decembrie 5, 2025

Medicii de familie cer lămuriri in legătură cu cardul de sănătate

imagine-articol0_42227

Reprezentanţii medicilor de familie susţin că toată populaţia, inclusiv neasiguraţii şi copiii, ar fi trebuit să aibă cardul de sănătate, ei întrebând cum se va rezolva, de pildă, situaţia copiilor ai căror părinţi sunt plecaţi din ţară sau nu sunt asiguraţi. “Am semnalat de mai multe ori că există nenumărate neclarităţi în privinţa cardului, dar acestea nu au fost soluţionate. Copiii nu au card şi se va folosi cardul părinţilor. Încă nu se ştie însă cum se va rezolva situaţia copiilor ai căror părinţi sunt plecaţi din ţară sau dacă părinţii sunt neasiguraţi, sau în situaţia în care copiii sunt instituţionalizaţi. (…) Cum vor fi rezolvate urgenţele pacienţilor neasiguraţi, dacă nici ei nu au card? Ce facem dacă pacientul îşi pierde cardul şi are doar o adeverinţă (adeverinţa nu poate ţine loc, tehnic vorbind, de card). Considerăm că toată populaţia ţării, nu numai asiguraţii, ar fi trebuit să aibă cardul de sănătate”, se arată într-un al Societăţii Naţionale de Medicină Familiei (SNMF) şi Federaţiei Naţionale a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF).

Tăutu spune că urgenţele şi copiii sunt asigurate prin lege

Preşedintele Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj, Marius Tăutu, ne-a explicat ieri că, prin lege, copiii sunt asiguraţi până la 18 ani, la fel şi urgenţele. “Nu are nicio legătură copilul cu părintele. Copilul este asigurat până la 18 ani prin lege. El nu va avea card, el va beneficia de servicii la fel ca şi până acum. Introducând CNP-ul copilului în sistem, medicul vede că are sub 18 ani. Deci prin lege este asigurat şi nu se pune problema de a-i acorda sau a nu-i acorda servicii medicale. De aceea nu primesc copiii card, deoarece ei sunt asiguraţi prin lege. Card primesc doar persoanele care au peste 18 ani, stop_coloana pentru că sunt condiţionate de plata contribuţiei, indiferent cine plăteşte contribuţia (persoana, angajatorul, un alt minister sau o altă instituţie)”, precizează Tăutu.
În ceea ce priveşte cazurile de urgenţă, preşedintele CJAS Sălaj a specificat că urgenţa se asigură indiferent de calitatea de asigurat. “Dacă persoana are cardul de sănătate asupra lui îl poate folosi, dar nu are nicio implicaţie asupra actului medical. De exemplu, persoana, chiar dacă are card, poate fi inconştientă şi atunci nimeni nu-i va umbla prin lucruri să vadă unde e cardul. I se acordă serviciile medicale, lucru stipulat prin lege când vine vorba de urgenţe, indiferent că e vorba de urgenţe la cabinetul medicului de familie, la Unitatea de Primiri Urgenţe sau la spitalele de urgenţă”, explică Tăutu.
Peste 80.000 de carduri de sănătate au ajuns în judeţul nostru. Ultimele două tranşe vor sosi azi şi pe 22 octombrie, urmând ca toţi sălăjenii să-şi primească cardul până la finele anului. În cazul în care asiguratul pierde cardul de sănătate sau i se fură, îl distruge sau solicită schimbarea acestuia din pri-cina modificării datelor de identificare (de exemplu, schimbarea numelui de familie), atunci acesta trebuie să facă o cerere la CJAS Sălaj pentru a primi un card nou. Costul cardului va fi suportat de asigurat, cardul urmând să fie emis la 30 de zile de la plată. Pe perioada celor 30 de zile, asiguratul va primi o adeverinţă de asigurat.