Ping pong cu un copil bolnav intre Urgență și Centrul de Permanență
Un copil este dus de urgență cu dureri mari de către părinți în seara zilei de 9 august la Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului Județean Zalău. După o aventură demnă de un sistem medical dintr-o țară înapoiată, în care lucrurile nu funcționează, părinții sunt nevoiți să plece acasă cu un diagnostic “provizoriu” și cu teama în suflet că se poate întâmpla orice până a doua zi, când vor da de un medic. Unora ni se pare familiară situația, pentru că am pățit-o pe pielea noastră, și ne revoltă, iar altora ne este clar, din ce am mai auzit, că la Urgență nu ești tocmai bine primit.
Pățania familiei Olar nu este decât un nou exemplu, dar care merită subliniat, pentru a împinge responsabilii cu medicina să ia măsuri concrete într-un sistem care are probleme.
Familie respectabilă și res-ponsabilă, părinții se îndreaptă încrezători spre Urgență cu copilul care acuză dureri insuportabile la ureche. Prezintă cazul asistentei de serviciu, care face evaluarea dintr-o ocheadă și, cu toate insistențele părinților și plânsetele copilului, nu se înduplecă să deranjeze medicul de gardă și îi trimite la Centrul de Permanență. Le spune că pot veni apoi la Urgență, dacă medicul de la Centrul de Permanență le dă o recomandare pentru un consult de specialitate, pentru că doar cu această recomandare scrisă se poate chema specialistul.
Oamenii se conformează. Medicul de la Permanență consultă copilul, constată simptomele, bănuiește că este otită și îi îndrumă la Urgență, considerând cazul suficient de grav. Numai că nu are ce recomandare scrisă să facă pentru asistenta de la Urgență, pentru că procedura nu implică astfel de documente. „n plus, de la Urgență copilul poate primi și o rețetă compensată, doar vorbim de pacient cu asigurare. Părinții, precauți, și bănuind după prima înfățișare la Urgență că nu vor rezolva mare lucru, cer și o rețetă fără compensare. Medicul le scrie rețeta, le urează succes și, la ieșire, le spune cu un zâmbet amar și complice “vedeți că la Urgență gardianul face trierea personalului”. Știa ce știa, doar problemele nu-s de ieri de azi. De altfel, tot de la Centrul de Permanență cei doi părinți mai află că Urgența tocmai a mai refuzat niște cazuri “interesante”, inclusiv trei străini (săracii, n-au știut unde au venit).
Și bineînțeles că asistenta de la Urgență refuză din nou să le facă fișa de consultație, deoarece așa i-a spus medicul de gardă. Deci, medicul a decis fără să vadă copilul că nu e o urgență medicală. La insistențe, gardianul face ce a fost învățat și împinge oamenii spre ieșire. “Ce a înțeles un copil care plângea de durere pe holul spitalului din această indiferență a sistemului? De ce plătim asigurarea de sănătate și nu beneficiem de servicii minime?”, se întreabă doamna profesoară Gabriela Olar, care predă fizică la Colegiul Național Silvania, după toată pățania. Ne mai spune că la ieșirea din spital a întâlnit un caz asemănător, al unei doamne cu o adolescentă care prezenta dureri mari abdominale, cu simptome asemănătoare apendicitei, care, la fel, a fost trimisă acasă de stop_coloana asistentele de la triaj de la UPU deoarece “nu are nimic”, fără a fi consultată. La farmacie, persoana care le eliberează rețeta de la permanență îi “consolează” spunând că, în ultimul timp, în fiecare seară vin la farmacie și cer sfaturi pentru tratament cel puțin două, trei persoane nemulțumite de serviciile UPU și de felul în care sunt tratați.
Spitalul are o problemă cronică, dar se tratează de gâlci
Am încercat să obținem un punct de vedere al conducerii Spitalului Județean de Urgență Zalău referitor la “urgența cu care se tratează urgențele”, pentru că noi știm din surse sigure că UPU nu are voie să refuze consultația pentru nici un pacient, chiar dacă reprezintă sau nu un caz medical de urgență. De duminică încercăm să dăm de doamna doctor Li-liana Stanciu, director medical al Spitalului Județean, să ne descâlcească și să aflăm dacă există o colaborare între Centrul de Permanență și UPU sau dacă UPU poate sau nu să refuze să consulte un pacient, cu atât mai mult cu cât un medic a apreciat că copilul ar trebui consultat și de un medic specialist. După amânări motivate de faptul că “trebuie studiată problema”, Spitalul ne-a transmis că părinții au depus și ei o sesizare, s-a demarat o anchetă internă și vom primi un punct de vedere după finaliza-rea acesteia. “Sesizarea la care faceți referire a fost depusă și la registratura spitalului (în data de 12 august), drept urmare spitalul va urma procedura legală de soluționare a reclamației prin efectuarea unei anchete interne. Rezultatele anchetei vă vor fi comunicate după finalizarea cercetărilor”, este comunicatul Spitalului. Care spital fie încă nu a aflat că există o problemă generalizată referitor la modul în care pacienții primesc, adică nu primesc, consultațiile de urgență, fie o scaldă și ne scoate ochii, sau mai bine zis se ascunde în spatele “investigației” în cazul particular prezentat și va lăsa problema de fond la voia întâmplării spre continua suferință a zălăuanilor.
Pacientul cu două “moașe” rămâne netratat
Centrul de Permanență a fost înființat în anul 2011. Unitatea sanitară asigură continuitatea asistenței medicale după terminarea programului stabilit pentru activitatea curentă a medicilor de familie, în cadrul cabinetelor de medicină de fa-milie din zonele arondate. La asigurarea continuității parti-cipă nouă medici de familie. Sistemul a fost conceput pentru a evita aglomerarea Urgenței. Ei bine, în seara zilei de 9 august, Urgența nu era aglomerată. Dar sistemul “de rezervă” al Permanenței devine o opțiune comodă de a scăpa de un pacient. Care pacient, dacă nu cumva este medic specialist în afecțiunea cu care se confruntă, chiar are nevoie să fie consultat.
