu 19 cazuri față de anul anterior, numărul acestora fiind de 169.
stop_coloana Necesitatea educației sexuale în școli, precum și a programelor eficiente de prevenție, o demonstrează și numărul de tinere care decid să-și întrerupă sarcina, tinere cu vârsta sub 15 ani sau cu vârsta cuprinsă între 15 și 19 ani. Potrivit DSP Sălaj, 28 de tinere au decis în 2013 să facă avort, din care una cu vârsta sub 15 ani. Numărul a crescut simțitor față de 2012, când doar șase tinere din Sălaj cu vârsta cuprinsă între 15 și 19 ani au făcut avort.
Fără educație sexuală în școală, rata nașterilor la adolescentele între 15 și 19 ani era în 2010 în România de 30 la 1.000, una dintre cele mai ridicate în Europa, adică 1 din 30 de adolescente au născut. Cu educație sexuală în școală, în Olanda rata era de 5 la 1.000, în Germania de 9 la 1.000, în Danemarca de 6 la 1.000, în Franța de 10 la 1.000.
De ce ține Biserica Ortodoxă atât de mult la ora de religie?
Opiniile pro și contra orei de religie pornesc de la premise diferite. Nimeni nu este împotriva orei de religie în sine, dar sunt multe comentarii referitoare la conținutul dubios al manualelor și la modul în care se face studiul religiei. Dacă nu ar fi vorba de îndoctrinare, iar studiul ar fi obiectiv cu toate cultele, Biserica Ortodoxă Română (BOR) nu s-ar fi implicat atât de mult și atât de agresiv în favoarea orelor de religie.
Pe lângă opiniile pro ora de religie, la redacție ne-au scris și părinți revoltați de ceea ce se petrece la orele de religie. “Sunt aberații, sunt speriați copiii, nu se predă știință, ci se inoculează superstiții, cum că ești pedepsit aspru de divinitate dacă te comporți într-un anumit fel”. “Premierul Ponta vorbește despre încrederea mare în Biserică, dar ea a scăzut în ultimii patru ani de la 89 la sută la puțin peste 60 la sută. În timp ce bibliotecile, muzeele și spitalele se închid din lipsă de bani, premierul a dat bani din Fondul de Rezervă Bisericii. Tot Biserica a primit și un hotel la Covasna printr-o Ordonanță de Urgență, cu băi termale și terenuri imense. Concluzie: un sistem de îndoctrinare atât de bine pus la punct”, punctează un alt părintele. E completat de un cititor care e de părere că motivul marelui tam-tam cu ora de Religie e, de fapt, spaima preoților, care “simt cum le scapă cașcavalul printre degete”.
O programă de toată groaza
Mulți din părinții revoltați își exprimă nemulțumirea și din pricina conținutului din manuale, mai ales pentru cei mici. Știm cu toții lecția prin care li se explică elevilor de clasa I că, dacă mint, vor fi de-a dreptul zdrobiți de mașină. Lecția e însoțită de imagini explicite, care ar șoca chiar și un adult. Nu este singurul manual care redă ca pedeapsă accidentul rutier. Într-un alt manual, de data aceasta pentru clasa a III-a, o lecție, prin care se pretinde ca elevii să învețe despre pedeapsă și iertare, prezintă o fată din Iași care pregătea conserve într-o zi de sărbătoare. Deși mama a atenționat-o că e păcat, tânăra nu s-a oprit din muncă, iar când a ieșit să cumpere pâine, a fost lovită de o mașină, fiind rănită grav. Iar predarea superstiției continuă în lecția cu tânăra din Iași. Mama fetei i-a cerut iertare sfintei al cărui praznic era când fata a pregătit conserve și, datorită rugăciunilor, fata s-a întors acasă sănătoasă “după câteva zile”. Cu alte cuvinte, nu faptul că medicii au îngrijit-o a contat pentru vindecarea ei, ci doar rugăciunile.
Manualul de religie pentru clasa a III-a, de la editura Corint, le cere elevilor de 10 ani să răspundă la unele întrebări precum “Ce poruncă încalcă un creștin care poartă la gât alte semne decât sfânta cruce?” Astfel, elevilor le este dat să creadă încă de mici că a purta un alt semn la gât decât crucea este un fapt creștin “ilegal”. Tot în același manual se mai pune întrebarea “Ce poruncă încalcă un creștin care în zilele de sărbătoare sau duminica – Ziua Domnului – se distrează sau merge în alte locuri, în afară de biserică, negândindu-se deloc la Dumnezeu?”. Ne întrebăm, nu este aceasta o dovadă de îndoctrinare a elevilor de clasa a III-a?
Exemplele nu se oprec aici. În manualul de religie pentru clasa a IV-a, editat în 2008 de editura Sf. Mina, apare un citat din Sfânta Scriptură prin care elevilor le este adus la cunoștință faptul că, atunci când cineva este bolnav, nu trebuie să apeleze la doctor, ci la ajutorul divin, chiar dacă este pe patul de moarte. “Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoții Bisericii și să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn în numele Domnului. Și rugăciunea credinței va mântui pe cel bolnav și Domnul îl va ridica și de va fi făcut păcate se vor ierta lui”, precizează textul de la pagina 9 a manualului de religie. Același manual îi pune pe elevi să argumenteze unele pedepse ale lui Dumnezeu. La pagina 12 elevilor li se cere să argumenteze “necesitatea pedepsirii aspre a regelui și a poporului de către Dumnezeu”. La aceeași lecție, la rubrica “să reținem” apare concluzia “continuarea săvârșirii păcatelor a adus pedeapsa lui Dumnezeu.”
