Liber la șantier pe lotul Chiribiș -Biharia, pe A3
Compania Națională de Investiții Rutiere a emis Ordinul pentru începerea lucrărilor pe lotul Chiribiș-Biharia al Autostrăzii Transilvania și a stabilit data de începere pentru joi, 24 iulie 2025, termen de la care se calculează durata de execuție.
Șantierul se redeschide, astfel, la mai bine de 20 de ani distanță de prima tentativă, cea a americanilor de la Bechtel.
,,Am avizat în Consiliul Tehnico-Economic al CNIR documentația pentru un tronson cu o lungime de 8,5 kilometri, accelerând, astfel, acest proiect atât de important pentru infrastructura națională și demonstrând că, atunci când și beneficiarul înțelege să facă eforturi alături de constructor, se poate deschide șantierul cu aproape o jumătate de an mai devreme față de termenul contractual. Acordăm tot sprijinul Antreprenorului pentru ca, la finalul anului viitor, acest lot să fie terminat și să asigure conexiunile cu loturile în circulație ale A3 de lângă Nușfalău și Borș”, a precizat directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.
Pe tronsonul de la Chiribiș la Biharia, lucrările au fost demarate în 2004 de Bechtel, apoi, în 2013, s-a reziliat contractul cu americanii. În 2015, s-a semnat un nou contract, cu spaniolii de la Corsan-Corviam. Acesta a fost reziliat un an mai târziu, în 2016. În august 2017 s-a licitat din nou și abia după încă 3 ani s-a și semnat contractul cu românii de la Trameco – Selina. Aceștia din urmă nu au respectat însă obligațiile asumate prin contractul semnat în iunie 2020, astfel că documentul a fost reziliat în 2022. În iunie 2023, Asocierea de constructori și proiectanți români PRECON TRANSILVANIA SRL– CITADINA 98 SA a fost desemnată câștigătoare pentru realizarea secțiunii de autostradă Chiribiș-Biharia, parte din Autostrada Transilvania (A3).
Lucrări în grafic de la Chiribiș la Suplacu de Barcău
Pe segmentul de autostradă de la Chiribiș la Suplacu de Barcău, lucrurile se mișcă în ritm susținut, iar constructorul Erbașu are șanse mari să finalizeze la timp, adică în vara anului viitor.
„Chiar dacă mai sunt hopuri importante de trecut, tragem speranțe că Erbașu își va respecta termenul contractual de finalizare, iulie 2026, pe cei 26,35 kilometri ai Autostrăzii A3 dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș. În scenariul pesimist ne apucă sfârșitul toamnei 2026, dar câteva luni în plus nici nu s-ar mai simți după ce am așteptat 21 de ani de la prima lopată dată de Bechtel.
Progresul în teren este bun atât la terasamente, cât și la structuri. Vedem balast stabilizat și asfalt cam pe o treime din traseu, iar pilele viaductelor și pasajelor înaintează bine.
Încă sunt obstacole de depășit: emoții cu structurile (pile, grinzi) vor fi până când vedem plăcile de suprabetonare turnate, zona blocată la vest de viaductul peste lacul Suplacu de Barcău este evident întârziată, dar pare-se că ușor-ușor se dezmorțește, și avem consolidări și taluzări care mănâncă timp și atenție”, notează și Asociația Pro Infrastructură, după o vizită recentă în teren.

sursa foto: Pro Infrastructură
Lotul „muzeu” de pe Autostrada Transilvania este primul contract pentru un lot de autostradă în România al companiei Construcții Erbașu.
Aceasta a câștigat licitația în fața celorlalți 4 competitori care au depus oferte și, conform graficului, pentru finalizarea construcției celor 26,35 km, antreprenorul român are la dispoziție 24 de luni (6 luni proiectare și 18 luni execuție lucrări). Contractul, în valoare de 884,12 milioane de lei, fără TVA, finanțat prin Programul Transport, a fost semnat în luna noiembrie 2023, dar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis abia în ianuarie 2025, astfel că termenul de finalizare este luna iulie 2026.
Pe traseul secțiunii de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș vor fi construite în total opt poduri, opt pasaje și trei viaducte.
Lucrările la tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș au fost începute cu peste 20 de ani în urmă, iar apoi abandonate, de americanii de la Bechtel. De altfel, și partea cea mai grea a lucrării, acel viaduct de 1,8 kilometri care trece prin mijlocul lacului de acumulare de la Suplacu de Barcău, a fost început dar nefinalizat de Bechtel. În ultimii ani, autorităţile au reziliat mai multe contracte pentru execuţia acestui tronson din Autostrada Transilvania.
