De peste opt ani nu s-au mai organizat concursuri, iar posturile de conducere în școli au fost ocupate prin delegare, în funcție de interesele politice


 Toate posturile de directori de școli din țară vor fi scoase la concurs, începând cu luna martie. Cel puțin asta vrea Ministerul Educației, care în prezent elaborează metodologia de examen, care urmează să fie lansată în dezbatere publică în cel mai scurt timp, scrie Mediafax.

Ministrul Educației, Mihai Sorin Cîmpeanu, a anunțat luni că specialiști din subordinea sa lucrează la finalizarea metodologiei de concurs pentru funcțiile de directori de școli, precum și la calendarul acestor examene, care ar putea începe în luna martie. Cîmpeanu crede în necesitatea organizării acestor concursuri pentru a avea cei mai competenți manageri de instituții de învățământ preuniversitar.
“Personal, cred în necesitatea organizării de concur-suri, deoarece obiectivele complexe asumate la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar necesită o prioritizare și o eșalonare în timp. Pentru a putea aborda acest lucru într-o manieră profesionistă, este nevoie de timp. Pentru a putea avea manageri competenți ai instituțiilor de învățământ preuniversitar, este nevoie de concursuri. Am solicitat colegilor mei din minister să finalizeze propunerea metodologiei de concurs, să o lanseze cât se poate de repede în dezbatere publică și să fie promovată prin ordin de ministru. De asemenea, am solicitat ca, în paralel, să avem o propunere de calendar cu privire la desfășurarea concursurilor pentru ocuparea posturilor de director, care să înceapă în luna martie acestui an”, a declarat ministrul Educației.

Peste 300 de profesori sălăjeni au dreptul să participe la concursuri

Aproape șapte ani au trecut de la organizarea ultimului concurs de ocupare a funcțiilor de conducere din învățământ, adică din martie 2008. În prezent, toate funcțiile de conducere din învățământ sunt ocupate cu delegație.
Practic, fiecare schimbare pe scena politică a determinat schimbări în conducerea învățământului. În Sălaj, partidele și alianțele politice la putere au numit inspectorul școlar general, dând tonul schimbărilor în structura inspectoratului, în conducerea liceelor, școlilor și grădinițelor.
Potrivit Legii Educației Naționale, pentru ocuparea funcțiilor de conducere din învățământ, doritorii trebuie să fie experți în managementul educațional. Prin urmare, începând din anul 2012 s-a început constituirea Corpului Național de Experți în Managementul Educațional, unde se pot înscrie profesorii care doresc să ajungă la un moment dat fie directori, directori adjuncți, fie inspectori școlari.
Peste 300 de profesori sălăjeni fac parte din acest corp de experți, stop_coloana majoritatea devenind membri în primele sesiuni de selectare din 2012, când trebuia să se organizeze concurs pentru ocuparea funcțiilor de conducere. Toți directorii, directorii adjuncți și inspectorii au fost nevoiți să devină membri pentru a putea să-și mențină poziția. De asemenea, și cei care doresc să participe la concurs trebuie să fie membri ai corpului.

Fostul inspector școlar general Gheorghe Bancea spunea când a fost înlocuit că sistemul de învățământ este politizat

Gheorghe Bancea (PNL), înlocuit în iulie 2014 din funcția de inspector școlar general, pe care a ocupat-o timp de doi ani, cu Maria Pop (susținută de PSD), declara după schimbare pentru Graiul Sălajului că, “la nivel județean, funcția de inspector școlar general este încă o funcție politică”. “Acesta este adevărul. Poți să ocupi fotoliul de inspector general doar dacă ești susținut de un partid politic, de obicei de partidul politic aflat la guvernare”, a explicat Bancea. “Întreg sistemul românesc este politizat în momentul de față. Nu suntem în măsură să schimbăm această stare de fapt”, adăuga fostul inspector.
Referitor la schimbarea directorilor de școli, Bancea spunea că, cel puțin în mandatul său de șef al Inspectoratului Școlar General, a încercat să încurajeze performanța, dar confirmă și că politica se bagă în învățământ. Cu alte cuvinte, în învățământ se face po-litică. “Eu, în cei doi ani de zile am încercat să promovez în funcția de director oameni care să poată face față managementului unității de învățământ. Sigur, nu ascund faptul că printre ei sunt persoane care sunt înregimentate politic. Au existat momente în care am avut divergențe de opinie constructive cu criteriile politice. Eu am încercat să promovez oameni capabili în funcția de director”, a susținut Bancea.
Fostul inspector general ne mărturisea că politicul din învățământ afectează mai mult “frecvența mare cu care se schimbă persoanele aflate în aceste funcții, pentru că nu există o continuitate în actul managerial”, însă considera că elevii și părinții nu sunt direct afectați.
Având în vedere declarațiile fostului inspector, am întrebat-o pe Maria Pop, actualul inspector școlar ge-neral, dacă crede că prin ocuparea funcțiilor prin concurs, de la directori la inspectori, se va ajunge la o stabiliate în sistemul de învățământ (având în vedere că în Sălaj au avut loc schimbări în conducerea șco-lilor și în cadrul inspectoratului aproximativ din doi în doi ani de când nu s-au mai organizat concursuri) și se va elimina aspectul politic din educație. Până la încheierea ediției nu am primit răspuns.