decembrie 5, 2025

Toți sălăjenii vor avea cardul de sănătate pană pe 10 noiembrie

imagine-articol0_42500

Sălajul este primul județ în care toate cardurile de sănătate au fost preluate de către Poșta Română, se arată într-un comunicat al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS). Reprezentanții CNAS apreciază că rata de distribuire a cardurilor de sănătate în Sălaj va fi de peste 97 la sută.
Potrivit lui Dorin Terec, șeful Oficiului Județean de Poștă Sălaj, distribuția cardurilor în județ se află pe final. “Suntem aproape pe final. Mai avem de distribuit aproximativ 2.000 de carduri. Celelalte s-au predat și cam 1.300 au fost înapoiate. Până pe 10 noiembrie cel târziu toate cardurile vor fi distribuite”, a declarat pentru Graiul Sălajului Dorin Terec.
În total, Sălajul va primi 156.597 de carduri naționale de asigurări de sănătate. Valoarea totală a contractului semnat între Casa Județeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj și Oficiul Județean de Poștă Sălaj este de 532.054 de lei, TVA inclus. Toți sălăjenii cu vârsta de 18 ani și peste primesc carduri de sănătate.

Cardul neridicat va sta 60 de zile la CJAS Sălaj

Distribuirea se face la domiciliul asiguratului. Pe baza actului de identitate, acesta va putea intra în po-sesia cardului. Dacă asiguratul nu este găsit la domiciliu, cardul poate fi preluat de o persoană majoră care are același domiciu cu asiguratul. Poștașul va veni în două zile consecutive la domiciliul asiguratului, după cum a explicat Dorin Terec, șeful Oficiului Județean de Poștă Sălaj. Dacă după cele două tentative de distribuire nu este găsit destinatarul, atunci cardurile se vor păstra timp de 10 zile la oficiile poștale. Numărul oficiului poștal unde poate fi ridicat cardul va fi menționat pe aviz, pentru ca destinatarul să poată suna să știe la ce oficiu să se prezinte pentru a-l ridica. Dacă nici în cele 10 zile cardul nu va fi ridicat, atunci acesta va ajunge la CJAS Sălaj, unde va fi depozitat timp de 60 de zile.

Ce este cardul de sănătate

“Acest card reprezintă, practic, codul de acces pentru toate sistemele informatice folosite la nivelul CJAS Sălaj. Conține date minime legate de asigurat, respectiv nume, prenume, codul de identificare al cardului, codul de identificare al asiguratului și termenul de valabilitate al cardului, respectiv cinci ani. Cardul reprezintă și confirmarea prestării serviciilor medicale în sistemul de asigurări de sănătate. Cardul național de sănătate este util pentru dovedirea calității de asigurat și înlocuiește adeverința de asigurat și celelalte documente care, în absența adeverinței de asigurat, puteau fi folosite de persoana care are nevoie de servicii în fața furnizorului de servicii. Prin acest mijloc se înlătură aceste deficiențe care atestă sau nu calitatea de asigurat a persoanei respective în momentul când apelează la un serviciu medical”, explică MariusTăutu, președintele CJAS Sălaj.
În cazul în care asiguratul pierde cardul de sănătate sau i se fură, îl distruge sau solicită schimbarea acestuia din pricina modificării datelor de identificare (de exemplu, schimbarea numelui de familie), atunci acesta trebuie să facă o cerere la CJAS Sălaj pentru a primi un card nou. Costul cardului va fi suportat de asigurat, cardul urmând să fie emis la 30 de zile de la plată. Pe perioada celor 30 de zile, asiguratul va primi o adeverință de asigurat.

Cardul e valabil de la 1 ianuarie

Potrivit lui Mariu Tăutu, cardurile de sănătate vor putea fi utilizate de la 1 ianuarie 2015. Până atunci, toți furnizorii de servicii medicale (medicii, farmaciile etc.) trebuie să-și achiziționeze un cititor de carduri. Toți furnizorii din județul Sălaj au fost informați cu privire la obligativitatea de a cumpăra cititoare de carduri. Lista cu cititoarele de carduri compatibile cu sistemul informatic al CNAS se găsesște pe site-ul oficial al CNAS. Prețul unui cititor de card este între cinci și 80 de euro, medicii fiind liberi să aleagă modelul pe care-l consideră cel mai potrivit.
Odată ce vor avea cititoare de card, medicii de familie vor putea să activeze cardul de sănătate, pentru ca acestea să poată fi utilizate de pacienți la nevoie.
De menționat este faptul că urgența se asigură indiferent de calitatea de asigurat. Cu alte cuvinte, cardul de sănătate nu este necesar pentru a beneficia serviciile medicale acordate în urgență.
După ce procesul de distribuire a cardurilor de sănătate se va încheia, va urma o perioadă de tes-tare a cardului național de sănătate, în care cele două sisteme vor merge în paralel, potrivit reprezentanților CNAS. “Vor fi identificate și rezolvate eventualele probleme în funcționalitatea cardului. După această perioada de testare, cardul național de sănătate va deveni obligatoriu prin lege, iar serviciile medicale vor fi validate și decontate doar prin intermediul lui”, precizează cei de la CNAS.