decembrie 5, 2025

Votul politic din Consiliul Local Zalău blochează bugetul Transurbisului

imagine-articol0_43760

Bugetele pe anul 2015 ale societăţilor comerciale subordonate – Transurbis, Citadin şi Uzina Electrică – au fost supuse ieri votului Consiliului Local Zalău, reunit în şedinţă extraordinară. Au fost prezenţi doar 15 din cei 21 de consilieri locali.
Primul pe ordinea de azi a fost proiectul de buget pe 2015 al SC Transurbis. Bugetul propus pe acest an este de 8,49 milioane de lei (venituri), din care sunt prevăzute cheltuieli de 8,25 milioane de lei. Subvenţia propusă pe anul acesta de executivul Primăriei pentru societatea de transport public din bugetul local a fost de 4,1 milioane de lei, plus achiziţii de autobuze în valoare de 449 mii de lei. Anul trecut, Primăria Zalău, prin Consiliul Local, a subvenţionat societatea Transurbis cu 4,549 miliaone de lei. SC Transurbis a cerut suma totală ca subvenţie, la fel ca anul trecut, de 4,549 milioane de lei. Comisia economică a Consiliului Local a dat aviz favorabil la buget, cu propunerea de subvenţie de 4,549 milioane de lei a Transurbis. Proiectul s-a împotmolit însă ieri la vot. Din cei 15 consilieri prezenţi, viceprimarul Nicolae Fazakas a anunţat că nu participă la vot, iar 4 consilieri PSD şi PLR, Daniela Coţa, Cristian Mureşan, Raul Dragoş şi Georgiana Crişan s-au abţinut de la vot. Prin urmare, proiectul a obţinut doar 10 voturi “pentru”, faţă de 11 cât ar fi avut nevoie ca să treacă.
Potrivit proiectului de buget al Transurbis, respins ieri în Consiliul Local, faţă de anul trecut, conducerea societăţii estimează o creştere de venituri totale de 1 la sută, respectiv o creştere de 1,8 la sută din vânzările de bilete – urmare a noilor angajări pe care le face Tenaris şi Michelin, menţinerea la nivelul anului trecut a veniturilor din alte servicii, şi o creştere de 1,2 la sută a altor venituri, din redevenţe şi chi-rii. Operatorul mai estimează şi o creştere a cheltuielilor, tot cu un procent. Pentru 2015, Transurbis intenţionează să achiziţioneze autobuze în va-loare de 453 de mii de lei.

Consiliul Local vrea mai mult de la CITADIN

Proiectul de buget al Citadin, firma care se ocupă de lucrările publice din Zalău, administrată de Primărie, a fost aprobat de Consilierii Locali cu 11 voturi pentru şi 4 abţineri, tot ale consilierilor PSD şi PLR prezenţi. Pentru 2015, SC Citadin Zalău SRL, firma care se ocupă de curăţenia şi reparaţiile din municipiu, stop_coloana a solicitat o finanţare totală de 10,8 milioane de lei, însă Consiliul Local a propus să-i dea cu 23 la sută mai mult, adică 12,9 milioane de lei. În motivare se arată că anul acesta cresc cu 12 la sută cheltuielile salariale ale angajaţilor Citadin, influenţată de creşterea volumului de lucru cu tot atâtea procente. De asemenea, anul acesta SC Citadin preconizează că va realiza un profit brut de 67 de mii de lei, faţă de 58 de mii de lei anul trecut. De asemenea, în 2015, pe lângă lucrările programate, se va realiza o investiţie în valoare de 1,1 milioane de lei pentru construcţia unei sere balon plus alte utilaje necesare desfăşurării activităţii.

Concedieri la Uzina Electrică

Paradoxal, chiar dacă a rămas doar cu activitatea de mentenanţă a centralelor termice montate recent în şcoli, Uzina Electrică Zalău va avea cel mai mare buget dintre societăţile finanţate de Consi-liul Local, adică 14 milioane de lei. În expunerea de motive ataşată proiectului de buget al Uzinei Electrice se arată că bugetul pe 2015 este de 2,1 ori mai mare, la venituri, faţă de 2014, şi de 2,2 ori mai mare la cheltuieli faţă de anul trecut. Creşterea veniturilor se datorează valorificării unor bunuri, iar creşterea cheltuielilor se datorează înregistrării valorii de stoc a mărfurilor propuse spre vânzare, provenite din dezmembrarea fostei societăţi furnizore de agent termic.
Tot în expunerea de motive se precizează că, până la finele anului 2015, Uzina Electrică va rămâne cu 35 de angajaţi faţă de 49 câţi erau la finele anului trecut şi faţă de 86 de angajaţi câţi erau în organigramă în primăvara anului 2014, când Primăria a decis să renunţe la încălzirea centralizată.
Primăria apreciază că prin disponibilizarea celor 14 angajaţi se vor reduce cu 37 la sută cheltuielile salariale faţă de anul trecut. Persoanlul disponibilizat va primi 118 mii de lei, adică 8.400 de lei pentru fiecare angajat care-şi pierde locul de muncă. Cei 35 de angajaţi rămaşi vor primi salarii “ajustate”, se mai arată în proiect.