Scapă sau nu elevii de teme? Ce vrea ministrul
Temele pentru acasă nu vor mai depăși două ore, iar temele de vacanță devin opționale. Sunt două aspecte care apar într-un proiect de ordin pus în consultare publică de Ministerul Educației.
Ordinul prevede existența a două tipuri de teme: tema obligatorie, cu un nivel mediu de dificultate, destinată tuturor elevilor clasei, și tema suplimentară, care este opțională și poate avea caracter general sau individualizat, fiind utilizată pentru activități de recuperare ori pentru pregătirea elevilor cu performanțe înalte.
Potrivit noilor propuneri, la nivelul educației timpurii și la clasa pregătitoare nu se dau teme pentru acasă. În învățământul primar, timpul alocat temelor obligatorii nu poate depăși o oră pe zi. Directorul unității de învățământ are responsabilitatea monitorizării respectării acestei limite, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor și părinților, în colaborare cu Comisia pentru curriculum. Pentru celelalte niveluri ale învățământului preuniversitar, temele obligatorii nu pot depăși două ore pe zi. În acest caz, dirigintele monitorizează volumul temelor și informează directorul privind eventualele probleme, astfel încât acesta să poată dispune măsuri adecvate. Atunci când o disciplină presupune realizarea unei lucrări ample sau de sinteză, se poate stabili o singură astfel de temă pe modul.
În perioada vacanțelor, elevii din învățământul primar și gimnazial, de regulă, nu primesc teme pentru acasă, iar eventualele sarcini de lucru sunt considerate suplimentare. În special în perioadele de evaluare, cadrele didactice sunt încurajate să utilizeze în clasă activități care pot substitui tema pentru acasă.
Proiectul de ordin mai prevede că temele trebuie evaluate, iar această evaluare se poate realiza frontal, prin discutarea dificultăților întâmpinate de elevi sau printr-o testare scurtă, de aproximativ zece minute, care să se bazeze exclusiv pe tema pentru acasă. Notarea temei nu este obligatorie. În cadrul orelor, profesorii acordă o atenție sporită dezvoltării tehnicilor de învățare independentă, astfel încât elevii să dobândească deprinderi transferabile și aplicabile în realizarea temelor.
În stabilirea temelor se va evita generarea unor efecte negative, precum pierderea interesului elevilor din cauza cantității excesive sau a monotoniei, apariția oboselii fizice și emoționale, reducerea timpului liber necesar activităților recreative și accentuarea diferențelor dintre elevii performanți și cei aflați în dificultate. Tema pentru acasă nu poate fi folosită ca instrument de pedeapsă și nu poate conține activități care necesită o abordare sistematică în clasă.
Anual, se colectează feedbackul elevilor și al părinților privind utilitatea și eficiența temelor pentru acasă. Directorul, în cazul învățământului primar, respectiv dirigintele, în cazul celorlalte niveluri, sunt responsabili de colectarea acestui feedback, care este analizat în consiliile de administrație ale unităților școlare. Pe baza acestei analize se adoptă măsuri pentru eficientizarea educației prin teme și pentru creșterea gradului de satisfacție al elevilor și părinților.
Proiectul de ordin de ministru este postat în consultare publică pe site-ul Ministerului Educației. Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise pe adresa de e-mail consultari.publice@edu.gov.ro, până la data de 29 noiembrie 2025.
