decembrie 5, 2025

Ce rişti dacă te prinde zăpada fără anvelope de iarnă

imagine-articol0_42440

Cauciucurile de iarnă sunt obligatorii şi înainte de 1 noiembrie şi după această dată, dacă condiţiile meteo o impun şi nu de la 1 noiembrie. Anvelopele de iarnă sunt obligatorii din momentul în care începe să ningă, indiferent de perioadă, cât timp este carosabilul acoperit de zăpadă, potrivit noului Cod Rutier. Dacă din 1 noiembrie nu ninge sau nu se formează gheaţă sua polei pe carosabil, poliţiştul de la Rutieră nu-ţi dă amendă pentru că nu ai anvelope de iarnă.
Ordonanta de Guvern 5/2011 spune că obligativitatea dotării autovehiculelor cu cauciucuri de iarnă nu depinde de un anumit interval de timp, ci de condiţiile meteorologice. “Şoferii trebuie să aibă cauciucuri de iarnă doar când circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, indiferent de perioada calendaristică”, subliniază şi Andrei Codău, inspector la Brigada Rutieră.
Situaţia se schimbă dacă ninsoarea sau vremea rea îi prinde pe şoferi în trafic fără a fi pregătită maşina de iarnă. Daca sunt prinsi în trafic fără anvelope de iarnă, sau dacă acestea nu respectă condiţiile prevăzute de lege – au alte dimensiuni sau caracte-ristici decât cele prevazute în certificatul de înmatriculare sau înregistrare ori sunt uzate peste limita admisa – şoferii riscă până 20 de puncte de amenda, adică 1.600 de lei amendă.

De unde vine confuzia

Cauciucurile de iarna sunt obligatorii în majoritatea statelor europene. În toata Europa, aceasta perioada coincide cu sosirea lunii noiembrie si dureaza pâna în luna martie, când odata cu încalzirea vremii, soferii pot trece înapoi la cauciucurile de vara. Însa înlocuirea cauciucurilor odata cu începutul sezonului rece este un subiect tot mai discutat si mai cotroversat. stop_coloana Totusi, exista unele motive solide în sprijinul schimbarii sezoniere a cauciucurilor, scrie descopera.ro.

De ce e bine să avem “gume” de iarnă

Aşa cum noi ne încălţăm iarna cu ghete sau cizme cu talpă care nu alunecă pe gheaţă sau pe zăpadă, aşa şi maşina ar trebui să aibă cauciucuri adaptate pentru circulaţia în condiţii de alunecuş, fie că este sau nu o obligaţie legală. Astfel că şoferii ar trebui să conştientizeze că vor ajunge mai în siguranţă la destinaţie dacă echipează maşina corespunzător. Anvelopele de iarnă sunt construite special pentru a face faţă rulajului în condiţiile dificile caracteristice iernii precum zăpadă, gheaţă, polei, iar experţii în domeniu sunt cu toţii de parere ca se comporta mult mai bine decât cauciucurile de vara, atunci când temperatura aerului scade sub valoare de +7 grade Celsius.
Specialiştii spun că anvelopele de iarna au o compoziţie si o amprentă diferită de a cauciucurilor obişnuite, şi din aceste motive au o aderenţă sporită pe carosabilul umed şi alunecos. Mai mult, veţi putea manevra mai bine automobilul, iar la frânare veţi avea mai puţine şanse ca maşina să se transforme în sanie. În condiţiile sezonului rece, cauciucurile de vara devin mai tari, mai putin elastice şi în consecinţă au performanţe inferioare celor de iarnă.