Ordonanta privind deconcentratele, aplicata si scolilor?
Dupa trei luni de negocieri cu sindicatele, Ministerul Educatiei a ajuns, in sfarsit, la o forma finala a proiectului de lege privind exercitarea competentelor in descentralizarea invatamantului preuniversitar de stat. In ciuda controverselor iscate inca de la prima sa enuntare, principiul conform caruia administratiile publice locale si judetene vor avea ultimul cuvant in stabilirea directorilor unitatilor de invatamant si a conducerii inspectoratelor scolare se mentine si in varianta finala a proiectului de lege. Astfel, conform textului postat pe site-ul oficial al ministerului, postul de director de scoala se ocupa prin concurs organizat de consiliul de administratie al unitatii de invatamant (nu de inspectoratul scolar, ca pana acum), insa numirea directorului se face numai cu avizul primarului. “Ce se intampla daca un om nu primeste aviz pentru ca nu se incadreaza politic?”, remarca liderul sindical Eusebiu Lehene, care a apreciat ca legea descentralizarii – in forma prezentata de proiect – este “o grava ingerinta a politicului in scoala” si o “o coborare a ordonantei de urgenta privind deconcentratele, la nivelul directorilor de scoli”.
De cealalta parte, inspectorul scolar general Ioan Abrudan ne-a declarat, diplomat: “Nu consider nepotrivit ca primariile si consiliul judetean sa fie implicate in promovarea oamenilor din sistemul de invatamant. Este important, insa, ca promovarea sa se faca pe criterii de competenta”.
Scolile isi vor face singure incadrarile
O alta noutate importanta adusa de legea descentralizarii este trecerea incadrarii cu personal din sarcina inspectoratelor, in cea a unitatilor de invatamant, care, individual, in consortii scolare sau in asociatii temporare, vor organiza concursurile de incadrare, in baza unor proceduri de selectie stabilite de minister. Desi a lasa scolile sa decida cu ce dascali vor sa lucreze este, fara indoiala, un lucru bun, se pune, totusi, problema lipsei de echivalenta in rigurozitatea selectiei intre diferitele scoli. “Alta va fi dificultatea obtinerii unui post intr-o scoala buna, si cu totul alta va fi intr-una mai slab cotata”, a remarcat si Lehene, ceea ce este o problema in cotextul in care un dascal care s-a titularizat intr-o scoala mai slaba se va putea transfera, si in continuare, fara concurs, la o scoala de top.
Reteaua scolara, la mana primariilor
Descentralizarea va da puteri sporite administratiilor locale si judetene si in privinta infiintarii, desfiintarii sau reorganizarii unitatilor de invatamant, actiuni ce se vor face la propunerea consiilor locale si cu avizul inspectoratului – in cazul gradinitelor si gimnaziilor, la propunerea consiliilor locale si cu avizul consiliului judetean – pentru licee si scoli postliceale, sau la propunerea consiliului judetean – in cazul invatamantului special.
Odata cu puterile sporite, autoritatile primesc si mai multe sarcini, in special financiare. Astfel, sarcina achizitiei de manuale scolare va fi a consiliului judetean, iar cu investitiile in spatiile de invatamant isi vor bate capul primariile, din bani de la bugetul local. In conditiile in care principiile finantarii invatamantului raman aceleasi ca in prezent, rezulta ca investitiile in scoli vor fi ca si inexistente.
In vigoare de la anul
Dupa aprobarea ei de catre Parlament, legea descentralizarii invatamantului ar urma sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2010 – ne-a mai declarat Eusebiu Lehene. Implementarea ei va fi, insa, esalonata pe o perioada de trei ani din momentul intrarii in vigoare.