decembrie 5, 2025

Clasa I incheie primul semestru fără abecedar

imagine-articol0_43533

Ministerul Educației anunța în 2013 că dă startul une-ia dintre cele mai importante licitații publice din învățământ, care ar urma să schimbe manualele vechi de peste 10 ani din școala primară. Licitația a fost lansată oficial cu o întârziere de aproape trei luni față de calendarul inițial. După publicarea rezultatelor licitației, în august, acestea au fost contestate de editori pentru prima oară. Cu doar câteva săptămâni înainte de începerea anului școlar, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a cerut reevaluarea ofertelor, așa că manualele noi nu au mai ajuns pe băncile elevilor de clasa I și a II-a în prima zi de școală. Abia în luna decembrie au avut elevii manuale, cu excepția abecedarului care a fost contestat din nou. Săptămâna aceasta CNSC a respins ultima constestație.
 Ministrul Educației, Mihai Sorin Cîmpeanu, a anunțat luni că elevii de clasa I vor avea abecedare din semestrul al doilea, iar în cursul săptămânii viitoare va fi lansată licitația pentru manualele de clasa a treia necesare în viitorul an școlar. “Din fericire, dacă pot spune în felul acesta, chiar astăzi (luni – n.r.) am primit vestea că acea contestație care a fost depusă pentru abe-cedar în luna decembrie a fost respinsă, deci pe cale de consecință vom putea avea în sfârșit abecedarul la începutul semestrului următor”, a declarat ministrul Educației.

Editurile amenință că vor merge mai departe cu contestațiile

Reprezentanții editurii Akademos, care au contestat ultima dată rezultatele licitației pentru abecedar, promit că se vor duce la Curtea de Apel pentru a contesta decizia CNSC, precizând că elevii de clasa I nu vor avea manuale nici în semestrul I.

Licitația pentru manualele de clasa a III-a va demara săptămâna viitoare

Odată cu aprobarea noii programe pentru clasele a III-a și a IV-a, după care se vor face noi manuale bazate pe predarea integrată, (cea pentru clasa a III-a se va aplica din anul școlar 2015 – 2016, iar cea pentru clasa a IV-a se va aplica din anul școlar 2016 – 2017), mi- nistrul Educației a anunțat că licitația pentru manualele de clasa a III-a va fi lansată în cursul săptămânii viitoare ca procedură. “A fost validată curicula pentru clasa a III-a și săptămâna viitoare se poate lansa licitația pentru manuale. Pentru cei de clasa a III-a este clar că trebuie să avem manua-lele la începutul anului școlar. Din nefericire însă, legislația nu ne poate garanta că nu vor exista contestații. Noi, la nivelul Ministerului Educației, încercăm să eliminăm toate acele aspecte care ar putea să genereze contestații, dar nu putem garanta că împiedicăm contestațiile atâta timp cât achizițiile se fac pentru manuale pe Legea Achizițiilor Publice”, a mai declarat ministrul. stop_coloana

Semestrul I fără abecedar la Școala “Simion Bărnuțiu”

Văzând că nu se va rezolva prea curând problema cu noul abecedar, ministrul Educației a decis la puțin timp după începerea anului școlar ca elevii de clasa I să învețe după abeceda-rele vechi. 2.234 de abecedare vechi au fost comandate pentru elevii sălăjeni.
Au mai rămas mai puțin de două săptămâni până la încheierea primului semestru din anul școlar 2014 – 2015, timp în care elevii din clasele I au lucrat fără abecedarul nou. Învățătoare la clasa I, Maria Holhoș și Florentina Ciunt, de la Școala Gimnazială “Simion Bărnuțiu” Zalău, ne-au împărtășit cum a trecut primul semestru în lipsa abecedarului.
“Activitatea noastră la clasă se bazează pe programa școlară, care e ca o “Biblie” în învățământ și trebuie respectată. Pentru a avea o activitate productivă, noi începem pregătirea îndepărtată pentru lecție. Ne pregătim încă din vacanțe și adunăm materiale pentru tot ce înseamnă clasa I. Planificarea am realizat-o în funcție de programă, iar la începutul anului școlar, părinții au venit cu o soluție de mijloc, ca să putem lucra cu elevii. Cu acordul părinților, s-au comandat caiete auxiliare, care sunt realizate după programă, respectă predarea integrată și care vin în sprijinul nostru și al copiilor”, explică învățătoarele.
Pe lângă caietele auxiliare, învățătoarele ne-au spus că folosesc și fișe de lucru, fișe de evaluare, pe care fiecare le-a conceput în funcție de nivelul elevilor. “Pentru fiecare lecție avem fișe de lucru și fișe de muncă independente, nu numai la Comunicare în limba română, ci și la Matematică. Am lucrat și după manualele vechi, dar baza am pus-o pe fișe concepute de noi și auxiliare. Niciodată nu ne bazăm numai pe manual, acela e doar orientativ pentru că nu toți lucrează după același manual. Însă la noi la școală colaborăm foarte bine și am ajuns la un consens să avem aceleași caiete auxiliare. Abecedarul vechi a fost doar o sursă de inspirație mai mult, ne-am axat pe textele cu imagini și pe despărțirea în silabe”, po-vestesc cele două învățătoare.
“Am reușit să ne descurcăm. Creativitatea dascălului oricum trebuie să intervină, chiar dacă avem manuale. Însă caietele auxiliare și fișele, toate au venit în ajutorul nostru și al elevilor”, dezvăluie învățătoarele, precizând că, având mai multe surse de informare, elevii citesc bine și nu silabilesc.