OUG nr. 230/2008, o “ordonanta a exceptiilor” din punctul nostru de vedere, deoarece ea excepteaza cumulul pensiei cu veniturile profesionale in sistemul bugetar, poate avea un impact asupra cadrelor didactice pensionate care lucreaza in invatamant in situatia in care nu se accepta posibilitatea legala ca acestia sa fie salarizati prin plata cu ora, sistem specific de salarizare prevazut de art.51 alin.9 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare. Un astfel de sistem permite ca fractiunile de norma (mai putin de o jumatate de norma) sa poata fi prestate in sistem de plata cu ora de catre personal angajat cu norma de baza in invatamant, cadre didactice asociate sau cadre didactice pensionate. Acest mod de incadrare face posibil ca persoana in cauza sa fie platita strict pentru numarul de ore pe care aceasta le presteaza fara a mai primi drepturi salariale pe perioada vacantelor scolare, cand in concret nu se mai desfasoara activitati de predare.
Exista, din fericire, in acelasi act normativ, si sintagma «cumul» la norma de baza sau la pensie, ceea ce ne permite, spunem noi, sa distingem intre cele doua notiuni raportate la OUG nr. 230/2008 care excepteaza doar cumulul la pensie, nu si plata cu ora. Prin urmare, consideram ca in invatamant, pentru profesorii pensionari cumularzi, solutia ar putea fi renuntarea la un anumit numar de ore, in asa fel incat acestia sa poata fi incadrati prin plata cu ora.
Problema delicata este pentru invatator/educatoare, unde activitatea nu mai poate fi prestata prin plata cu ora, norma didactica fiind constituita prin raportare la clasa/grupa si nu la numarul de ore, asa cum se procedeaza la catedra profesorului. In situatia in care, cu siguranta, salariul cumulat este mai mare decat pensia, acestia ar putea opta pentru suspendarea pensiei pe durata desfasurarii activitatii, avand in vedere si faptul ca pot solicita recalcularea pensiei la sfarsitul anului scolar.
Solutia conventiilor civile implica mai multe aspecte care, din pacate, nu sunt cunoscute de persoanele interesate:
1. Vechile conventii civile de prestari servicii reglementate de Legea nr.130/1999 au fost abrogate prin Legea nr.577/2003 de aprobare a OUG nr.9/2003.
2. Incheierea unei conventii civile in temeiul codului civil nu poate fi facuta cu o persoana fizica «simpla». Pentru a putea incheia un astfel de contract/conventie, persoana fizica in cauza trebuie sa fie autorizata sa presteze o astfel de activitate profesionala.
Autorizarea se face conform Legii nr.300/2004 si ea presupune prestarea unei activitati comerciale de catre persoana autorizata, analog profesorilor care se autorizeaza pentru a presta activitati de meditatii cu elevii.
Obtinerea autorizarii presupune o anumita procedura, anumite cheltuieli din partea persoanei fizice, respectarea unor termene, ceea ce face ca solutia sa nu fie de imediata aplicare.
Toate obligatiile catre bugetul de stat sunt platite de catre persoana autorizata si nu de catre institutia la care presteaza activitatea.
3. Fiind vorba de prestarea unor activitati didactice de predare, care sunt normate in posturi, este clar ca, potrivit Codului muncii, singurul temei legal de primire la munca a acestor persoane il constituie contractul individual de munca, eventual cu timp partial, motiv pentru care deghizarea acestor activitati cu caracter permanent in conventii civile apare in mod vadit ilegala.
Pana la aplicarea in concret a acestui act normativ, ramane sa vedem care va fi solutia data de Curtea Constitutionala la cererea formulata de Avocatul Poporului.
Suntem de parere ca «dezmatul in bugetul de stat» nu este generat de cumulul pensiei cu salariul, ci de legile speciale care, in dispretul Legii nr.19/2000, prevad privilegii de neimaginat pentru anumite categorii profesionale care se pensioneaza (nu punctele de pensie sunt cele care conduc la stabilirea pensiei acestor persoane, ci procentul de 85% din salariile realizate in ultimele 12 luni anterioare pensionarii).