decembrie 5, 2025
imagine-articol0_43357

Reprezentanţii companiilor Tenaris, Michelin, Electrogrup, precum şi reprezentanţi ai Camerei de Comerţ şi Industrie Sălaj, ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Sălaj, ai Liceului Tehnologic “Mihai Viteazul” şi Colegiului Tehnic “Alesandru Papiu Ilarian” s-au întâlnit ieri cu prefectul judeţului, Ionel Ciunt, pentru a discuta solicitările venite din partea marilor firme în raport cu planul de şcolarizare pentru anul şcolar 2015 – 2016.
Principala concluzie care s-a conturat în urma discuţiilor este aceea că se impune dezvoltarea învăţământului tehnic pornind de la realităţile existente pe piaţa forţei de muncă, potrivit informaţiilor primite de la biroul de presă al Prefecturii. În acest sens, principalele direcţii de acţiune sunt promovarea avantajelor oferite de calificarea obţinută în domeniul tehnic, specializarea cadrelor didactice în concordanţă cu noile tehnologii, precum şi prezentarea acestor activităţi în cadrul comitetelor de părinţi ale şcolilor.
Conducerile celor două şcoli vor supune analizei şi dezbaterii propunerile venite din partea firmelor în Consiliile de Administraţie.
“Este necesar să se reconecteze sistemul de învăţământ la realităţile socio-economice. Sunt lucruri care le putem decide şi face pe plan local, însă sunt şi unele care necesită mo-dficarea sau completarea cadrului legal existent. Având în vedere acest fapt, Instituţia Prefectului va înainta aceste propuneri Ministerului Educaţiei Naţionale”, a precizat Ionel Ciunt la finalul întâlnirii.

Tenaris investeşte în elevii şi profesorii din Zalău

Pentru a sprijini dezvoltarea învăţământului tehnic din judeţul Sălaj în concordanţă cu piaţa muncii, TenarisSilcotub a investit în crearea şi echiparea a două laboratoare cu tehnologii şi echipamente de ultimă generaţie, similare celor folosite astăzi în industrie la nivel mondial. Liceul Tehnologic “Mihai Viteazu” şi Colegiul Tehnic “Alesandru Papiu Ilarian” se bucură fiecare de câte un laborator. Este vorba de un laborator de pneumatică-hidraulică şi unul de electro-nică-automatizări.
În plus, profesorii care predau în laboratoare au participat la sesiuni de training cu experţi din industrie şi la schimburi de experienţă cu omologi ai lor din Argentina. Patru cadre didactice de la API, Liceul Tehnologic “Mihai Viteazul” şi Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Sălaj au participat, în perioada 29 septembrie – 3 octombrie 2014, în Argentina, la un schimb de experienţă legat de problemele la nivel mondial în domeniul învăţământului tehnic.

Firmele pun accent pe specializări în domeniile mecanică, electric şi electronică automatizări

Conform reprezentanţilor TenarisSilcotub, standardele de pregătire profesională dezvoltate prin consultarea specialiştilor TenarisSilcotub şi Michelin, dar şi a altor specialişti din cadrul mai multor firme din judeţul Sălaj, sunt aferente calificărilor profesionale din domeniile mecanică, electric şi electronică automatizări. Au fost avute în vedere, în mod special, stop_coloana calificările tehnician prelucrări pe maşini cu comandă numerică, tehnician prelucrări la cald, tehnician mecanic pentru întreţinere şi reparaţii, tehnician mecatronist, operator pe maşini cu comandă numerică şi sculer matriţer.

Şcolile oferă alte specializări decât cele cerute de firme

465 de locuri din cele 545 puse la dispoziţie pentru învăţământul profesional cu durată de trei ani pentru anul şcolar 2014 – 2015 au fost ocupate în Sălaj. Prin urmare, 80 de locuri au rămas neocupate, procentul de ocupare al locurilor la şcoala profesională ridicându-se la 85,32 la sută.
Învăţământul profesional cu durata de trei ani a revenit în structura învăţământului post-gimnazial începând cu anul şcolar 2014 – 2015. Învăţământul profesional cu durata de trei ani cuprinde clasele a IX-a, a X-a, şi a XI-a. În clasa a IX-a, pregătirea teoretică va fi 60 la sută în ansamblul formării oferite, iar pregătirea teoretică de specialitate şi pregătirea practică vor reprezenta 40 la sută. În clasa a X-a, teoria va scădea la aproximativ 25 la sută, iar pregătirea practică va avea o pondere de circa 74 la sută. În clasa a XI-a, ultimul an de învăţământ profesional, elevii vor face 75 la sută practică şi 25 la sută teorie.
Zece meserii au fost propuse pentru elevi de şcolile profesionale sălăjene: comerciant-vânzător, bucătar, ospătar (chelner) vânzător în unităti de alimentatie, instalator instalatii tehnico-sanitare şi de gaze, tâmplar universal, mecanic auto, lăcătuş mecanic prestări servicii, zidar-pietrar-tencuitor, tricoter-confectioner şi confectioner produse textile.
După cum se poate observa, calificările propuse de şcolile din Sălaj nu se potrivesc cu calificările cerute de către cele mai mari firme sălăjene, motiv pentru care e necesară corela-rea programei şcolii profesionale cu piaţa muncii pentru ca elevii să se poată angaja după ce termină şcoala.

Doar 11 elevi angajaţi după absolvirea învăţământului profesional de doi ani

Prima generaţie de elevi a învăţământului profesional cu durata de doi ani au absolvit în 2014. Din cei 156 de absolvenţi ai învăţământului profesional cu durata de doi ani cu certificat de calificare profesională, 11 au fost angajaţi, din care şase la agentul economic la care au făcut practica pe durata şcolarizării. Aşa cum limpede se poate observa, procentul de absorbţie pe piaţa muncii rămâne unul foarte scăzut. Şansele ca acelaşi lucru să o păţească şi prima generaţie de absolvenţi ai învăţământului profesional cu durata de trei ani, care vor termina şcoala în 2017, este mare, având în vedere oferta şcolilor şi cererea de pe piaţa muncii.