Centura Zalău – un nou termen ratat
Zalăul ar fi trebuit să răsufle ușurat miercuri, 3 decembrie 2025. Potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în această zi urma să se întâmple minunea: darea în trafic a celebrei șosele de centură.
În realitate, deschiderea promisă nu are loc azi. O nouă amânare, dintr-un șir lung de „nu e chiar gata”.
CNAIR a transmis recent, la solicitarea HotNews, următoarea frază de aur: „Termenul inițial de finalizare a fost 25.03.2023, iar noul termen de dare în trafic este începutul lunii decembrie, respectiv 03.12.2025”.
Dacă partea cu 25 martie 2023 e incontestabilă, partea cu 3 decembrie 2025 rămâne, din păcate, la capitolul „ce frumos ar fi fost”.
Inspecția CNAIR pe teren a început încă din noiembrie. Deci, tehnic vorbind, lucrările la centură sunt suficient de aproape de final încât să fie verificate, dar nu suficiente pentru darea în trafic.
Proiectul celui de-al doilea tronson al șoselei ocolitoare a fost contractat încă din iulie 2020, cu finanțare prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, pentru suma de 185,5 milioane lei, fără TVA, lucrările fiind realizate de asocierea Synohidro Corporation Limited, din China, și Good Prod SRL, din România.
Ordinul de începere a lucrărilor s-a dat în septembrie 2020. Contractul prevedea 6 luni de proiectare și 24 de execuție. Lucrările propriu zise au demarat în aprilie 2021 și ar fi trebuit să fie gata în martie 2023. Dar calendarul, în România, e mai mult o recomandare, nu o obligație.
Tronsonul în sine nu este vreun colos de infrastructură: sunt 5,53 kilometri de drum, cu o lățime de 10 metri, cu o bandă pe sens și trei benzi în zonele cu pantă accentuată.
Zalăul încă așteaptă. Pe centură circulă momentan doar promisiunile, nu și mașinile.
