Modificarea Constitutiei, unul dintre cele mai importante obiective asumate de coalitia Uniunii Social Liberale, naste un subiect de dezbatere legat de regimul politic din Romania. Sunt voci in PNL care sustin ca la revizuirea Constitutiei trebuie sa se transeze clar problema regimului politic, fie in sensul unei republici parlamentare, fie instituirea unei republici prezidentiale, deoarece regimul semiprezi-dential este nefunctional. Fostul prim ministru Calin Popescu Tariceanu a aratat ca regimul semi-prezidential instituit in 1991, si confirmat in 2003, „s-a dovedit nefunctional deoarece a permis aparitia conflictelor intre premier si presedinte”. Nu toti liberalii impartasesc aceasta idee. Candidatul USL la presedintia Romaniei, Crin Antonescu, este de parere ca modificarea Constitutiei, in sensul trecerii la o republica parlamentara, creeaza riscul unei concentrari a puterii in mainile primului-ministru. Antonescu sustine ideea ca seful statului trebuie sa-si pastreze majoritatea prerogativelor pe care le are actualmente in ceea ce priveste politica externa, institutiile din sistemul juridic sau serviciile secrete.
Diferentele dintre republici
Cel mai cunoscut exemplu de republica prezidentiala este cel al Statelor Unite ale Americii, care au un presedinte ca sef al Executivului. Un caz aparte este reprezentat de catre Franta, cu un presedinte care dispune de puteri reale cu mult mai largi decat cele fixate in Constitutie. Republica parlamentara este al doilea mo-del. Republici parlamentare sunt, de exemplu, Germania, Italia si alte tari. In aceste republici, Parlamentul este cel care nu doar adopta legile, dar decide si cine va fi reprezentat in Guvern. O asemenea situatie asigura o transparenta maxima pentru orice alegator. Republica semiprezidentiala, cum este cazul Romaniei, Ucrainei si al altor tari, nu stabileste foarte clar cine detine puterea cu adevarat. Atat Presedintele, cat si Parlamentul sunt alesi direct, ambele institutii sustinand ca poporul le-a incredintat mandatul in mod direct. Intr-o republica semi-prezidentiala, cel mai important rol al presedintelui este desemnarea primului ministru.
Mirel Talos: „E periculos ca puterea sa fie intr-o singura mana”
Deputatul PNL de Zalau, Mirel Talos, considera ca in aceasta dezbatere trebuie tinut atat de opinia presedintelui Antonescu, dar si de opiniile celor care arata ce nu a functionat in actualul regim politic. „Cred ca se va merge pe o formula de perfectionare a actualei Constitutiei. Regimul trebuie sa ramana semi-prezidential, insa trebuie facuta o impartire clara a puterii intre legislativ, executiv si presedintie”, a declarat Mirel Talos. Liberalul mai spune ca „e periculos ca puterea sa fie concentrata intr-un singur loc” si ne sugereaza sa facem un exercitiu de imaginatie. „Sa ne gandim ce ar fi insemnat ca in timpul lui Basescu regimul sa fie republica prezidentiala. Acest om ajungea sa fie Napoleon al III-lea”, a subliniat parlamentarul.