decembrie 5, 2025

Gara din Jibou peisaj dezolant

imagine-articol0_44268

Dacă la Zalău s-au investit 6,3 milioane de lei pentru modernizarea gării, în condițiile în care călătorii sunt răzleți spre foarte puțini, în gara din Jibou nu se vede nici urmă de reparații, în condițiile în care Gara Jibou este nod feroviar și este tranzitată zilnic de peste 300 de călători. Cu timp în urmă, dar nu cu mult, două trenuri accelerate, două trenuri rapide, ba în sezon estival chiar patru garnituri de câte 800 de locuri fiecare, staționau în gara din Jibou, apoi plecau mai departe, ticsite de călători, spre Maramureș, Satu Mare ori Mangalia. Odată ce automobilul a devenit un mijloc de transport mai accesibil și mai eficient decât trenul, garniturile CHR s-au rărit, călătorii au devenit tot mai puțini, multe stații și halte s-au închis.

Imagine cu mult potențial depresiv pentru călători

Odată ajuns în gara Jibou nu poți să nu vezi peisajul dezolant, cu foarte multe garnituri de tren trase de mult pe dreapta, ruginite, cu geamuri sparte. Rămășițele unei civilizații. Așteptând trenul pe peron nu poți să nu remarci zecile de romi care se perindă prin zonă. În sala de așteptare te izbește un puternic miros de mucegai care vine de pe pereții sălii de așteptare. Și tot în sala de așteptare îți este frică să te așezi pe scaune sau pe băncile aproape rupte.
Pe peronul gării, dacă îți este foame sau sete, găsești deschis un bufet. Interiorul te face să îți iei consumația și să ieși afară pentru a o putea savura. Și tot afară există atârnat pe un perete și un mers al trenurilor, șters și prăfuit, din care nu înțelegi mare lucru. În spatele gării, spațiu care aparține tot structurilor feroviare, sunt atât de multe și de mari gropi, încât automobilele care-i aduc pe călători la tren ezită să-l traverseze.

Jiboul este nod feroviar

Din statistici la zi rezultă că peste 300 de călători, atât navetiști, cât și turiști trec prin Gara Jibou. Gara, situată în partea estică a orașului, la iesirea spre Dej, este încă nod feroviar. De la Jibou pornesc majoritatea trenurilor care fac legătura cu țara. Cel mai important tren care pleacă din Jibou este regio Baia Mare – Jibou – Dej Călători – București Nord. Tot din Jibou pornesc o serie de trenuri care transportă sute de călători. Astfel, din Jibou pornește trenul spre Baia Mare și Satu Mare, dar și trenul spre Dej și Cluj Napoca. Gara din Jibou este importantă și pentru zecile de elevi de pe Valea Someșului, care fac naveta din satele Someș Odorhei, Inău, Surduc, Letca, Ileanda ori Gîlgău. Multe trenuri de marfă încă tranzitează gara din Jibou, pentru că la ora actuală transportul de mărfuri pe calea ferată este cel mai ieftin după transportul naval.

Primăria n-are autoritate în cazul gării

Primarul orașului Jibou, Eugen Bălănean, ne-a declarat că gara nu ține de primărie. Cu toate acestea, își dorește de mult timp și se zbate să se renoveze gara. stop_coloana “Nu știu dacă se va renova curând. Noi tot sperăm, de mult timp se discută despre o renovare a gării din Jibou, însă a rămas la stadiul de discuție. Este păcat că a fost lăsată în starea actuală. Noi, Primăria, ne ocupăm acum de realizarea unor pasarele pietonale pentru a evita trecerea căii ferate din oraș, dar asta are legătură cu liniile ferate care trec aproape de centrul orașulul, nu de gara propriu-zisă, pentru că acolo nu avem autoritate”, ne-a declarat Eugen Bălănean, primarul orașului Jibou.

Deputatul Iuliu Nosa promite reparații capitale

De cealaltă parte, deputatul PSD din colegiul Jibou, Iuliu Nosa, ne-a declarat că anul acesta se vor definitiva discuțiile la nivel național cu privire la modernizarea gării. “Este într-adevăr o problemă cu care ne confruntăm de mai mult timp. Noi am făcut mai multe demersuri, anul acesta se vor termina toate actele și cel mai probabil gara va intra în reparații capitale, urmând ca gara din Jibou să aibă o nouă față, atractivă pentru călători”, a spus deputatul

În urmă cu 125 de ani, mai exact în toamna lui 1890 este inaugurată calea ferată Dej – Jibou – Zalău, care peste cinci ani este prelungită până la Baia Mare. În același an, adică 1890, este construită și Gara Veche din Jibou ca o necesitate a dezvoltării transportului pe cale ferată. După Marea Unire, punându-se accent pe această formă de transport, atât de persoane cât și de marfă, Gara Veche nu mai făcea față. Așa că autoritățile române au dezvoltat un proiect prin care era prevăzută construirea unor stații CFR impunătoare care să satisfacă cerințele vremii. Gara CFR din Jibou este construită după model german, ca de altfel încă vreo 120 din țară. Construcția a început în anul 1924 și s-a finalizat peste trei ani. Prin această gară au trecut spre pusta ungară miile de tone de sare da la Ocna Dejului. Prin această gară, țițeiul de la Suplacu de Barcău ori cărbunele de la Sărmășag treceau spre centrele industriale ale țării. Gara are amintiri, gara era o lume aparte pentru jibouani și nu numai; în gară se întâlneau îndrăgostiții, prin gară mișunau și atunci ca și acum hoții de bagaje și de buzunare. La ora actuală nici aceștia din urmă nu mai mișună, decât foarte rar, pentru simplu motiv că nu mai au pe cine buzunări. Bune și rele a avut gara din Jibou.