Si o sa fie si mai rau
Nu putine sunt semnalele receptate de la cititorii nostri, nemultumiti si satui de dezastrul de pe unele drumuri ale Salajului, fie ca sunt drumuri judetene ori drumuri nationale. Asta in contextul in care Tiberiu Marc, presedintele Consiliului Judetean, declara vineri intr-o conferita de presa ca in privinta infrastructurii rutiere sumele alocate vor fi aproximativ cu aceleasi din 2012. El a mai precizat ca nu va fi facuta nici o investitie noua, cel putin pana la rectificarea de buget din august. Vestea cea mai trista este ca „s-ar putea sa renuntam la o parte a lucrarilor incepute anul trecut, in principal la cele referitoare la covoarele asfaltice”. Marc chiar a exemplificat cu doua tronsoane de drum judetean 191C, intre Ortelec si Creaca, si 108R, de pe Meses, de la intersectia cu E81, pana in Agrij, la intersectia cu drumul judetean 108A.

Lucrul facut pe jumatate seamana cu cel facut de mantuiala
In primavara anului trecut, Tiberiu Marc a invitat o echipa de ziaristi locali sa-l insoteasca in „vizita de lucru” pe drumul judetean 108A, tronsonul Jibou-Benesat. Aici lucrarile erau avansate. L-am intrebat atunci pe presedinte cand vom vizita si tronsonul Jibou-Romanasi, tronson, pe care, sa recunoastem, era dezastru. Mi-a spus ca altadata. Insa altadata n-a mai fost. Tot cu prilejul acelei vizite ,Tiberiu Marc afirma ca in vara lui 2012 va reabilita cu covor asfaltic drumul judetean 191C, pe tronsonul Ortelec-Creaca. Spunea ca nu sunt bani pentru fundatie, dar ca e bun si covorul asfaltic. Si intr-adevar lucrarile de asfaltare au demarat, dupa o astupare prealabila a gropilor. S-au asfaltat vreo sapte kilometri (si aceia cu intermitente pentru refacerea structurii de re-zistenta) din cei 19 pe care ii are tronsonul. Soferii s-au bucurat si ei pe jumatare, dar s-au bucurat. Trageau nadejde ca pana in toamna, cel tarziu, bucuria le va fi deplina. Adica peste intreg tronsonul va fi tras covorul asfaltic. Numai ca n-a fost sa fie asa. Deputatul Iuliu Nosa, cu resedinta de vara la Creaca, le spunea alegatorilor ca datorita lui s-a asfaltat jumatate din drum si, daca va fi reales parlamentar, asfaltul va „veni” pana in centrul de comuna. Nosa si-a re-luat fotoliul in parlament, insa drumul 191C n-a mai fost finalizat. Gropile s-au intetit, s-au adancit si nimeni nu stie cand vor disparea sub covorul de asfalt. E pacat,domnule presedinte Marc si domnule deputat Nosa sa lasati lucrul facut pe jumatate. Sau cum ar fi zis bunica, lucrul facut de mantuiala.

Cel mai prost drum din judet
DJ 108A este cel mai lung drum judetean din Salaj. Intra in judet pe la Vanatori-Ciucea si iese spre Maramures pe la Benesat. In urma cu doi ani a inceput reabilitarea lui cu bani europeni si bani din bugtul local. Reabilitarea include tronsonul Romanasi-Creaca-Jibou-Benesat. Nu vom vorbi aici despre „nazbatiile” constructorilor, nici de intarzierile lucrarilor. Ne vom duce de la Romanasi spre Ciucea, pe acelasi drum 108A si vom vedea ca anumite portiuni de cale rutiera sunt aproape scoase din uz. Din Agrij spre Buciumi si mai departe spre Bogdana si Huita, pentru conducatorii auto, dar si pentru carutasi drumul este un calvar. De fapt, mergandu-i vestea in lume ca e cel mai prost drum prea putini se incumeta sa-l foloseasca. Dintr-o greseala, am pornit cu autoturismul din Buciumi spre Cizer. Era atata pustietate pe drum, incat pret de vreo 20 de kilometri n-am intalnit decat un singur autovehicul si acesta o masina a politiei care s-a deplasat in zona pentru arestarea unui raufacator. Daca ar fi cazut o ploaie de meteoriti n-ar fi fost atatea gropi pe carosabilul drumului judetean 108A.

Fara drumuri, Parcul industrial e in agonie
Cand a luat fiinta Parcul industrial din Jibou, Augustin Borz, primarul din acea vreme, se temea ca va fi asaltat de investitori si a dispus marirea suprafetei. El miza pe faptul ca Jiboul este un important nod de cale ferata. Numai ca CFR-ul s-a divizat in trei, iar potentialii investitori, fie straini, fie romani, au facut cale intoarsa cand au vazut ce drumuri avem. Atat drumul national 1H, cat si cel judetean 108A erau cu mult sub pretentiile minime ale investitorilor. Asa ca, mai bine de un deceniu, Parcul industrial din Jibou a ramas ocupat doar partial. Cu doi ani in urma au inceput lucrarile de reabilitare la drumul national 1H, pe tronsonul Criseni-Rastolt. 940.000 de euro au incasat firmele lui Casuneanu pentru un kilometru de drum reabilitat. Insa structurile de rezistenta lasa de dorit, caile de acces pentru pietoni sunt inexistente, iar receptia lucrarii a fost amanata. Sa intelegem ca ar mai fi nevoie de fonduri? Cert este ca pana cand drumurile care fac legatura cu Jiboul (1H si 108A) nu vor fi refacute ca lumea, sansele ca Parcul industrial din urbea de pe Somes sa fie asaltat de investitori sunt reduse.

Dincolo de bornele Salajului, alte drumuri, alta „viata” pentru autovehicule
Am batut si eu, ca tot omul dornic de drumetii, tara asta in lung si-n lat. Nu vreau sa mi-o luati in nume de rau, dar drumuri mai carpite, mai denivelate, mai gropuroase decat in Salaj n-am intalnit. Parca ar fi o facatura. Daca drumul euro-pean E81 cu iesire spre Satu Mare si Cluj mai salveaza cat de cat imaginea rutiera a judetului, inspre Bihor si Maramures nu gasesti drumuri care sa „satisfaca” bucsile, directia, rotulele autovehiculului. Drumurile salajene spre Oradea te fac sa-ti aduci aminte de cele sfinte, fie ca iesi pe la Marca, fie ca iesi pe la Halmasd. Si iar lucru curios; cum ai ajuns in in judetul Bihor, drumurile netede, bine ingrijite ti se astern in cale. Doar suntem cu cativa zeci de kilometri mai inspre Occident.

Abandon si mers de melc
Despre Autostrada „Transilvania” si despre soseaua de centura a Zalaului am scris in ziarul nostru aproape saptamanal. Daca autostrada este in regim de abandon, investitia la „centura Zalaului” are mersul melcului. Ce folos ca s-a construit jumatate din ea, ca autovehiculele de tonaj greu tot prin buricul municipiului trec. Povestea cu Poligonul de la Aghires parca a inceput inainte de Cristos si nu se mai termina. Cat despre autostrada Transilvania, cu exceptia catorva parlamentari salajeni care se imbata cu apa chioara, nimeni nu mai crede in continuarea ei.