decembrie 5, 2025

Reforma fiscală anunțată de guvern pentru relansarea economică (IV)

imagine-articol0_44155

Reforma fiscală anunțată de guvern și care se vrea pusă în practică prin adoptarea unui nou Cod fiscal este un proiect ambițios de relansare economică a României.

Graiul Sălajului publică în această săptămână, zilnic, pe capitole, această reformă fiscală, așa cum o explică Mi-nisterul Finanțelor Publice, pentru ca cititorii să înțeleagă măsurile prielnice pe care această reformă le aduce pentru economia României, precum și rezultatele așteptate, pe care unii analiști le pun sub semnul întrebării, având în vedere impactul bugetar.
Al patrulea capitol al reformei fiscale, pe care îl prezentăm azi, este referitor la măsurile privind impozitul pe dividente. În edițiile apărute săptămâna aceasta, au fost prezentate primele trei capitole ale reformei fiscale, care vizează reducerea TVA, contribuțiile de asigurări sociale de stat și impozitarea microîntreprinderilor. De asemenea, în ediția de luni, se pot consulta obiectivele generale ale reformei fiscale, enunțate de Ministerul Finanțelor.

Argumente pentru eliminarea impozitului pe dividende

În ceea ce privește impozitul pe dividende, Ministerul Finanțelor are o singură propunere de modificare legislativă, și anume elimina-rea impozitului pe dividende începând cu 1 ianuarie 2016.
Pentru a susține eliminarea impozitului pe dividende de la 1 ianuarie 2016, ministerul aduce cinci argumente. Primul argument invocat de minister pentru eliminarea impozitului pe dividende se rezumă la faptul că, prin această măsură, se dorește eliminarea du-blei impuneri economice, la nivelul companiei și acționarilor. Al doilea argument adus de minister evidențiază că, odată eliminat impozitul pe dividende, companiile listate la Bursa de valori București (BVB) ar deveni mai atractive, indicele BET ar reveni la valorile întregistrate înainte de criza financiară, putând chiar să atingă noi maxime. Un alt argument pentru eliminarea impozitului pe dividende este faptul că se va îmbunătăți guvernanța corporativă, acționarii urmărind reflectarea reală a rezultatelor economice și financiare. stop_coloana De asemenea, companiile mari nu-și vor mai externaliza profitul, iar IMM-urile vor renunța la tendințele de comportament evazionist (diminuarea bazei de impozitare prin înregistrarea de cheltuieli fictive). În plus, elimina-rea impozitului pe dividende va conduce la creșterea încasărilor din impozitul pe profit.

Efectele eliminării impozitului pe dividende

Impactul bugetar brut pe anul 2016 creat de eliminarea impozitului pe dividende este preconizat de minister la suma de 1,86 miliarde de lei, sume care rămân la dispoziția populației și a agenților eco-nomie. Impactul bugetar net se ridică la 0,86 de miliarde de lei pe 2016. Impactul bugetar brut în 2017 se ridică la valoarea de 0,38 miliarde de lei, iar pe anul 2018 la 0,13 miliarde de lei.
Ministerul Finanțelor a subliniat și beneficiile aduse de eliminarea impozitului pe dividende bugetului în 2016, dar și eco-nomiei pe termen mediu. Referitor la beneficiile pentru buget pe 2016, ministerul preconizează recuperearea de venituri în valoare de 1 miliard de lei din TVA, contribuții sociale, impozit pe salarii etc.
În ceea ce privește beneficiile pentru economie pe termen mediu, ministerul amintește stimularea pieței de capital din România, creșterea interesului din partea investitorilor locali și străini pentru ofertele publice inițiale (IPO) ale companiilor de stat și stimularea mediului de afaceri datorată îmbunătățirii sursei alternative de împrumut de pe piața de capital.

În articolul de mâine vom prezenta care sunt măsurile propuse privind Reforma fiscală din punct de vedere al reducerii cotei unice.