decembrie 5, 2025

Reforma fiscală anunţată de guvern pentru relansarea economică (VIII)

imagine-articol0_44250

Reforma fiscală anunţată de guvern şi care se vrea pusă în practică prin adoptarea unui nou Cod fiscal este un proiect ambiţios de relansare economică a României.
Graiul Sălajului a publicat pe capitole această reformă fiscală, aşa cum o explică Ministerul Finanţelor Publice, pentru ca cititorii să înţeleagă măsurile prielnice pe care această reformă le aduce pentru economia României, precum şi rezultatele aşteptate, pe care unii analişti le pun sub semnul întrebării, având în vedere impactul bugetar.
Ultimul capitol al reformei fiscale, pe care îl prezentăm azi, este referitor la aspectele generale, obiectivele, precum şi noile abordări şi modificări ale noului Cod de Procedură Fiscală, prin care guvernul doreşte să implementeze Reforma fiscală. În ediţiile apărute săptămâna trecută şi în această săptămână au fost prezentate primele şapte capitole ale reformei fiscale, care vizează reducerea TVA, contribuţiile de asigurări sociale de stat, impozitarea microîntreprinderilor, impozitul pe dividende, reducerea cotei unice, accizele, măsurile privind impozitul pe construcţii speciale, precum şi impozitele şi taxelor locale. De asemenea, în ediţia de lunea trecută se pot consulta obiectivele generale ale reformei fiscale, enunţate de Ministerul Finanţelor.

Efectul cumulat al propunerilor pentru reformă

Măsurile de relaxare fiscală propuse prin Reforma fiscală vor duce la un impact brut de 49,96 de miliarde de lei pe anii 2016 – 2019, iar impactul net de 15,94 de miliare de lei. De asemenea, ministerul estimează o recuperare de venituri în valoare de 19,17 miliarde de lei în perioada 2016 – 2019. De asemenea, ministerul se aşteaptă ca până în 2019 să fie create 526.000 de locuri de muncă, din care 325.000 locuri de muncă numai anul viitor.

Noul Cod de Procedură Fiscală

Codul de procedură fiscală este un act normativ care sistematizează regulile de procedură fiscală. Acesta a fost aplicat începând cu 1 ianuarie 2004. De la intrarea sa în vigoare şi până la sfârşitul anului 2014, Codul de Procedură Fiscală a fost supus mai multor intervenţii legislative, circa 60 de acte normative de modificare şi completare. Noul Cod de procedură fiscală creează premisele unor noi reguli în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile părţilor implicate stop_coloana în procedurile de administrare care, prin obiectivele vizate în procesul de rescriere, să contribuie la asigurarea unei stabilităţi şi predictibilităţi pe termen lung a normelor înscrise în actul normativ.

Obiectivele Noului Cod de procedură fiscală

În ceea ce priveşte Noul Cod de procedură fiscală, Ministerul Finanţelor precizează patru mari obiective. Primul obiectiv vizează îmbunătăţirea echilibrului în relaţia dintre contribuabili, pe de o parte, şi organele fiscale, pe de altă parte, fiind o bază pentru creşterea încrederii contribuabililor în sistemul fiscal. Al doilea obiectiv reprezintă creşterea gradului de conformare a contribuabililor şi, pe această bază, sporirea eficienţei activităţii de administrare a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor sociale. Cel de-al treilea obiectiv vizează corelarea din punct de vedere tehnic cu acte normative conexe: Codul Fiscal, Legea contenciosului administrativ, Legea insolvenţei, Legea Societăţilor comerciale, Codul Civil, Legea finanţelor publice, Legea administraţiei publice locale. Ultimul obiectiv aduce în vedere îmbunătăţirea structurii şi a frazeologiei şi realizarea unei unităţi terminologice, baza pentru asigurarea clarităţii textului legii şi eliminarea interpretărilor multiple.

Noi abordări şi modificări ale Noului Cod de procedură fiscală

Pentru realizarea obiectivelor enumerate mai sus, rescrierea Codului de procedură fiscală însumează un număr total de 320 de noi abordări sau modificări. Din acestea, 80 sunt pentru îmbunătăţirea echilibrului în relaţia dintre contribuabil şi organele fiscale, 82 pentru creşterea gradului de conformare a contribuabililor, 80 pentru corelarea din punct de vedere tehnic cu acte normative conexe şi 78 pentru îmbunătăţirea structurii şi frazeologiei.
Potritvit Ministerului Finanţelor, activitatea de rescriere a Codului de procedură fiscală a fost realizată într-un dialog permanent cu reprezentanţi ai mediului de afaceri, ai organizaţiilor profesionale şi ai ANAF.