decembrie 5, 2025

Ce inseamnă şi cum funcţionează transportul in comun in Zalău

imagine-articol0_43814

În 2012, Transurbis a preluat printr-un nou contract de delegare serviciul de transport public de persoane prin curse regulate din municipiul Zalău. Pentru încă şase ani. Aşa a hotărât Consiliul Local Zalău. De doi ani, Dan Ruzici, a preluat responsabiitatea managementului Transurbis. Doi ani e puţin să poţi schimba prea multe în bine. Ce a reuşit Ruzici a fost să dubleze profitul firmei. Transurbis avea în 2012 un profit de 53.000 de lei, iar anul trecut a avut un profit de 108.000 de lei.
Ce nu înţeleg mulţi este cum se vorbeşte de profit la o firmă subvenţionată. Pentru anul 2015, Primăria municipiului Zalău a subvenţionat transportul public local cu 4,5 milioane de lei, ca şi în anul trecut. Peste tot în lume, transportul public local de persoane este subvenţionat. Dincolo de această subvenţie însă, ca orice societate comercială, Transurbis se luptă pe piaţă cu mijloacele pe care le are pentru a face profit raportat la partea nesubvenţionată a activităţii. “Profitul îl realizăm din servicii comerciale, din închirierea de spaţii comerciale, din publicitate pe mijloacele de transport, din serviciile de inspecţie tehnică, vulcanizare şi spălătorie, din închirierea de autobuze pentru curse regulate şi ocazionale”, ne explică managerul.

Cât confort avem şi vom avea în autobuz

Ceea ce-l frământă pe managerul Dan Ruzici este situaţia parcului auto. Nu faptul că nu există mijloace de transport suficiente, ci faptul că nu-i asigurat confortul călătorilor la standardele timpului în care trăim. Asta este marea provocare în orice business. Să satisfaci clientul.
“La ora actuală, parcul auto include 41 de mijloace de transport, din care zece microbuze. În ultimul trimestru al anului trecut am achiziţionat patru autobuze, marca MAN, cu norma de poluare trei. Sunt confortabile. În schimb, avem cinci autobuze de fabricaţie românească, fabricate în 1990, depăşite fizic şi moral. Ele nu se mai fabrică în România, deci avem probleme cu piesele de schimb, confortul este modest, iar consmul de combustibil mare. Facem eforturi mari pentru a le menţine”, spune Ruzici.
Manegerul este optimist. Asta şi din cauză că în octombrie se sfârşeşte un credit de investiţii. Atunci, Transurbis va accesa alt credit, cu care, stop_coloana pe lângă alte investiţii, va achiziţiona şi autobuze confortabile.
În parcul auto mai există patru autobuze marca ISUZU, fabricate în 1998, însă au peste un milion de kilometri rulaţi. Aceste autobuze se folosesc pe traseele cu străzi înguste. “O să le înlocuim şi pe acestea cu autobuze de 20 – 22 de locuri”, promite Dan Ruzici.
În ceea ce priveşte respectarea programului sau prelungirea rutelor, aceste se fac la solicitarea cetăţenilor. Şi firma are în ultimul timp o disponibilitate pe care din păcate nu mulţi zălăuani o cunosc. Orice sesizare a cetăţenilor poate fi postată pe site-ul Transurbis, iar cei care conduc firma analizează aspectele menţionate şi caută soluţii. De pildă, în Stâna s-a turnat asfalt pe încă 800 de metri din strada principală. Aşa că s-au înfiinţat încă două noi staţii, la solicitarea cetăţenilor. Se testează terenul timp de două săptămâni şi, dacă solicitarea cetăţenilor este justificată, se prelungesc rutele sau chiar se vor înfiinţa noi rute, ne spune Dan Ruzici.

Performanţa e dată de posibilităţile de finanţare

Şi fiindcă tot timpul vine vorba de bani, managerul Transurbis recunoaşte că nivelul de salarizare este unul modest. “Din această cauză ne pleacă băieţii tineri şi rămân cei peste 50 de ani. Asta înseamnă că deocamdată nu suntem un sistem desul de atractiv. Totuşi, sperăm ca în 2015, odată cu îmbunătăţirea parcului auto, să avem mai mulţi utilizatori, ceea ce va duce şi la creşterea veniturilor. Preţul biletului de călătorie nu o să-l modificăm. Nici preţul abonamentelor. Dacă proiectul cu zona metropolitană va prinde contur, va fi nevoie de achiziţii de noi mijloace de transport. Deocamdată, pentru 2015, în afară de achiziţia de noi autobuze, încercăm să achiziţionăm şi un elevator şi un stivuitor şi o linie de reglat direcţia la autobuze şi camioane, linie care nu există în Sălaj”.