Agenţiile de turism au lansat in luna decembrie programul „Turbo early booking”, cu reduceri de pană la 50% pentru pachetele de vacanţă din vară vandute pană la sfarşitul acestui an, discounturile fiind duble faţă de programul clasic early booking, care se incheie la finele lui martie. Reducerile din decembrie ajung pană la 40-50%, iar incepand din ianuarie şi pană la finalul lui martie sunt de maxim 25%. „In luna decembrie agenţiile au lansat in premieră turbo early booking, un program cu reduceri speciale valabile doar pană la sfarşitul anului, cu discounturi care sunt aproape duble faţă de programul clasic early booking, care se incheie la 31 martie”, a declarat pentru Mediafax Marius Usturoiu, proprietarul Mareea, una dintre cele mai mari agenţii de turism intern din Romania şi principalul turoperator specializat in litoralul romanesc. El spune că reducerile din decembrie ajung pană la 40-50%, iar incepand din ianuarie şi pană la finalul lui martie sunt de maxim 25%.
Şi Cristian Pandel, proprietarul grupului de agenţii Christian Tour, unul dintre cele mai mari din piaţă, spune că faţă de reducerile din decembrie, in ianuarie preţurile pentru early booking vor creşte cu aproximativ 20%. Reducerile scad treptat la inceputul anului, afirmă şi Alin Burcea, proprietarul agenţiei Paralela 45, in medie cu 10% pe lună, ajungand in martie la 20-25%.
Usturoiu spune că printre destinaţiile care pot fi cumpărate cu mari reduceri in decembrie se numără litoralul romanesc, Grecia, Turcia, Bulgaria şi Spania.
Burcea spune că in ceea ce priveşte agenţia pe care o conduce cea mai vandută destinaţie prin early booking este Turcia, dar şi Bulgaria. Sunt şi destinaţii care nu reduc preţurile pentru cei care cumpără vacanţe in avans, şi printre ele se numără Coasta de Azur din Franţa.
Şi in Romania sunt pachete care nu se vand prin early booking. „Destinaţiile de iarnă in mod special nu s-au integrat in acest tip de program. In ţară, cel mai slab se vand destinaţiile balneare”, spune Usturoiu.
Programul early booking a luat amploare in ultimii ani in Romania, ajungand să ocupe o pondere din ce in ce mai mare in vanzările agenţiilor de turism. In cazul unora dintre agenţii, vanzările de pachete early booking au ajuns la o pondere de 30-40% din totalul afacerilor.
Dar, ca de fiecare dată, Romania este printre ultimele cand este vorba de o tendinţă in domeniu. Dacă discounturile medii acordate de hotelierii din Grecia, Turcia, Bulgaria sau Spania sunt de 30-40%, in Romania media este 15-20%.
Şi acesta este incă un motiv pentru care hotelurile romaneşti sunt printre cele mai goale din Europa, alături de slabul apetit pentru atragerea turiştilor străini, de lipsa agrementului, a investiţiilor in modernizări şi a programelor all inclusive, care fac ca litoralul Bulgariei să fie plin tot sezonul.