Patru profesori zălăuani au invățat in Argentina cum stă treaba cu invățămantul tehnic
După ce a pus bazele instruirii temeinice a elevilor de la două licee din Zalău, Colegiul Tehnic “Alesandru Papiu Ilarian” (API) și Liceul Tehnologic “Mihai Viteazul”, compania TenarisSilcotub a făcut un nou pas în sprijinirea dezvoltării învățământului tehnic din județul Sălaj, și anume instruirea profesorilor. Patru cadre didactice de la API, Liceul Tehnologic “Mihai Viteazul” și Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Sălaj au participat, în perioada 29 septembrie – 3 octombrie, în Argentina, la un schimb de experiență legat de problemele la nivel mondial în domeniul învățământului tehnic.
Tenaris a organizat o nouă etapă în dezvoltarea programului STEP (Strengthening Technical Education Program), prin care sprijină dezvoltarea învățământului tehnic în mai multe țări din lume. În România, programul a debutat în 2012 și, până în prezent, TenarisSilcotub a investit 580.000 de dolari, cea mai mare parte a fondurilor fiind alocată pentru dotarea celor două licee zălăuane cu laboratoare de ultimă generație. “Investițiile în baza materială a școlilor tehnice sunt importante, dar sunt doar un început”, explică Mirela Mihalcea, coordonator programe DESO al TenarisSilcotub. “Trecem acum într-o nouă etapă, cea a schimbărilor de substanță, cu impact pe termen lung. Vorbim de o nouă viziune în abordarea învățământului tehnic, iar asta presupune schimbări majore în curricula școlară și în modul de predare a disciplinelor tehnice în școlile din România. Astfel de schimbări sunt esențiale pentru a genera impactul pe care ni-l dorim, acela de a avea tineri pregătiți cu adevărat pentru piața muncii”, precizează Mirela Mihalcea.
Profesorii au învățat o nouă abordare a învățământului tehnic
Prezent în Argentina alături de profesori din alte opt țări, Florin Niste, directorul Liceului Tehnologic “Mihai Viteazul”, spune că schimbul de experiență l-a ajutat să descopere o nouă abordare în evaluarea elevilor și profesorilor, astfel încât să poată exista “o pârghie instituțională care să asigure în viitor ca elevii noștri să reușească, stop_coloana la sfârșitul școlarizării, să facă față cerințelor potențialilor angajatori.”
“Am câștigat noi orizonturi în managementul instituțional. Interacțiunea cu colegii noștri ne-a oferit posibilitatea să facem comparații între sistemele de învățământ din țări diferite. În plus, am avut șansa să descoperim aici două modele de practică în parteneriatul dintre companii și școli, prin vizita pe care am făcut-o la TenarisUniversity și Școala Tehnică Roberto Rocca”, descrie Ioan Lung, director la API, experiența din Argentina.
Flavia Negrea, inspector școlar pentru Învățământ Profesional și Tehnic în cadrul ISJ Sălaj, a declarat că participanții și-au însușit “mai multe idei legate de traseul personal al unui profesor, de parteneriatul școală – întreprindere, de curricula, de evaluarea profesională, de indicatori”. “Ca inspector, voi împărtăși experiența mea din Argentina cu toate cadrele didactice din aria curiculară Tehnologii, încercând să promovăm la un alt nivel colaborarea școlilor tehnice cu TenarisSilcotub”, spune Flavia Negrea.
În anul școlar 2014 – 2015, TenarisSilcotub va continua în școlile partenere din Zalău sesiunile de training pentru profesori și elevi. Aceștia vor face și vizite în companie, pentru a se familiariza cu mediul de lucru industrial, cu tehnologia și echipamentele folosite. În paralel, echipa TenarisSilcotub care lucrează alături de experți ai Inspectoratului școlar, ai Ministerului Educației Naționale și reprezentanți ai de principalelor companii industriale din Zalău, va finaliza propunerile vizând modificările în curriculele tehnice, pentru a le adapta cerințelor angajatorilor.
