Spitalul Judeţean recunoaşte greşeala personalului, nu şi problemele din sistem
Prezentam în urmă cu mai bine de o lună cazul unui copil din Zalău pe care părinţii l-au dus la Urgenţa Spitalului Judeţean de Urgenţă Zalău, dar le-a fost refuzată consultaţia. Părinţii s-au prezentat cu copilul la Urgenţă în seara zilei de 9 august, de unde au fost îndrumaţi spre Centrul de Permanenţă. Medicul de familie care era de gardă la Centrul de Permanenţă a consultat copilul, i-a dat un tratament provizoriu, dar le-a spus părinţilor că ar necesita un control al unui medic de specialitate. Au mers din nou la Urgenţă cu copilul, dar cu toate insistenţele şi suferinţa copilului, persoanlul de la triaj le-a recomdat să plece acasă, pentru că “medicul de gardă a decis din biroul dânsului că copi-lul nu are nimic”, ne-au spus părinţii copilului, familia Olar. Mai mult, gardianul i-a luat de mână şi i-a poftit afară din unitate.
Părinţii au depus o sesizare la Spitalul Judeţean de Urgenţă referitor la modul în care au fost trataţi. Spitalul judeţean de Urgenţă a făcut o anchetă în acest caz. Comisia a chemat şi părinţii copilului la audieri. Gabriela Olar, mama copilului ne-a spus că a fost la audieri şi că i s-a solicitat să relateze ce s-a întâmplat. “Nu mi-au confirmat verbal, ci doar prin gesturi, că ştiu foarte clar cese întâmplă la Urgenţă. Le-am spus că nu mă interesează sancţiuni aplicate personalului, ci să se rezolve problema de organizare la Urgenţă. Să merg acolo cu copilul să fiu tratat, nu să se uite la noi de parcă am fi leproşi”, ne-a spus mama copilului, de profesie cadru didactic la Colegiul Naţional Silvania, cel mai prestigios liceu din judeţ.
Graiul Sălajului a primit un răspuns scris de la Spitalului Judeţean de Urgenţă vis-avis de concluziile Comisiei de Etică în acest caz, prin care se recunoaşte “buba” cu personalul, dar nu şi cea din sistem. “Analizarea sesizării la care faceţi referire a fost finalizată de Consiliul Etic al Spitalului Judeţean de Urgenţă Zalău şi s-a constatat că atitudinea personalului de serviciu de la data respectivă faţă de pacient a fost nepotrivită, fapt pentru care, în cel mai scurt timp, conducerea spitalului va lua măsurile legale corespunzătoare”.
Nicolae Olar, tatăl copilului, ne-a spus după aflarea conclu-ziilor Comisiei de Etică a spitalului că a fost deranjat de atitudinea personalului, dar cel mai grav este, din punctul lui de vedere, că un pacient pleacă acasă fără un diagnostic clar, ca şi în cazul copilului său. “Faptul că medicul a spus că nu are ni-mic, fără să-l consulte, faptul că ne-a purtat dintr-o parte în alta, cred că sunt lucruri grave. Probabil copilul stop_coloana nu a avut o otită foarte gravă, dar noi de unde puteam şti cât era de grav? Medicul de la Centrul de Permanenţă a spus că este necesar consult de urgenţă, pentru că ea nu are aparat special cu care să poată să se uite în ureche. Nu ne-au spus să aşteptăm până poate să vină medicul să-l consulte, ci ne-au trimis la permanenţă şi apoi acasă. Asistenta ne-a spus că aceasta este procedura”, ne-a spus tatăl copilului.
Povestea se termină cu “să nu se mai întâmple” pentru personalul de serviciu
O zi mai târziu după răspunsul despre anchetă vine şi “măsura” pe care conducerea Spitalului Judeţean de Urgenţă Zalău o aplică pentru faptul că unui copil i-a fost refuzată consultaţia. Spitalul spune că persoanele care au avut o “atitudine nepotrivită” sunt asistenta de la triaj şi medicul de gardă şi agentul de pază. Aceştia au fost avertizaţi… să nu mai facă. “Analizarea sesizării la care faceţi referire a fost finalizată de Consiliul Etic al Spitalului Judeţean de Urgenţă Zalău şi s-a constatat că atitudinea personalului de serviciu de la data respe-ctivă faţă de pacient a fost nepotrivită, fapt pentru care un medic şi o asistentă me-dicală au fost avertizaţi de către conducerea instituţiei, astfel încât astfel de incidente să poata fi evitate în viitor. De asemenea, conducerea spitalului a sesizat şi firma care asigură paza spitalului, cu privire la comportamentul agentului de pază, în vederea luării măsurilor corespunzătoare”, ne-a transmis conducerea Spitalului Judeţean de Urgenţă Zalău.
Cazul familiei Olar este doar un exemplu neplăcut, din fericire fără urmări grave. Zecile de comentarii la articolul iniţial în care a fost prezentat cazul arată că la Unitatea de Primire a Urgenţelor din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă Zalău “atitudinea nepotrivită” a personalului este o pro-blemă cronică. Ceea ce familia Olar aşteaptă de la conducerea Spitalului este, după cum au declarat părinţii, să se rezolve problemele de atitudine şi de organizare din sistemul medical, şi nu neapărat ca medicii şi asistentele să fie sancţionaţi, şi cu asta basta. Cei care vor trece de acum pragul Urgenţei vor afla dacă problema de aici este una rezolvată
