Drumurile care străbat judeţul sunt franjuri
Forumul de infrastructură Construim România (http://www.construim-romania.ro/) a făcut publică o hartă inedită a drumurilor din România. Harta prezintă infrastructura drumurilor din ţară în funcţie de calitatea lor şi a fost realizată pe baza informaţiilor primite de la utilizatori.
Pentru a marca “drumurile excelente”, realizatorii au folosit culoarea albastru. Astfel, toate drumurile marcate cu albastru pot fi străbătute cu încredere de către şoferi. Drumurile bune sunt marcate cu verde, drumurile acceptabile cu galben, iar drumurile rele, cu multe gropi sau neasfaltate, sunt marcate cu roşu.
Harta prezintă autostrăzile, drumurile europene, drumurile naţionale, precum şi drumurile judeţene considerate cele mai relevante.
În dreptul judeţului nostru sunt porţiuni din drumuri naţionale şi drumuri judeţene care sunt marcate ca fiind “excelente”. Este vorba de DN 1H, care este “excelent” până treci de Nuşfalău, după care are porţiuni de “drum rău”. De asemenea, sălăjenii şi şoferii în tranzit pot circula cu încredere şi pe DN 1F din Cluj-Napoca până la Zalău, drumul fiind marcat din Zalău ca fiind doar “bun”. Drumul naţional 1G este marcat în totalitate pe raza judeţului nostru cu galben, adică este un “drum acceptabil”.
În ceea ce priveşte drumurile judeţene, pe harta realizată de forum apar doar drumurile judeţene 108 A şi 108 D. Drumul judeţean 108 D este marcat aproape în totalitate cu verde, adică “drum bun”, având o porţiune de “drum acceptabil”, marcată cu galben, din Crişeni până la Dobrin.
Cel mai lung drum judeţean, DJ 108 A, este un drum “franjurat”, având porţiuni marcate de la “drum rău” la “drum excelent”. De la Ciucea până la Buciumi, drumul este marcat cu roşu (drum rău), de la Buciumi până la Românaşi este marcat cu galben (drum acceptabil), iar de la Românaşi până la Benesat cu albastru (drum excelent).
Realizatorii hărţii atrag atenţia că informaţiile prezentate pot fi incomplete sau învechite, având în vedere faptul că multe drumuri se află în proces de reabilitare. stop_coloana Însă nu e obligatoriu ca drumurile rele sau acceptabile să devină bune sau excelente. Reciproca este, de asemenea, valabilă. Drumuri marcate ca fiind bune pot deveni repede drumuri rele, având în vedere calitatea lucrărilor în multe situaţii.
Scandalul lucrărilor proaste de pe drumul judeţean 108 A
Nu e de mirare că drumul judeţean 108 A este marcat în trei culori pe harta realizată de forumul Construim România, având în vedere faptul că drumul a suferit o serie de lucrări de reabilitare, iar pe un tronson inaugurat toamna trecută a fost deja nevoie de reparaţii. Lucrările proaste au declanşat o discuţie aprinsă şi la ultima şedinţă ordinară a Consiliului Judeţean (CJ) Sălaj, când consilierul pedelist Gheorghe Lup a cerut explicaţii referitoare la cine suportă cheltuiala reparaţiilor.
Vicepreşedinte CJ Sălaj, Tiberiu Csoka, a precizat că drumul e în garanţie şi, atâta timp cât este în garanţie, firma trebuie să repare drumul, să-l aducă la standardul licitat, altfel nu se semnează procesul verbal la termina-rea garanţei. Şi şeful Direcţiei Tehnice din cadrul CJ Sălaj, Mircea Ghiurco, a precizat că toate lucrările care s-au făcut până acum au fost făcute pe costul constructorului. Acesta a specificat că va prelungi perioada de garanţie (garanţia era făcută iniţial până în a doua jumătate a lunii octombrie) şi dacă lucrarea trebuie refăcută, lucrarea va fi refăcută pe costul constructorului.
Însă degeaba se prelungeşte perioada de garanţie, dacă drumul se tot strică după câteva luni. Şi dacă se reface întreaga lucrare, după astfel de păţanii, putem avea certitudinea că lucrurile nu o vor lua din nou pe “făgaşul normal” al stricăciunii?
