decembrie 5, 2025

Consiliul Județean vrea să reabiliteze peste 80 de kilometri de drum cu finanțare europeană

imagine-articol0_44058

Consiliul Județean a finalizat proiectele de reabilitare a două tronsoane de drumuri județene, pe care urmează să le depună spre finanțare în această primăvară prin Programul Operațional regional 2014 – 2020. 

Drumul strategic de pe Valea Someșului

Unul dintre tronsoanele propuse este drumul județean 109 E, de la intersecția cu DN1H de la podul de la Ciocmani până la limita cu județul Cluj, care străbate localitățile Cliț, Lozna, Valea Leșului, Cormeniș, Negreni, Buzaș, iar din localitatea Rus se continuă cu DJ 108 S, care trece prin localitățile Chizeni, Fodora și Dobrocina. Este vorba de peste 45 de kilometri de drum județean, un drum construit strategic, care urmează cursul Someșului, în paralel cu DN1H, de pe cealaltă partea a râului. Costul lucrării este estimat la 91 de milioane de lei, adică peste 20 de milioane de euro, iar durata lucrărilor se va întinde pe trei ani. Consiliul Județean va supune aprobării consilierilor județeni proiectul privind devizul estimativ al lucrărilor.
“Traseul drumului este unul sinuos, cu multe curbe, având o platformă cuprinsă între 5 și 7,7 metri. Partea carosabilă existentă are înălțimea între 4 și 6 metri. Din cauza structurii slabe și a traficului foarte greu existent în zonă, drumul este foarte degradat, având defecte de capacitate portantă. Îmbrăcămintea bituminoasă este îmbătrânită și degradată în mare măsură, deoarece nu au fost realizate lucrări de reabilitare care să ducă la refacerea acesteia. Prin reabilitarea acestui tronson de drum se urmărește fluidizarea traficului rutier între localitățile și din interiorul acestora, diminuarea efectelor negtive ale traficului asupra vieții sociale ale localităților și realizarea unor legături rutiere optime din punct de vedere al distanțelor de transport, al vitezei de deplasare și al costurilor transporturilor. Pe lângă aceste elemente, se vor pune în valoare zonele turistice traversate de acest drum județean și se urmărește dezvoltarea din punct de evedere economic a regiunii, în conformitate cu Strategia de dezvoltare a regiunii de Nord-Vest pe perioada 2014 – 2020”, se arată în referatul atașat proiectului de hotărâre.
stop_coloana De menționat este că administrația județului a asfaltat de câțiva ani tronsonul dintre Ciocmani și Lozna, care merge mare parte pe la liziera pădurii. Din păcate, în lipsa unei bune gospodăriri a drumului, rigolele de pe marginea drumului nu au fost refăcute la nevoie. Astfel, fiecare ploaie a adunat pe asfaltul Consiliului județean aluviuni din pădure și de pe versanți Stanilor Clițului. Drumul a devenit plin de gropi și, câteodată, blocat de crengi și bolovani.

I-a venit rândul la reabilitare și drumului Nușfalău – Crasna – Zalău – Creaca

Cel de-al doilea tronson de drum județean propus spre reabilitare de Consiliul Județean este DJ 191 C, care pornește din localitatea Nușfalău, strabate localitățile Huseni, Ratin, Crasna, Meseșenii de Jos, Aghireș, Zalău, Brebi, până la Creaca, la intersecția cu DJ 108 A. Drumul are o lungime de 36,8 kilometri. Din traseul propus pentru reabilitare a fost scoasă porțiunea de drum de 13,6 kilometri care străbate teritoriul administrativ al municipiului Zalău, deși Primăria Zalău a solicitat administrației județene să includă și această porțiune în proiect. Motivarea propunerii de reabilitare a acestui drum județean, conform proiectului de hotărâre care va fi supus aprobării Consiliului Județean, este identic cu cea pentru proiectul anterior menționat. Se mai menționează doar că sectorul DJ 191 C propus spre modernizare este cuprins în ambele variante ale traseului regional Transilvania Nord, atât în varianta extinsă a acestuia, cu o variantă de 603 kilometri, cât și în varianta redusă cu o lungime de 501 kilometri. Valoarea investiției este estimată la valoarea de 129,5 milioane de lei (aproape 29 milioane de euro), iar durata lucrărilor se va întinde pe 3 ani.