Termenele tronsoanelor din Sălaj ale Autostrăzii Transilvania, extinse până la finalul lui 2026
Guvernul României a aprobat, joi, modificarea contractelor de finanțare cu Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru proiectele de infrastructură rutieră Autostrada A7 și Autostrada A3, cofinanțate prin Mecanismul de Redresare și Reziliență (PNRR). Noile prevederi extind termenele de finalizare a lucrărilor: până în trimestrul III 2026 pentru Autostrada A7 și până în trimestrul IV 2026 pentru Autostrada A3.
Pentru județul Sălaj, decizia are o importanță majoră, întrucât Autostrada Transilvania include trei sectoare care traversează zona: Nadășelu – Mihăiești (16,8 km), Mihăiești – Zimbor (13,26 km) și Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km). Extinderea termenului de execuție până la sfârșitul anului 2026 oferă mai mult timp constructorilor pentru finalizarea acestor tronsoane, esențiale pentru conectarea Sălajului la rețeaua națională de autostrăzi și pentru reducerea duratei de deplasare dintre Cluj-Napoca și Zalău.
Guvernul precizează că modificarea contractelor de finanțare nu implică majorarea obligațiilor financiare ale României față de BEI, ci doar actualizarea condițiilor tehnice și financiare pentru implementarea proiectelor. Extinderea termenelor a devenit necesară din cauza întârzierilor cauzate de factori tehnici și administrativi în derularea lucrărilor.
Cele trei amendamente aprobate de Guvern vizează contractul pentru Autostrada A7 România – Cofinanțare MRR, semnat în iunie 2023, contractul pentru Autostrada A3 România – Cofinanțare MRR, semnat în noiembrie 2023, și contractul pentru Autostrada A7 România – Cofinanțare MRR B, semnat în februarie 2024.
Amendamentele au fost convenite între Guvernul României, prin Ministerul Finanțelor, și Banca Europeană de Investiții, prin scrisorile semnate la Luxemburg, la 26 august 2025, și la București, la 10 septembrie 2025.
Valoarea totală a celor trei contracte de finanțare este de 1,4 miliarde de euro, dintre care 200 de milioane de euro sunt destinate Autostrăzii A3. Aceste investiții sunt parte din PNRR și au ca obiectiv dezvoltarea infrastructurii rutiere moderne, reducerea timpilor de transport și îmbunătățirea siguranței circulației.
Prin prelungirea termenelor de execuție, autoritățile își propun să accelereze lucrările și să evite pierderea fondurilor europene. Pentru Sălaj, finalizarea tronsoanelor A3 până la finalul anului 2026 va însemna o legătură rapidă cu rețeaua de autostrăzi din vestul țării și o perspectivă clară de dezvoltare economică și turistică a regiunii.
