Reprezentanţii companiilor Tenaris, Michelin, Electrogrup, precum şi reprezentanţi ai Camerei de Comerţ şi Industrie Sălaj, ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Sălaj, ai Liceului Tehnologic “Mihai Viteazul” şi Colegiului Tehnic “Alesandru Papiu Ilarian” s-au întâlnit pe 7 ianuarie cu prefectul judeţului, Ionel Ciunt, pentru a discuta solicitările venite din partea marilor firme în raport cu planul de şcolarizare pentru anul şcolar 2015 – 2016. Principala concluzie care s-a conturat în urma discuţiilor este aceea că se impune dezvoltarea învăţământului tehnic pornind de la realităţile existente pe piaţa forţei de muncă.
Companiile promit specializarea profesorilor şi dotarea liceelor
În ceea ce priveşte faptul că directorul de la Liceul Tehnologic “Mihai Viteazul” a refuzat înfiinţarea unei clase din lipsă de cadre specializate şi dotări, Maria Pop ne-a spus că reprezentanţii firmelor au promis că-i vor ajuta pe profesori să se specializeze şi să doteze liceele. “Eu nu ştiu de ce se cramponează în aceste lucruri, pentru că li s-a spus de către companii că vor fi ajutaţi, că-i vor duce pe ingineri în fabrică să-i ajute să se specializeze. Ei (firmele – n.r.) au bunăvoinţă, dar nu ştiu de ce nu vor să înţeleagă (directorii liceelor – n.r.). Inclusiv cu bază materială, cu tot ce pot îi ajută. Totuşi, sunt sume enorme. Până când ar trebui să înceapă şcoala în septembrie, se pot rezolva problemele pentru că firmele au zis că e nevoie doar să fie solicitate pentru a le da ajutor. Mai mult ce vor?”, se întreabă inspecotrul. “Cei de la Tenaris au spus că nu vor să intre cu forţa în şcoli, nici nu vor să facă presiuni. Dar trebuie să încerce pe profilele de care au nevoie. Dacă se defiinţează o clasă de Economic de la API şi timp de doi ani, în care se fac testări, se ajunge la concluzia că nu se poate merge mai departe, atunci cei de la Tenaris au spus că vor şti să renunţe. Dar dacă nu se încearcă, nu avem de unde să ştim. Trebuie să ne schimbăm un pic, pentru că se pune un accent mare pe învăţământul tehnic şi profesional. Iar ordonanţa din 29 decembrie ne spune clar că trebuie să ne punem la masa discuţiilor cu agenţii economici pentru a se stabili reţeaua pentru învăţământul profesional şi tehnic. Trebuie să ne gândim să ne specializăm copiii cu ceea ce se cere la noi în judeţ pe piaţa muncii”, conchide Maria Pop.
Cei de la API se tem de schimbare
Catedra de discipline economice de la Colegiul Tehnic “Alesandru Papiu Ilarian” (API) se opune vehement înlocuirii unei clase din structura Profilului Servicii cu o clasă de Profil Tehnic, la cererea companiei Tenaris.
După ce compania a investit sute de mii de dolari pentru crearea şi echiparea unui laborator cu tehnologii şi echipamente de ultimă generaţie, similare celor folosite astăzi în industrie la nivel mondial, şi i-a instruit pe profesorii care predau în labarator, colegiul l-a luat pe “nu” în braţe, considerând că propunerea companiei va duce la scăderea prestigiului şcolii.
Profesorii contestatari susţin într-o scrisoare des-chisă că “aceasta modificare (posibil impusa forurilor competente), ce atenteaza la identitatea şi la autonomia colegiului, va duce inevitabil la scaderea calitaţii şi a prestigiului unitaţii noastre de învaţământ”. “Pornind de la decizia luata atât în Consiliul Profesoral, cât şi în Consiliul de Administraţie, membrii Catedrei de discipline economice considera inoportun şi imposibil de acceptat propunerea de a desfiinţa clase de Profil Ser-vicii. Modificarile care ni se impun, contrar propunerilor facute de catre colegiul nostru, cer desfiinţarea uneia şi, probabil, în viitor, a altor clase de Profil Servicii sau chiar clase de Profil Real, în favoarea realizarii unor noi clase de Profil Tehnic”, spun profesorii de la Profil Servicii.
Directorul de la “Mihai Viteazul” spune că liceul nu are cadre calificate şi dotări
Nici cei de la Liceul Tehnologic “Mihai Viteazul” nu s-au arătat dispuşi să satisfacă cerinţele firmelor sălăjene, justificate de altfel de realitatea de pe piaţa muncii. Florin Niste, directorul de la Liceul Tehnologic “Mihai Viteazul”, ne-a spus ieri că refuză să introducă una din clasele cerute de firmele sălăjene în Planul de şcolarizare pentru anul şcolar 2015 – 2016, pe motiv că nu au cadre calificate şi nici dotări. “Ni s-a cerut o clasă de sudură, pe care am propus-o în Planul de şcolarizare. Ni s-a cerut o clasă tot pe profesională de mecanic echipamente hidraulice, asta şi de către Michelin, care spuneau că ne pot asigura practica. Şi pe aceasta am propus-o în plan. La liceu ni s-a propus o clasă de tehnician reparaţii în domeniul mecanic. Am transformat clasa de mecanică mecatronică, care nu se mai găsea în oferta agenţilor economici, în acel profil (tehnician reparaţii în domeniul mecanic – n.r.). Ni s-a propus o clasă de liceu de construcţii. Aceasta este propusă în planul nostru de şcolarizare. Cei de la Electrogrup ne-au propus o clasă de liceu de tehnician instalaţii electrice. Practic, aceasta este clasa pe care noi nu am cuprins-o în planul de şcolarizare din câteva motive. Un motiv e faptul că nu avem cadru calificat în şcoală, pentru că nu avem specializarea respectivă. Aici e vorba de maiştri şi de ingineri, iar noi nu avem. Nu avem nici dotare, nimic. Ca să înfiinţăm un profil, cum e cazul celor două propuse de Michelin sau de transformarea clasei de mecanică în tehnician reparaţii, trebuie să cerem acreditare de la ARACIP (Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar – n.r.). Pentru fiecare profil, noi trebuie să facem un dosar, urmând ca în cursul anului acesta să vină cei de la ARACIP, după ce depunem actele, să le demonstrăm că avem profesori şi că avem dotare. Din aceste motive nu am putut face acest profil acum”, explică directorul de la “Mihai Viteazul”. Acesta e de părere că, în aceste condiţii, agenţii economici ar trebui să fie mulţumiţi. “Dacă o luăm aşa, din ce ni s-a propus nouă în Planul de stop_coloana şcolarizare, singura pe care nu o putem înfiinţa e practic acea clasă. Dar restul se regăsesc în planul nostru de şcolarizare”, conchide Niste.
Inspectoratul Şcolar reproşează liceelor că nu sunt fair play cu firmele sălăjene
Maria Pop, inspectorul şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Sălaj şi profesor de fizică titular la API, ne-a transmis ieri că, deşi Tenaris a investit mult în ambele licee şi doreşte în continuare să investească, şcolile nu au vrut să facă niciun compromis privind Planul de Şcolarizare pentru anul şcolar viitor.
“Cei de la Tenaris au cerut schimbarea unei clase de Economic într-un profil Tehnic, pe care dânşii îl doreau. Această dorinţă nu a fost agreată de către cei de la Colegiul Tehnic Alesandrul Papiu Ilarian. Investiţiile au fost foarte mari din partea companiei Tenaris la Colegiu şi trebuia să se gândească de la început, în momentul în care au semnat acele contracte (pentru înfiinţarea laboratorului – n.r.), că la sumele acestea mari, cei de la Tenaris vor avea şi nişte pretenţii, este normal. Sunt firme puternice, care sunt alături de unităţile de învăţământ, nu numai în proiectele de la API şi de la Mihai Viteazu. Multe şcoli beneficiază de sponsorizări din partea firmei Tenaris în proiectele educative din uniţăţile de învăţământ. Sunt licee din Zalău care şi i-ar dori alături de ei. Din păcate, cei care îi au, nu ştiu să încerce să-i păstreze, să poarte un dialog cu ei. Mie mi se părea normal ca atunci când în cele două unităţi s-a discutat în Consiliul de Administraţie proiectul planului de şcolarizare pentru anul şcolar următor să-i ia şi pe agenţii economici la masa discuţiilor. Şi-atunci nu se ajungea aici. Sigur, ei (Tenaris – n.r.) au cerut în an şapte clase. E mult, dar au făcut un compromis şi au mai cedat din ele. Pe când şcolile nu au făcut niciun compromis. Numai aşa se poate ajunge la o înţelegere în acest moment, dacă nu s-au stabilit criteriile de la început, când s-au semnat acele contracte, să se facă un compromis din ambele părţi în acest an. Şi-atunci pentru anul următor stabilim ce se face”, explică Maria Pop.
“Noi, inspectoratul, am încercat să mediem situaţia şi să atragem atenţia că totuşi sunt companii foarte puternice, care e foarte bine să fie alături de noi şi care doresc să îşi specializeze viitoarea forţă de muncă, pe care, sigur, o doresc să fie foarte bine calificată. Ei vor să facă testări periodice. Echipamentele din laboratoarele care există acum sunt echipamente foarte moderne. Se doreşte să se mai amenajeze un laborator pe mecatronică la API, cu strunguri care vor fi comandate prin calculator. Este o aparatură pe care noi nu am putea să o cumpărăm. Atitudinea aceasta, de a-l lua pe ‘nu’ în braţe împotriva agenţilor economici, nu mi se pare o soluţie, atâta timp cât în liceele respective există profil tehnic. Agenţii economici sunt un ajutor pentru noi ca unitate de învăţământ, dar şi un ajutor pentru comunitatea noastră pentru că, totuşi, ne gândim să-i păstrăm aici, nu să plece în altă parte”, e de părere inspectorul general.
Catedrele de la API nu erau în pericol
Întrebată dacă erau catedre în pericol la API în cazul în care acceptau să înfiinţeze clasa propusă de Tenaris şi să desfiinţeze o clasă de la Profil Servicii, inspectorul şcolar general a spus că nu. “Deocamdată nu sunt în pericol. În acest moment, chiar dacă renunţau la o clasă de Economic, nu erau în pericol. Mi-au spus-o mie în Consiliul Profesoral, când am încercat să discut cu ei, să-i fac să înţeleagă că avem nevoie şi de Tenaris, nu putem să le spunem să plece, să-şi ia echipamentele, că nu mai avem nevoie de ei. Nu aşa se pune problema”, spune cu părere de rău inspectorul.
Maria Pop a ţinut să sublinieze că investiţiile pe care Tenaris le-a făcut în învăţământul sălăjean au fost remarcate inclusiv de fostul ministru al Educaţiei, Remus Pricopie. “În anul şcolar trecut, într-o videoconferinţă, ministrul Pricopie spunea că dacă ar avea o firmă ca Tenaris în toate judeţele, nu ar mai avea probleme cu unităţile de învăţământ”, subliniază inspectorul şcolar general.
Inspectoratul vrea să propună un compromis la Ministerul Educaţiei
“Reprezentanţii Tenaris mi-au spus că vor merge săptămâna viitoare la Ministerul Educaţiei. Din păcate, se va întoarce împotriva noastră o bilă neagră, că noi nu vrem să ne punem la masa discuţiilor cu agenţii economici”, afirmă cu regret Maria Pop.
“Să sperăm că se vor trezi. Am încercat noi să facem un compromis, deşi chiar azi (ieri – n.r.) am primit un telefon de la minister şi mi s-a cerut ca nu cumva să depăşesc numărul de norme alocat judeţului. Aprobând cele două clase pentru cele două licee, pentru că n-au vrut să facă un compromis, deja mă duc cu norme în plus. Mă duc la risc, pentru că nu am voie să mă duc cu un număr de clase mai mare. Trebuie să existe o echivalenţă între numărul de absolvenţi de clasa a VIII-a şi numărul de clase viitoare de clasa a IX-a. Ori dacă eu fac multe clase de clasa a IX-a pentru oraş, risc să se desfiinţeze o clasă de profesională din mediul rural, unde sunt copii cu situaţie precară, care nu-şi permit să vină la internat sau să facă naveta. Iar în mediul rural, în planul pentru anul şcolar viitor, liceele vor avea doar clase de profesională, din lipsa de rezultate bune la examene. Doar o clasă de liceu rămâne. Şi e o clasă de profesională în fiecare liceu, deci nu sunt multe, să spui că ai de unde să tai”, explică inspectorul.