Absolventii de liceu au la dispozitie 60 de zile de la data absolvirii sa se inregistreze in evidenta AJOFM Salaj, pentru a beneficia de prevederile Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru absolventii studiilor medii, conform Calendarului publicat pe site-ul Ministerului Educatiei Nationale, data absolvirii este 31 mai 2013.
Potrivit AJOFM Salaj, daca in aceasta perioada de 60 zile absolventii nu si-au gasit de lucru, pot solicita acordarea indemnizatiei de somaj in conditiile in care nu urmeaza o forma de invatamant la data solicitarii dreptului si nu realizeaza ve-nituri sau realizeaza venituri din activitati autorizate potrivit legii, mai mici decat indicatorul social de referinta in vigoare in luna pentru care se face dovada (n.r. – mai putin de 500 de lei in momentul de fata). Este bine de stiut ca indemnizatia de somaj se acorda pe o perioada de sase luni, iar cuantumul reprezinta 50 la suta din valoarea indicatorului social de referinta in vi-goare la data stabilirii dreptului.
Absolventii institutiilor de invatamant si absolventii scolilor speciale in varsta de mi-nimum 16 ani, care sunt inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, beneficiaza de o prima de angajare egala cu valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii daca se angajeaza cu program normal de lucru pentru o perioada mai mare de 12 luni. Acest drept se solicita in termen de maximum 60 de zile de la data angajarii.
Absolventii carora li s-a stabilit dreptul la indemnizatie de somaj si se angajeaza in perioada de acordare a indemnizatiei cu program normal de lucru pentru o peri-oada mai mare de 12 luni, beneficiaza de o suma egala cu indemnizatia de somaj, din bugetul asigurarilor pentru somaj. Absolventii au dreptul la suma egala cu indemnizatia de somaj, in conditiile legii, pana la expi-rarea perioadei de acordare a acesteia, daca nu se angajeaza.

Actele absolventului-somer

Inregistrarea absolventilor se face la agentia unde este arondata localitatea de domiciliul. Actele de care un absolvent are nevoie pentru a intra in evidente si a primi bani in calitate de somer sunt: actul de identitate in original si copie, certificatul de nastere in original si copie, adeverinta medicala cu mentiunea „apt de munca” sau „clinic sanatos”, adeverinta de la Administratia Financiara cu veniturile realizate si actul de absolvire a formei de invatamant, in original si copie.