Reabilitările de proastă calitate a drumurilor ne pun in pericol și insemană cheltuieli ineficiente
Un deputat atrage atenția printr-o interpelare adresată șefului Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură, Investiții Străine, Parteneriat Public-Privat și Promovarea Exporturilor, Alexandru Năstase, că și statul este vinovat de producerea accidentelor auto, scrie Money.ro. Deputatul cere în interperlare explicații în legătură cu faptul că, în ultimul timp, există “lucrări de reabilitare a șoselelor din România care sunt efectuate deficitar și care pun în pericol siguranța participanților la trafic și integritatea fizică a vehiculelor”.
Ce se întâmplă, mai exact? “Pe multe dintre drumurile naționale și județene, șoferii pot avea surpriza să întâlnească porțiuni lipsă din asfaltul de pe suprafața carosabilă, fisuri și gropi mari sau, mai ales, așa-numitele ‘frezări’ ale asfaltului executate de societățile care repară drumurile României”, spune de-putatul. Mai mult decât atât, atrage atenția deputatul, acestea sunt în aproape toate cazurile nesemnalizate, iar șoferii care trec peste ele sunt predispuși la accidente din cauza pierderii aderenței cu suprafața de rulare.
Interpelarea deputatului reprezintă un document în care un oficial al statului recunoaște negru pe alb că accidentele rutiere nu se produc numai din cauza vitezei excesive, neatenției la volan, nepurtării centurii de siguranță sau stării de ebrietate a conducătorilor auto, ci și din vina statului care nu administrează corespunzător procesul de reparație a drumurilor publice. Practic, firmele plătite de stat din bani publici și selectate de stat în urma unor licitații asfaltează într-un mod precar drumurile publice, punând în pericol grav siguranța în trafic. În aceste condiții, deputatul citat îi cere secretarului de stat din Transporturi să întreprindă toate măsurile legale pentru eficientizarea lucrărilor de reabilitare a șoselelor din România, prin obligarea companiilor executante să asigure calitatea acestor lucrări.
De drumuri prost reabilitate nu duce lipsă nici Sălajul
Nici la noi în județ nu ducem lipsă de drumuri făcute prost, reabilitate prost sau care au fost năpădite de gropi la puțin timp de la reabilitare. Interpelarea deputatului prin care se cere eficientizarea lucrărilor de reabilitare a șoselelor din România, prin obligarea companiilor executante să asigure calitatea acestor lucrări e mai mult stop_coloana decât binevenită, mai ales că reabilitările proaste sunt, în genere, din cauza firmelor care au câștigat licitații și au făcut treabă proastă.
Nu spunem că toate drumurile din județul nostru sunt proaste, dar situația drumului județean 108 A, care se întinde pe tronsonul Românași-Jibou-Benesat, până la ieșirea din județ spre Maramureș, încă se află sub semnul de întrebării. Drumul a suferit o serie de lucrări de reabilitare, iar pe un tronson inaugurat toamna trecută a fost deja nevoie de reparații. După reparații, din nou gropi periculoase și în prezent. Lucrările proaste au declanșat o discuție aprinsă și la ședința ordinară a Consiliului Județean (CJ) Sălaj din luna august, când consilierul pedelist Gheorghe Lup a cerut explicații referitoare la cine suportă cheltuiala reparațiilor. Vicepreședinte CJ Sălaj, Tiberiu Csoka, a precizat că drumul e în garanție și, atâta timp cât este în garanție, firma trebuie să repare drumul, să-l aducă la standardul licitat, altfel nu se semnează procesul verbal la terminarea garanței.
Șeful Direcției Tehnice din cadrul CJ Sălaj, Mircea Ghiurco, a declarat ieri pentru Graiul Sălajului că “acum se lucrează la el (drumul – n.r), îl repară și probabil săptămâna viitoare o să fie gata”. “Pentru lucrările care s-au făcut în perioada din garanție mai prelungim cu șase luni garanția. Plombările sunt făcute și o să tragem și covor (covor asfaltic – n.r.) pe două porțiuni unde sunt plombările mai dese. Toate remedierile care s-au făcut acum vor avea o garanție de șase luni”, a explicat Ghiurco.
Însă degeaba s-a prelungit perioada de garanție, dacă drumul se va strica după câteva luni. Și dacă se reface întreaga lucrare, după astfel de pățanii, putem avea certitudinea că lucrurile nu o vor lua din nou pe “făgașul normal” al stricăciunii?
Ultimul drum reabilitat a fost DJ 110 E, între localitățile Nușfalău – Plopiș. Vom vedea dacă peste câteva luni ne vom confrunta cu aceleași probleme pe care le au șoferii ce străbat DJ 108 A, adică cu sfărmarea asfaltului și înmulțirea gropilor.
