Legea pamantului, tot mai intortocheata
Legea nr.17/2014 privind unele masuri de reglementare a vanzarii-cumpararii terenurilor agricole situate in extravilan a intrat in vigoare la 11 aprilie. Ea a fost modificata recent prin Legea nr.68/2014 publicata in data de 14 mai. Cat despre normele de aplicare, avem doar un proiect publicat pe site-ul Ministerului Agriculturii, iar forma propusa nu este deloc incurajatoare. Dimpotriva, procedura este costisitoare, anevoioasa si greu realizabila intr-un termen rezonabil.
Lungul drum al dosarului
Pentru punerea in practica a tranzactiei terenului, normele metodologice includ o serie de atributii noi, in sarcina primariilor, a directiilor pentru agricultura, respectiv in sarcina directiei tehnice de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii. De pilda, primariile vor prelua cererea de la vanzator, imreuna cu oferta si documentele justificative privind dreptul de proprietate, vor afisa oferta de vanzare la sediul primariei si pe site-ul propriu, vor intocmi lista preemptorilor, vor gestiona un registru local de evidenta a ofertelor de vanzare si vor comunica dosarele pentru analiza catre alte structuri din cadrul directiilor agricole si ministerului.
Vanzatorul isi poate
alege cumparatorul
Directiile pentru agricultura vor verifica dosarele trimise de catre primarii, vor afisa pe site-ul propriu ofertele de vanzare, vor organiza si gestiona baza de date a circulatiei terenurilor agricole din extravilan, vor analiza calitatea preemptorilor si vor emite dupa caz avizul final sau negativ. Lucrurile se complica si mai tare daca apar mai multi astfel destop_coloanapotentiali cumparatori. În aceasta situatie primariile vor fi nevoite sa adopte masuri organizatorice pentru desfasurarea la sediul primariei a procedurilor de alegere a potentialului cum-parator de catre vanzator. Este evident ca o astfel de procedura presupune costuri suplimentare pentru bugetul autoritatilor publice, intrucat este nevoie de personal special pentru indeplinirea atributiilor de mai sus.
Daca lasi din pret
se reia procedura
În cazul preturilor, acestea trebuie sa fie in concordanta cu piata. Bineinteles nu cu cea din alte state europene ci cu cea din Romania. Daca pretul este stabilit unilateral de vanzator si nu e in concordanta cu piata, se va ajunge la reducerea pretului si procedura de vanzare-cumparare a terenului se va relua de la capat. Pe langa costurile suplimentare pe care le presupune aceste proceduri pentru toate partile implicate intr-o tranzactie, vanzarea terenurilor agricole devine mai anevoioasa si pentru proprietar. Asadar, normele de punere in aplicare a Legii nr.17/2014 ii baga, atat pe vanzatori, cat si pe cumparatori intr-un hatis al birocratiei de abia mai poti iesi din el. Nu stiu daca in astfel de conditii nu le-ar pieri pofta multor straini sa mai cumpere teren agricol in Romania.
