Se caută rezolvare la blocajele licitațiilor publice
Un nou proiect de modificare a legislației privind atribuirea contractelor de achiziții publice a fost publicat spre dezbatere publică pe site-ul Autorității Naționale privind Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice (ANRMAP). Modificările aduse au drept țintă rezolvarea problemelor cu care autoritățile publice se confruntă atunci când organizează licitații pentru contracte de achiziții. Nu puține au fost cazurile semnalate de primari sau de președintele Consiliului județean referitoare la imposibilitatea demarării unor lucrări deoarece atribuirea contractului a fost blocată de contestații din partea unor firme care au participat la licitație.
Reprezentanții Consiliului județean Sălaj ne-au enumerat câteva dintre problemele cu care se confruntă la licitații. Administrația județeană spune că potențialii ofertanți cer o serie de clarificări neîntemeiate, apoi că operatorii economici implicați în procedura de licitație depun ulterior contestații nefondate. Consiliul județean mai invocă și nerespectarea termenelor de validare de către ANRMAP a documentațiilor de atribuire și faptul că, în verificarea documentațiilor de atribuire, personalul ANRMAP interpretează diferit aceleași cerințe.
Legislația deficitară este principalul vinovat pentru aceste probleme. Responsabilii din Consiliul Județean spun că printre lacunele legislației în domeniul achiziției publice se numără: necorelarea actelor normative privind domeniul achizițiilor publice; prevederi legislative incomplet detaliate, care lasă loc de interpretări; neexistența unor norme metodologice clare și exacte privind stop_coloana criteriile de calificare și selecție solicitate conform OUG 34/ 2006.
Potrivit noului proiect de modificare a legislației în domeniul achizițiilor publice, vor fi limitate cerințele pe care le poate impune autoritatea contractantă legate de experiența în lucrări similare. Autoritățile contractante vor putea solicita, prin SEAP, consultări ale pieței cu agenți economici, experți etc., cu privire la prețuri în vederea pregătirii achiziției. Reprezentanții Consiliului județean Sălaj sunt de părere că “este o prevedere binevenită pentru autoritatea contractantă în vederea elaborării caietelor de sarcini”.
Propunerea de modificare mai amintește criteriile de departajare a agenților economici care au ofertat prețul cel mai mic, prevederi despre care Consiliul județean spune că se aplică și în prezent.
O altă noutate este faptul că autoritățile publice vor trebui să publice un programului anual al achizițiilor publice pe SEAP,în termen de maximum 10 zile de la aprobarea/rectificarea bugetului propriu.
