Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat că se discută posibilitatea calculării in mod diferit a timbrului de mediu care va fi plătit de proprietarii de automobile cu motoare pe benzină şi a celui care va reveni posesorilor de maşini cu motor pe motorină, acestea din urmă fiind mai poluante. Rovana Plumb a spus că proiectul timbrului de mediu este „in faza finală de analiză” şi că se va ţine cont de părerile exprimate in dezbaterea publică de producătorii şi importatorii de autoturisme, precum şi de poziţiile altor persoane juridice şi fizice, la şedinţa de Guvern de ieri. „Faţă de ceea ce am prezentat pe site-ul Ministerului Mediului ca propunere, in momentul de faţă luăm in calcul o formulă de calcul separată pentru motoarele care utilizează benzină şi pentru cele care utilizează motorină”, a spus Plumb, precizand ulterior că formula de calcul va rămane aceeaşi, dar ar putea fi cuantumuri diferite pentru cele două tipuri de motoare, „dat fiind faptul că motoarele diesel au un plus de particule care poluează”. Pe de altă parte, intrebată de jurnalşti cum se vor diferenţia cuantumurile, ministrul a răspuns că nu vrea să facă niciun fel de precizare pană nu se finalizează elaborarea modului de calcul. In legătură cu faptul că unii producători au cerut pentru maşinile non Euro, Euro 1 şi Euro 2 taxe de pană la trei ori mai mari, Rovana Plumb a spus că nu este vizată, deocamdată, nicio modificare faţă de propunerea existentă. Timbrul de mediu pentru aceste categorii de automobile, mai poluante, ar urma să fie mai mic cu procente cuprinse intre 60 şi 90 la sută faţă de actuala taxă, dat fiind că maşinile respective au o durată mai scurtă de viaţă şi vor polua mai puţin in timp. Legat de faptul că producătorii au cerut să crească taxa de mediu pentru autoturismele Euro 3 şi Euro 4, dat fiind că au investit pentru dezvoltarea categoriei Euro 5, ministrul a spus că modificările se referă in special la primele două categorii, in cazul cărora timbrul de mediu va fi cu 10-15 la sută mai mare decat actuala taxă. Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, printr-un proiect de ordonanţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Noua formulă de calcul prevăzută in proiect conduce la o creştere in medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă intre 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro. Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu tehnologii mai invechite, va fi mai mic decat cel actual, mergandu-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic. Taxa va rămane la aproximativ acelaşi nivel pentru maşini Euro 5, in timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic. Propunerea a fost prezentată Guvernului de către ministrul Mediului, Rovana Plumb, in şedinţa din 16 ianuarie a Guvernului. Ministerul Mediului a organizat, pe 25 ianuarie, la sediul instituţiei, o dezbatere publică privind proiectul timbrului de mediu. In cadrul dezbaterii, directorul general al Dacia Renault, Jerome Olive, a cerut dublarea valorii timbrelor de mediu prevăzute in ordonanţă pentru autovehiculele Euro 3 şi Euro 4. „Cererea noastră este de a multiplica cu doi valoarea care este propusă acum in lege pentru maşinile cu Euro 3 şi Euro 4. Proiectul nu respectă aceste principii Euro 3 şi Euro 4. Aceste vehicule sunt foarte poluante nu numai din punctul de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, ci şi pentru celelalte noxe” a declarat, vineri, Jerome Olive la dezbaterea publică organizată de Ministerul Mediului. Potrivit directorului general al Dacia Renault, cererea are in vedere şi descurajarea importurilor masive de maşini second-hand din alte ţări ale Europei, care, pe langă faptul că poluează mediul, au impact negativ asupra industriei autohtone auto, precizand că, in acest fel, Romania nu va ajunge „coşul de gunoi al Europei”, prin importul tuturor autovehiculelor second-hand din Europa. La randul lor, reprezentanţii societăţii civile au cerut, pe de o parte, creşterea taxelor prevăzute prin actualul proiect de act normativ pentru maşinile cu Euro 0, Euro 1 şi Euro 2, faţă de cuantumul celor din 2012, in caz contrar, piaţa auto din Romania urmand să devină, in opinia lor, o piaţă de maşini poluante, second-hand aduse de romani din celelalte state UE, iar pe de altă parte, scăderea taxelor prevăzute pentru autovehiculele cu Euro 3 şi Euro 4. Aceştia au arătat că dacă taxele pentru autovehiculele cu Euro 3 şi Euro 4 răman la cuantumul prevăzut de actualul proiect legislativ, maşinile autohtone din perioada 2005- 2007 nu vor mai putea fi vandute, deoarece taxa este prea mare şi, adăugată sumei pe care o cere cel care vrea să vandă maşina, duce la un preţ foarte mare, impiedicand astfel, vanzarea. Incepand cu 24 ianuarie 2013, proiectul actului normativ privind timbrul de mediu este supus dezbaterii publice şi poate fi consultat pe pagina de internet a Ministerului Mediului şi Schimbărilor climatice, la adresa: http://www.mmediu.ro/beta/anunturi-consultari-publice/ministerul-mediului-si-schimbarilor-climatice-supune-dezbaterii-publice-draftul-proiectului-de-ordonanta-pentru-modificarea-si-completarea-legii-nr-92012-privind-taxa-pentru-emisiile-poluante-proven/.