Primăria Zalău răspunde acuzaţiilor aduse de avocatul Bogdan Ilea in scandalul reabilitării termice
Primăria Zalău ne-a trimis un punct de vedere referitor la nemulţumirile invocate în numele locatarilor de avocatul Bogdan Ilea privind reabilitarea termică cu finanţare europeană a blocului LIRA de pe strada Tudor Vladimirescu din Zalău. Avocatul spune că va ataca în instanţă hotărârea de Consiliu Local nr.174 din 14 iulie la care sunt anexate taxele de reabilitare care le revin proprietarilor de locuinţe. Avocatul dă drept exemplu cabinetul de avocatură pe care-l deţine în blocul Lira şi spune că i s-a stabilit o taxă de reabilitare de 5.949 de lei, în condiţiile în care apartamentul are un perete exterior de până la 15 metri pătraţi. “A nu se înţelege că sunt împotriva reabilitări termice a blocului. Reabilitarea trebuie făcută, iar fondurile europene trebuie atrase pentru creşterea nivelului de trai. Eu suport cheltuielile, dar reabilitarea peretelui meu nu costă 6.000 de lei. Nu sunt de acord să negocieze alţii în locul meu, pe nişte sume atât de mari. |i eu şi vecinii, dacă ştiam care sunt costurile, făceam lucrarea pe cont propriu şi ieşeam cu mult mai ieftin decât cu sumele actuale, care reprezintă 20 la sută din lucrare”, ne-a declarat avocatul.
Informare eronată sau neînţelegere?
Bogdan Ilea spune că atât el cât şi locatarii blocului LIRA au fost informaţi eronat cu privire la costul reabilitări. “Locatarilor li s-a spus că, din preţul pieţei pentru reabilitarea termică, adică în jur de 3.000 de lei, cât au plătit cei care şi-au făcut o astfel de lucrare, 60 la sută se vor plăti din fonduri europene, 20 la sută de către primărie, iar ei vor plăti 20 la sută, adică vreo 600 de lei”, a spus Ilea. De asemenea, avocatul spune că nu a fost informat că, în calitate de proprietar de spaţiu cu altă destinaţie decât locuinţă, nu este eligibil la decontarea lucrării din fonduri europene. “Nu mi s-a spus că nu sunt eligibil şi cât trebuie să plătesc pentru reabilitare. Dacă aş fi ştiut, aş fi făcut cu o altă firmă”, subli-niază avocatul.
Primăria susţine că s-a făcut informarea şi că există semnături de la fiecare locatar. “Referitor la sesizarea făcută de către dl. Bogdan Ilea, dorim să vă informăm că în Ghidul solicitantului se prevede că pentru spaţiile cu altă destinaţie decât cea de locuinţă (apartamente transformate în sedii de firmă, spaţii comerciale etc.) – proprietarul suportă integral costul lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acelor spaţii”. “Acest lucru este specificat şi pe tabelul cu semnături, unde apare textul următor ATEN{IE: Proprietarii spaţiilor comerciale şi ai apartamentelor cu altă destinatie decât locuinţa suportă în proporţie de 100 la sută cheltuielile ce le revin (aceste cheltuieli sunt neeligibile în cadrul proiectului şi se vor include ca atare în bugetul cererii de finanţare)”, tabel care a fost semnat de toţi proprietarii din blocul Lira, inclusiv de către dl. Ilea, şi care reprezintă anexă la contractul 60031 din 28.12.2013, prin care Asociaţia încredinţează Unităţii Administrative Teritoriale stabilirea şi efectuarea măsurilor şi acţiunilor ce se impun pentru pregătirea, contractarea şi implementarea unui proiect pentru creşterea performanţei energetice a blocului de locuinţe, în condiţiile şi cu respectarea prevederilor Ghidului solicitantului. Demararea proiectului a avut la bază acordul tuturor proprieta-rilor din blocul Lira, contractul fiind încheiat de UAT Zalău cu asociaţia de proprietari. Lucrările vizează întregul bloc, iar calculul pentru fiecare pro- prietate în parte se face în conformitate cu precizările menţionate mai sus”, se arată în răspunsul Primăriei Zalău.
Referitor la semnătura pe lista de proprietari, avocatul spune că reprezintă doar un acord de principiu. “Nu am fost informat. Am semnat doar un tabel nominal, dacă în principiu sunt de acord cu reabilitarea termică, stop_coloana care nu e anexă la nici un contract”, a argumentat Ilea.
Proprietarii de apartamente au de plătit aproape 4.000 de lei fiecare
Costurile de reabilitare termică a blocului LIRA, cu 60 de apartamente, se ridică la peste 984.000 de lei. Din această sumă, 503.000 de lei este acoperită din fonduri europene, 209.000 de lei se suportă din bugetul Municipiului, 208.000 de lei suportă proprietarii de apartamente cu destinaţie de locuit, iar 62.691 de lei reprezintă costul integral de reabilitare ce le revine proprietarilor de spaţii de la parter care au altă destinaţie, în cazul de faţă birouri de avocatură. Avocatul Bogdan Ilea are de plătit cea mai mică sumă dintre proprietarii de birouri de avocatura din Lira. Un alt avocat, care are trei pereţi exteriori, are de plătit 14.000 de lei.
Suma de plată care le revine locatarilor blocului a fost împărţită în funcţie de suprafaţa utilă a apartamentelor. Rezultă o taxă 3.200 de lei pentru un apartament în suprafaţă de 43 de metri pătraţi, până la 3.938 de lei pentru un apartament cu o suprafaţă de 64 de metri pătraţi.
Modul de calcul este, de asemenea, contestat de avocatul Ilea, dar primăria spune că totul e litera legii. “Calculul sumei pe apartament se face în funcţie de suprafaţa utilă a proprietăţii individuale şi cota-parte indiviză din proprietatea comună, conform Legii nr. 230 / 2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, unde se stabileste la art. 3 lit e) semnificaţia termenului de cota-parte indiviză, astfel: cota-parte de proprietate, care îi revine fiecărei proprietăţi individuale din proprietatea comună şi este egală cu raportul dintre suprafaţa utilă a proprietăţii individuale şi totalul suprafeţelor utile ale tuturor proprietăţilor individuale. De asemenea, la art. 48 alin (1) se prevede că stabilirea şi repartizarea sumei care priveşte proprietatea comună ce revine fiecărui proprietar din cadrul condominiului se face proporţional cu cota-parte indiviză din proprietatea comună”, spun reprezentanţii primăriei Zalău.
“De asemenea, conform prevederilor Ghidului solicitantului privind depunerea cererilor de finanţare pentru pro-iectele prin care se solicită finanţare, model B contract – Anexa 2 – Tabelul proprietarilor, în conformitate cu care au fost întocmite contractele dintre Unitatea Administrativ Teritorială şi asociaţiile de proprietari, suprafaţa utilă în proprietate individuală şi cota-parte din proprietatea comună (procent) constituie elemente de repartizare a cheltuielilor.
Poţi avea termopan, dar dacă nu corespunde, îl dai jos
O altă nemulţumire sesizată de unii proprietari din blocurile de la Galeriile Meseş a fost că li s-au dat jos termopanele pe care le aveau şi au fost înlocuite cu altele. Primăria spune că se înlocuiesc termopanele existente care nu corespund cerinţelor tehnice din proiect. “Proiectantul a prevăzut în proiecte înlocuirea tâmplăriei care nu avea geam termopan şi a tâmplăriei din aluminiu care nu este prevăzută cu barieră termică, care să asigure realizarea indicatorilor propuşi. Astfel, tâmplăria care se montează pentru înlocuirea celei existente este tâmplarie din PVC cu 5 camere, 3 garnituri de etanşare, geam termopan, adâncime profil de 75 mm, coeficientul de transfer termic ( U ) de maxim 1,3 W/m2K, coeficient de izolare fonică R=34 dB, permeabilitatea la aer – clasa 4, etanşeitatea la apă conform EN 12207-clasa E900”, argumentează reprezentanţii primăriei.
