Autostrada Transilvania în Sălaj: Fără finanțare pentru finalizare
Două dintre tronsoanele Autostrăzii A3 Transilvania, aflate la un stadiu fizic de aproximativ 90%, riscă să rămână nefinalizate din cauza lipsei finanțării prin PNRR. Segmentele Nădășelu – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului au fost scoase din lista proiectelor cu finanțare europeană, ceea ce pune sub semnul întrebării continuarea lucrărilor în perioada următoare.
Potrivit arenaconstruct.ro, aceste tronsoane nu sunt incluse în Memorandumul aprobat de Guvern, iar, până în momentul de față, Departamentul economic – financiar al CNAIR nu a primit alte documente oficiale cu privire la sursa de finanțare pentru finalizarea lucrărilor pe cele două loturi, dar nici cu privire la rezilierea contractului de finanțare prin PNRR.
„În eventualitatea unor posibile suspendări ale finanțării proiectelor de infrastructură mare care se află în diferite stadii de execuție, lucrările se vor suspenda, iar șantierele vor intra în conservare”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, pentru sursa citată.
Tronsonul Nădășelu – Zimbor, cu o lungime de circa 30 de kilometri, are un progres fizic de aproximativ 89,5%. Contractul pentru acest lot a fost semnat la sfârșitul lunii decembrie 2020 cu compania Spedition UMB, pentru o valoare de aproape 1,5 miliarde de lei (fără TVA). Durata inițială a contractului prevedea un an pentru proiectare și doi ani pentru execuție.
În ceea ce privește tronsonul Zimbor – Poarta Sălajului, de aproximativ 12,24 kilometri, stadiul fizic al lucrărilor este estimat la 87,2%. Contractul a fost semnat în iulie 2020, tot cu Spedition UMB, pentru suma de 836 de milioane de lei (fără TVA). Acest tronson avea finanțare asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), însă nu a fost inclus în Memorandumul aprobat de Guvern, ceea ce înseamnă că în prezent nu mai beneficiază de fonduri pentru continuarea lucrărilor.
Alte segmente ale Autostrăzii Transilvania se află în diferite faze de proiectare sau execuție. Lotul Poarta Sălajului – Nușfalău, care include și Tunelul Meseș, se află în faza de proiectare. Contractul, atribuit turcilor de la Makyol – Ozaltin, prevede 18 luni pentru proiectare și 60 de luni pentru execuție. Alte tronsoane, precum Suplacu de Barcău – Chiribiș (cu un progres de circa 61%) și Chiribiș – Biharia (unde lucrările sunt la 18%), beneficiază de finanțare din Programul Transport 2021–2027 și din bugetul de stat.
